Tillskott för löpande tik och taskiga klor?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare nerbruten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 2 405
N

nerbruten

Min lilla tjej (rottweiler) löper för första gången och det verkar ta ganska hårt på henne. Hon är väldigt trött och vill inte gärna göra så mkt, hon blöder även ganska rejält. Jag vet att det inte är ovanligt med tröttheten osv men undrar ändå om det finns ngt tillskott man kan ge en henne bara för att underlätta lite?

Tycker även att klorna har lite taskigare kvalite än vanligt, men det kan vara jag som överanalyserar men gärna tips även för bättre klokvalite.

Sv: Tillskott för löpande tik och taskiga klor?

Jag tror inte så mycket på det här med tillskott om hunden får ett foder av bra kvalitet.
Det är inte ovanligt att en del tikar blir låga under löp medan andra blir precis tvärt om.

Om du upplever att klorna är av sämre kvalitet, borde du även märka förändring i pälsen. Då kan det hjälpa något att ge öljäst(B-vitamin) som hjälper till att bygga päls och klor, men som sagt tycker jag att ett foder av hög kvalitet borde ge tillräckligt.

Är det första löpet ska du nog inte fästa dig för mycket vid att hon beter sig lite annorlunda än vanligt. Det är ju hormoner som har party i hennes kropp, klart det förändrar henne! Tänk själv hur det va i puberteten...

När det gäller klor, kan man ge biotin för att förbättra kvaliteten. Orion har en produkt som säljs av veterinärer (vet ej om apoteket har det) som heter Biorion. Prova det men räkna med att det tar några månader att se resultat.
Vad äter hunden för foder i övrigt?

Nej pälsen är superfin :)

Ahh de va mest jag som funderade lite på om de fanns ngt för hundar precis som det finns för kvinnor, det ändrar ju inget men tänkte att de kanske kunde vara lite bra ändå.

min ena hunds klor har varit skitdåliga hela hans liv, oberoende av foder (provat lite av varje, även färskfoder). så han har fått tillskott av b-vitaminer. öljäst innehåller inte tillräckligt, och jag tycker man betalar dyrt för liten mängd. hästvitaminer fungerar lika bra och är mycket billigare. mitt nya foder (1st choice lamm & ris) verkar dock innehålla mycket mer b-vitamin än de gamla, så nu får han bara tillskott vid behov.

Ok, tänkte mest om de fanns ngt husknep mest för att det kunde vara lite bra.

Hon äter Royal C foder. Hull och päls är jättefint de va mest att klorna va lite sämre än vanligt men de va kanske bara inbillning.

Vår lilla tik var väldigt sorglig, trött och hängig hela första löpet, men vi körde på som vanligt med den vardagliga motionen, kanske hon fick ta det lite lugnare kommer inte riktigt ihåg. Sedan sov hon mycket så fort hon var inne.

Nu har hon precis löpt färdigt andra gången och det var enorm skillnad. Lite småtrött första dagarna, men sedan ingenting.

Första löpet är nog, som flera andra också skriver, lite lurigt.

Ibland kanske ett husmorsknep inte är tillräckligt. Prova att ge hunden ett biotintillskott och se om det blir bättre. Det är ju inte farligt.

Liknande trådar

Hundhälsa Har inte haft tik förr och funderar över om allt är normalt ställt med min lilla tvååring som just nu har sitt fjärde löp. Under...
Svar
3
· Visningar
835
Senast: Sel
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 650
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 329
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 798
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka