Tillridning

C

chira

Jag funderar på att lämna ut mitt femåriga fullblod på tillridning någon månad under vintern. Delvis för att jag kommer ha jäkligt mycket i skolan och dels för att jag vill att någon riktigt duktig ska få lite mer ordning på hennes gångarter, form osv.

Ungefär hur mycket kostar det att ha en häst på tillridning?
Hur pass mycket kondition och muskler är bra om hästen har när den kommer dit? (Vill självklart kunna få ut så mycket som möjligt av det)
Vad ska man tänka på när man lämnar ut hästen på tillridning?

Berätta gärna om era egna erfarenheter också ifrån tillridningar, jag är intresserad av att höra allt! Både positivt och negativt!

Hästen förövrigt har jag senare tänkt träna och tävla hoppning med, men det är i dressyren hon ligger lite efter. Tillridaren jag har funderat på är en jätte duktig hoppryttare ska jag välja henne eller istället en som är mer inriktad på dressyr?

Sv: Tillridning

där jag jobbade i slutet av -80 kostade det ca. 6000 kr/mån.för utbildning. ev. veterinär och hovslagare tillkom.

ta referenser och skriv ett utförligt kontrakt. besök verksamheten själv innan. besök hästen för att titta när den rids/rida själv och hur det går.

en duktig hoppryttare/tränare bör vara duktig även på dressyren, den är ju grunden även till hoppningen (iaf. på lite högre nivå). så det spelar kanske inte så stor roll ? vill du dessutom ha hästen mer utbildad i hoppningen så kan ju en hoppryttare vara att föredra ?

Se till att hasten ar i god kondition sa att de kan satta igang och jobba direkt med den och inte behover muskla upp den forst. Ak dit och kolla pa stallet INNAN du bestammer dig, be att fa se beridaren "in action" med en unghast, prata med dem som jobbar i stallet och kommer att skota om din hast, se pa stallet och hagarna, forhor dig om ALLA detaljer, var kritisk!, och ak dit regelbundet (aven oanmalt) under utbildningstiden och halsa pa. Be att fa lektioner pa din hast sa att beridaren kan beratta for dig i detalj hur han/hon gor.

Jag hade nog valt en dressyrryttare, och som andrahandsval en hoppryttare som var erkant duktig pa markarbete :laugh:

Var tydlig med vad du har för mål med hästen när den är på tillridning.
Var med och se när beridaren rider din häst då och då, och rid även själv med beridaren som instruktör.
Tänk på att de flesta tillridare inte rider hästen själv alla dagar i veckan. Ju kändare tillridare desto mindre rider h*n själv.
Där jag är tar hon 3500/mån när de går på bete har jag för mig.
Jag hade valt en hoppryttare som är duktig på markarbete, eftersom det är en hopphäst du har.

Kolla att personen är van vid fullblodshästar, det är en stor fördel, annars kan du riskera att de inte passar ihop, skicklig eller ej.

Jag har genom åren tyvärr insett att även "duktiga" tränare kan vara fel ibland eftersom de har ett inte tillräckligt känsligt ridsätt för en fulblodshäst. Naturligtvis kan en verkligt skicklig rida alla typer av hästar, men ryttare är ju olika vad gäller hur känsliga och mjuka de själva är i sin ridning. Vet också att kreti och pleti som bara tävlar dressyr eller hoppning tar emot tillridningshästar, så kolla noga hur personen rider själv först. Och helst ska du själv kunna rida minst en dag i veckan för personen under tiden, så att även du får del at utbildningen.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att du ska kolla när personen ifråga rider. Hör om h*n har referenser att lämna, googla ochlysna på din instingt. Finns många utbildare som aldrig har haft ett fulblod men som ändå skulle göra ett kanon jobb, samtidigt som det kan vara tvärt om. Jag skulle välja en dressyrryttare, det är bra med riktiga dressyrgrunder.

Se till att tillridaren är någon du kommer överrens med som person också och som kommunikationen funkar bra med.
Försök få till det så att ryttaren kan "provrida" din häst när du är med, så att det verkligen känns som om det funkar. Prata igenom vad du är ute efter och vad som är poängen med tillridningen, se till att ni förstår varann och strävar efter samma mål. Det tycker jag är det absolut viktigaste!

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 893
Senast: Kajsalisa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
408
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 708
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast...
2
Svar
21
· Visningar
885

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka