Tillridning och annan träning

S

strenua

Jag köpte en häst för några veckor sen och nu när den ska in i september flyttar jag den till ett stall där det finns ridhus, alltså bra möjligheter att träna med hästen.

Jag skulle vilja veta lite bra övningar man kan göra med sin häst för att träna upp muskler, koordination men även stärka förtroendet mellan mig och hästen.

Bör kanske tillägga att hästen inte är särkilt musklad utan behöver tränas upp en del. Gångarterna behöver bland annat stärkas. För övrigt ska den ha för till sommaren :)

Det finna kanske rentav någon som har ett helt program med övningar man kan följa typ vecka för vecka?

Hur som helst är jag tacksam för övningar både från marken och på ryggen :)

Sv: Tillridning och annan träning

Jag köpte en häst för några veckor sen och nu när den ska in i september flyttar jag den till ett stall där det finns ridhus, alltså bra möjligheter att träna med hästen.

Jag skulle vilja veta lite bra övningar man kan göra med sin häst för att träna upp muskler, koordination men även stärka förtroendet mellan mig och hästen.

Bör kanske tillägga att hästen inte är särkilt musklad utan behöver tränas upp en del. Gångarterna behöver bland annat stärkas. För övrigt ska den ha för till sommaren :)

Det finna kanske rentav någon som har ett helt program med övningar man kan följa typ vecka för vecka?

Hur som helst är jag tacksam för övningar både från marken och på ryggen :)

Hur gammal är hästen?

En veckas träning för mig som har en 4åring kan se ut så här:

Måndag: Longering med travbommar eller litet skutt.
Tisdag: Ridning ute med skogsterräng (Vädligt bra att träna upp styrka och koordination för att dom får lyfta på fötterna ordenligt) och uppförsbackar.
Onsdag: Horsemanshipträning (men det är inte alla som kan men det är för mig grunden i all ridning och skötsel då får du en häst som är "säker" i hantering och du bygger upp ett stort förtroende band)
Torsdag: Tömkörning antingen i skogen eller på ridbana. Eller träning på ridbana med mycket serpentiner.
Fredag: Vila eller bara mys i stallet
Lördag:Ridning på ridbana eller träning för instruktör.
Söndag:skritt på långa tyglar och lite lätt "jogging"

ett tips är att du skaffar en riddagbok eller ett schema för att skriva vad du har gjort så kan du se lite vad som går bra och man håller bättre koll på hur mycket man kan öka träningar mm. om du förstår vad jag menar. Lycka till!

16 år och dräktig ????
Om jag uppfattat det rätt så har du antingen köpt ett ridbart avelssto eller en dräktig tävlingshäst,beroende på vilket av det så ska den ridas/tränas därefter och hänsyn ska tas till ev.tidigare skador.Det kan ju vara så att den gått till avel just på grund av skador som inte hålller för ridning

Ja, 16 år och dräktig. Hon har fått ett föl innan men har gått som ridhäst. Nu är hon dräktig för att hon jag köpte henne av inte trodde att en hingst på "bara" ett år kunde betäcka. Men det kunde han ju.. Så sånt är läget.

Till och börja med skulle jag promenera med hästen. För att stärka dels lite kondition men framför allt förtroendet till dej som ägare.
Efter att det känns som att ni kommit bra överens på promenader, börja att rida lungt i skog och mark i skritt vilket stärker grund msukler och kondis väldigt bra och kanske longera i lite hårdare tempo kortare stunder. När hästen börjar få upp lite mera muskler och kondis lägga sakta in kortare trav stunder i ritterna och börja träna på bana om det finns tillgång ? Kommer antagligen att nu gå lite snabbare med kondis och muskel bygget och du kan nog på bara 1 ca lägga till lite galopp också :) Sen är det bara att köra hårt :D Hehe
Lycka till alltid kul med föl! :D

Finns det nån här som kan ge tips på bra övningar att göra på ridbana/ i ridhus i skritt? Gärna övningar där hon får träna på att lyfta på fötterna, lyssna mer på mig, och bygga lite muskler innan det är dags att börja trava.

Väldigt tacksam för hjälp, har så dålig fantasi själv :P

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
744
Senast: tara
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 563
Senast: Roxy
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 063
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka