Tillskott för ökad HÅRVÄXT??

V

veronican

Min hjärna står still, vad kan man stoppa i sin häst som ökar hårtillväxten, någon som vet?
Min häst har nämnligen tappat större delen av sin svans efter ett missöde, det mesta håller på att växa ut från svansroten men det växer ju så urbota sakta att jag undrar om det hinner bli normallångt innan hon dör... :crazy:

Om man vill få svansen att växa fortfortfooooort, vad för slags roligt tillskott kan tänkas hjälpa? :angel:
Min veterinär rekommenderade vitaminsalva (t.ex helosansalva) och massage på de områden av svansroten där det ännu är kalhygge, men det hjälper ju inte de redan uppkomna ca 5 cm långa hårstrån som jag vill ska raketväxa...

(matte gråter i sin fåfänga men egentligen är det ju för flugorna i sommars skull jag vill den ska växa ut fort!)

Sv: Tillskott för ökad HÅRVÄXT??

Hår-hud-nagel-tillskott för människor brukar innehålla kisel och b-vitamin. vet dock inte om de funkar på håret, men jag fick iaf starkare och snabbare naglar när jag åt sånt (silica plus hette det tror jag). Så kiselgur och b-vitamin el jäst kanske kan vara nåt?

kiselgur gav en stallkompis till sin häst, hans man,svans och hårrem blev jätte fin!!
hon gav honom även groddolja...
själv ger jag shy feeder....

Precis! Min pålle blev riktigt hårig efter att ha fått kiselgur o biotin för hovarna! Han hade arabpäls innan o nu är han nästan lurvig! ( han är ett hbl)
Han har i omgångar även fått shy feeder eller foderjäst.

Jag skulle vilja ha längre man på min, men hon har ju så attans mycket päls och hår i övrigt så vette tusan om jag vågar ge henne hårtillskott :rofl: Då blir hon väl värsta afghanhästen :eek:

Álin skrev:
Jag skulle vilja ha längre man på min, men hon har ju så attans mycket päls och hår i övrigt så vette tusan om jag vågar ge henne hårtillskott :rofl: Då blir hon väl värsta afghanhästen :eek:
:rofl: ja, då får du fläta rasta-flätor :angel:

jag tänker likadant med min shettis... ;)

Aloe Vera i flytande form i kraftfodret varje dag, ger fin man och päls samt innehåller en mängd bra vitaminer och är bra för känsliga magar, även bra för hovarna. Mina hästar har blivit väldigt fina av detta :rofl:

lundborg skrev:
:rofl: ja, då får du fläta rasta-flätor :angel:

jag tänker likadant med min shettis... ;)

Ja, på benen då eller och under hakan :idea: :rofl:
Nej vad fult :D Då har jag nog hellre lite dåligt växande man.. :angel:

veronican skrev:
Min hjärna står still, vad kan man stoppa i sin häst som ökar hårtillväxten, någon som vet?
Min häst har nämnligen tappat större delen av sin svans efter ett missöde, det mesta håller på att växa ut från svansroten men det växer ju så urbota sakta att jag undrar om det hinner bli normallångt innan hon dör... :crazy:

Om man vill få svansen att växa fortfortfooooort, vad för slags roligt tillskott kan tänkas hjälpa? :angel:
Min veterinär rekommenderade vitaminsalva (t.ex helosansalva) och massage på de områden av svansroten där det ännu är kalhygge, men det hjälper ju inte de redan uppkomna ca 5 cm långa hårstrån som jag vill ska raketväxa...

(matte gråter i sin fåfänga men egentligen är det ju för flugorna i sommars skull jag vill den ska växa ut fort!)

Jag har hört att Vetegroddolja ska vara super bra :)

Aloe Vera minsann? Var köper man såna produkter då? Är de inte hemskt dyra? :o Finns det några nackdelar med Aloe Vera? Tacksam för ditt svar!! :bow:

haha rolig beskrivning av din häst förvandling ;)
Biotin har jag dock provat flera gånger (hon har lite taskig kvalitet på hovarna) men aldrig märkt att pälsen, eller hovarna för den delen blivit bättre på henne tyvärr.

Men kiselgur verkar många tyckt funka, sugen på att testa det. Men är det alltså bara kisel i kiselgur eller? :o *inte förstå riktigt* Kan det ha någon negativ effekt? T.ex ihop med andra tillskott, t.ex järn? Damen äter nämnligen både extra c-vitamin (nyponsoppa), järn och slemlösande sputolysin för tillfället...

B-vitamin äter hon redan, men kiselgur lät som sagt intressant!
Vet du möjligen vart man köper sånt?

kiselgur finns på granng*rden, bö*jes mm

veronican skrev:
Aloe Vera minsann? Var köper man såna produkter då? Är de inte hemskt dyra? :o Finns det några nackdelar med Aloe Vera? Tacksam för ditt svar!! :bow:

Nackdelar? NEJ!! :D kolla den här sidan: http://www.flpshop.com/shop/se/

En flaska gel innehåller 1l, och jag ger mina stora hästar 1msk om dagen. kostar ca 260:-, men det är värt det! Det är skillnad på andra märken också som är billigare, man får vad man betalar för...Men det är super! Jag dricker sånt själv också, och man blir piggare och fräschare. Trodde inte på det men märkte skillnaden när jag slutade. Kan tipsa om att de har en massa bra salvor också! :idea: Har kastat hela mitt gamla stallapotek och bytt till dessa produkter, de läker sår hur bra som helst! :D

oj vad dyrt!!
men de finns ju aloe vera juice för 160 kr hos andra försäljare:confused:

Alazan! ÄR det skillnad?
är den mer koncentrat eller?'

lundborg skrev:
oj vad dyrt!!
men de finns ju aloe vera juice för 160 kr hos andra försäljare:confused:

Alazan! ÄR det skillnad?
är den mer koncentrat eller?'

Jag har hört andra som har provat och sagt det, men just den här juicen har jag inte provat något annat märke själv. Men salvorna har jag provat andra märken och tycker inte att de har varit bra. Som tur är räcker ju flaskan ett tag, i alla fall om man har en häst, till mina fyra går det ju åt lite snabbare...:eek: Men jag tycker att det är väl värt sitt pris, efter några månader så märker man faktiskt skillnad :)

Föresten, lundborg, något som inte hör hit...vet inte om jag fick iväg ett svar till dig, men jag ska försöka komma iväg den där söndagen, hör av mig när jag vet! :rofl:

lalala skrev:
Jag har hört att Vetegroddolja ska vara super bra :)

Det funkar på min häst så att pälsen och manen/svansen blir glansigare och mjukare :idea:
Det växer inte mer dock.

Alazan skrev:
Föresten, lundborg, något som inte hör hit...vet inte om jag fick iväg ett svar till dig, men jag ska försöka komma iväg den där söndagen, hör av mig när jag vet! :rofl:

ok, jag har inte fått pm.... men kolla det så får vi se..

åter till tråden.....
KISELGUR finns INTE på bör*es *sorry*:o
jag förväxlade det med biotin... men på gra**gården finns det;)

ang hovarna ge enzion!
Det funkade kanon på min häst,dyrt men väl värt pengarna

hm hur länge räcker en liter då? *kan inte räkna*
Har en vän som testat mkt aloe vera-produkter, själv älskade hon dem, men jag tyckte inte personligen att de gjorde någon direkt märkbar skillnad på den hästen...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka