Tillskott för stela muskler

Sv: Tillskott för stela muskler

Från ridsports hemsida

96 timmars karenstid rekommenderas för övriga fodertillskott, örter/örtprodukter http://www3.ridsport.se/Tavling/Dopning/Karenstidslistor/Informationangaendefoderochfodertillskott/

Nya dopingregler både nypon, glukosamin och gurkmeja finns med på rekommenderad karenstid. Djävulsklo är det 96 timmars karenstid på.
om du tänkt att tävla förstås vilket inte alla behöver vilja

Är medveten om detta,men bra att det kommer upp i tråden då det kanske är fler som läser! :)

Det kollades via håranalys efter diskussion med veterinär, då brister som detta syns tidigare på håranalys än vid blodprov.
Det krävs att det har blivit "mer"/större brist över längre tid för att det ska synas på blod.

Och innan nån börjar prata om hur flummigt och oseriöst håranalys är (för jag vet att det finns många som tycker det) så vill jag påminna om att håranalys används av kriminal tekniska labratorier här i Sverige och utomlands sedan länge för att fastställa alla möjliga saker som droganvändning, överdosering (tex. vid dödsfall), doping kontroller etc. etc. just för att både tidslinjen och exaktheten är så pass bra.
Dvs. man kan även se hur länge och när saker har hänt om man har nog med längd på håret. (men det behövs inte så jättelångt för att se bakåt en bit)

Vad som dock kan vara missledande eller tvivelaktig är ju att det inte alltid är kompetent personal som TYDER resultatet, men det är ju inget fel med själva analys metoden, bara att man får se till att det är någon som är utbildad nog att kunna tyda det bra.

Oväntat, men coolt!! Vad går en sån på?

Det är en stor skillnad på att använda DNA-analys vilket är fallet i polisens håranalys och de som analyserar hästtagel vilket inte har ett dugg med dna att göra.

Magnesium, gurkmeja o nypon. Vågar man blanda det? Läst om curcurminet i gurkemeja som låter passande för min häst!

Jag har gett den kombinationen till mina hästar en längre period utan några negativa följder. Hästarna blev mkt mjuka och smidiga!! :)

Det kollades via håranalys efter diskussion med veterinär, då brister som detta syns tidigare på håranalys än vid blodprov.
Det krävs att det har blivit "mer"/större brist över längre tid för att det ska synas på blod.

Vad är teorin bakom detta? Oavsett om man tror på håranalys eller inte så består håret av döda celler. Dessa kan bara visa det läge som förelåg när de skapades/levde. Blodet å andra sidan kan bara visa det som är här och nu, de värden som finns för stunden.

Utan några direkta kunskaper om håranalys och blodanalys bortsett från sunt förnuft så undrar jag alltså hur det är teoretiskt möjligt att håret kan visa brister före blodet

Liknande trådar

Foder & Strö Skickade in mann för analys för ett tag sedan och fick reda på att min häst behöver så rena mineraler, kraftfoder som möjligt då ponnyn...
Svar
3
· Visningar
913
Hästvård Behöver hjälp med tankar....det låter helt sjukt när jag läser hon är ju jämt skadad lugnt riden massage regelbundet osv väldigt...
Svar
11
· Visningar
6 745
Senast: Madde_padde
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 691
Senast: Karminnie
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 428
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka