Tillsätta kalk till digivande tik eller inte?

Belleboo

Trådstartare
Jag sitter och läser om eklampsi och blir hönsmorsa igen. Många säger att det verkar vanligare i de fall man tillsatt kalk till tiken under dräktigheten, för att tikens kropp då inte längre kan ta upp kalken ur fodret utan måste "få det serverat". Vi gav inga tillskott alls när tiken var dräktig, hon åt samma helfoder som hon alltid ätit. Dock började jag ge henne lite kalkpulver i maten efter valpning. Borde jag sluta med det? Eklampsi skrämmer skiten ur mig, särskilt som veterinären är ca 40 minuter bort :/.

Erfarenheter mottages tacksamt. KAN jag ens sluta ge henne kalk nu, eller har jag redan "förstört" hennes kropps förmåga att själv ta upp det i det vanliga fodret?

Läste också häromdagen att hon borde äta valpfoder, så det köpte vi. Stämmer det eller räcker det med vanligt helfoder?

Vill påpeka att detta var en tjuvparning, sent upptäckt dräktighet och därför har vi haft kort tid på oss att förbereda oss men gör så gott vi kan.

Sv: Tillsätta kalk till digivande tik eller inte?

Valpfoder ska du ge till tiken, hon behöver mer näring än ett vanligt foder nu när hon ger di. Hon behöver dessutom mycket mer mat än vanligt, min tik får cirka 3-4x mer mat än annars (förr kanske 2 dl om dagen, nu 6-7 dl) i flera givor (runt 4-5 st per dag). Jag även har ersatt en del med färskfoder för att hjälpa valparna bygga immunförsvar. Man kan ge köttfärs istället men då är det svårare att få en balanserad diet, därför ger jag antingen MUSCH eller Nordic som extramat. Dock får du hålla koll efter mjölkstockning vilket är nog vanligare än eklampsi.

Kalk skulle jag inte ge, jag har lärt mig att om man ger ett bra fullfoder så ska det räcka. För mycket kalk är inte bra för kroppen. Om en tik äter som hon ska genom dräktighet och efter valpningen är det inte vanligt att få problem med eklampsi. Att ni gett henne extra kalk en så pass kort stund gör inte så att hennes upptagningsförmåga förstörs, det handlar om ganska långa perioder av utfodring innan kroppen påverkas.

Valpfoder ska du ge till tiken, hon behöver mer näring än ett vanligt foder nu när hon ger di. Hon behöver dessutom mycket mer mat än vanligt, min tik får cirka 3-4x mer mat än annars (förr kanske 2 dl om dagen, nu 6-7 dl) i flera givor (runt 4-5 st per dag). Jag även har ersatt en del med färskfoder för att hjälpa valparna bygga immunförsvar. Man kan ge köttfärs istället men då är det svårare att få en balanserad diet, därför ger jag antingen MUSCH eller Nordic som extramat. Dock får du hålla koll efter mjölkstockning vilket är nog vanligare än eklampsi.

Kalk skulle jag inte ge, jag har lärt mig att om man ger ett bra fullfoder så ska det räcka. För mycket kalk är inte bra för kroppen. Om en tik äter som hon ska genom dräktighet och efter valpningen är det inte vanligt att få problem med eklampsi. Att ni gett henne extra kalk en så pass kort stund gör inte så att hennes upptagningsförmåga förstörs, det handlar om ganska långa perioder av utfodring innan kroppen påverkas.

STORT tack för utförligt svar :). Valpfoder är inhandlat och jag har börjat byta, alltså blandar det med det tidigare fodret (är samma märke och sort men för valpar istället). Vi ger henne också mat 4-5 gånger per dag men kanske borde öka portionerna ännu mer. Mjölkstockning verkar inte vara någon fara för i nuläget iallafall, bebisarna diar från alla tissar som det ser ut. Är det vanligt med mjölkstockning när man börjar avvänja valparna? Tänker mig att då diar de ju mindre liksom.

Jag tycker inte det verkar vanligt med mjölkstockning när man avvänjer valparna. Då tycker jag det verkar mer vanligt i början när valparna föds. Om tiken har mycket mjölk och det tar ju några dagar innan valparna kommer igång at suga ordentligt. Alltså, menar innan de äter så mycket så mjölken "går åt".
Men det är bara hur min erfarenhet är..
Och här hos oss slutar inte valparna dia helt, utan de är ju snabba att ta en slurk då och då om de hinner innan tiken sticker igen :D Så jag tycker det liksom sköter sig självt..

Jag vet om tikar som fått mjölkstockning när valparna är runt 4-5 veckor så visst kan det hända, ungefär då valparna dricker mindre. Men det kan hända tidigare också, gärna innan eller precis efter valpning. Håll koll emellanåt och ifall tissarna känns gryniga innuti kan du mjölka ur dem försiktigt bara för att lätta på trycket men inte så mycket så att det produceras mer. När du mjölkar tar du tag i tissen vid "roten" och bestämt (men inte hårt) klämmer nedåt (mot dig). Om du tittar hur valparna diar så stimulerar de roten och en del skinn runtom när de äter, ett ordentligt tag, inte bara tippen :)

I vissa fall kanske det kan bero på att man avvänjer valparna lite för tidigt med tikens mjölk. Om tiken är i bra hull och valparna växer skulle jag inte börja ge annan mat förrän runt 4 veckors ålder. När de är 3 veckor kan de få små smakprover av en fingernagels storlek varje dag. Runt 3,5-4 veckor kan de få en varsin portion omkring en halv köttbulle i storlek. Verkar tiken inte klara av att föda dem får man såklart gå in med mer kring 3 -3,5 veckors ålder men inte tidigare än så enligt mig. Alla gör lite olika men en tik som fått bra med mat ska ju klara av att mata sina små ett bra tag i alla fall.

Jag vet om tikar som fått mjölkstockning när valparna är runt 4-5 veckor så visst kan det hända, ungefär då valparna dricker mindre. Men det kan hända tidigare också, gärna innan eller precis efter valpning. Håll koll emellanåt och ifall tissarna känns gryniga innuti kan du mjölka ur dem försiktigt bara för att lätta på trycket men inte så mycket så att det produceras mer. När du mjölkar tar du tag i tissen vid "roten" och bestämt (men inte hårt) klämmer nedåt (mot dig). Om du tittar hur valparna diar så stimulerar de roten och en del skinn runtom när de äter, ett ordentligt tag, inte bara tippen :)

I vissa fall kanske det kan bero på att man avvänjer valparna lite för tidigt med tikens mjölk. Om tiken är i bra hull och valparna växer skulle jag inte börja ge annan mat förrän runt 4 veckors ålder. När de är 3 veckor kan de få små smakprover av en fingernagels storlek varje dag. Runt 3,5-4 veckor kan de få en varsin portion omkring en halv köttbulle i storlek. Verkar tiken inte klara av att föda dem får man såklart gå in med mer kring 3 -3,5 veckors ålder men inte tidigare än så enligt mig. Alla gör lite olika men en tik som fått bra med mat ska ju klara av att mata sina små ett bra tag i alla fall.

Så där gör jag också, och tycker det funkar bra :) Nja, mina får smaka lite mer än en nagelstorlek eftersom jag har en ngt större ras :)

Ja såklart man får ju anpassa utefter men TS har ungefär i min storlek och mindre! :)

Jag tycker inte det verkar vanligt med mjölkstockning när man avvänjer valparna. Då tycker jag det verkar mer vanligt i början när valparna föds. Om tiken har mycket mjölk och det tar ju några dagar innan valparna kommer igång at suga ordentligt. Alltså, menar innan de äter så mycket så mjölken "går åt".
Men det är bara hur min erfarenhet är..
Och här hos oss slutar inte valparna dia helt, utan de är ju snabba att ta en slurk då och då om de hinner innan tiken sticker igen :D Så jag tycker det liksom sköter sig självt..

Okej. Då borde "risktiden" för mjölkstockning snart vara över då, efter dina erfarenheter? :).

Okej. Ja, jag har fått fram mjölk ur de flesta tissar nu men har inte prövat sådär överdrivet mycket då alla tissar ser fina ut :). Vet du (eller någon annan) om mjölkstockning är vanligare om tiken har få valpar än många? Tycker det vore logiskt då bebisarna kanske inte diar ur alla tissarna. Nu används alla regelbundet, vill gärna tro att risken är mindre då. Men jag kanske är helt ute och cyklar.

Okej, då börjar jag introducera dem till fast föda, lite försiktigt, vid 3-3,5 veckor. Idag är bebisarna en vecka gammal, ska väga dem kl 15 så får vi se hur ökningen ser ut, spännande :).

Liknande trådar

C
Lantbruksdjur Så här ser en genomsnittlig svensk kos liv ut, från födsel till slakt. • Som nyfödd tas hon ifrån sin mamma inom det första dygnet...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
19 253
Senast: LIA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar