Tillridning av unghäst eller ?

yasmineA

Trådstartare
Hej. Jag har ett 5 årigt sto som jag haft sedan föl. Har ridit in henne, tagit det väldigt lugnt men det har gått bra. mjuk o följsam, går bra ensam o i skogen. Men nu känner jag att jag behöver hjälp. Klarar inte av att lära henne galoppen på banan då hon protesterar väldigt. Vi galloperar i skogen, i uppförsbackarna o då bockar hon alltid. hon är en smart o bekväm häst med inte så mycket framåtbjudning, så länge hon vill göra som jag säger så går det jättebra, men när hon får egna ideer har jag inte så mycket att komma med. Bristande respekt för mig alltsåO_o. Lite tips om hur jag går vidare?
Funderat att lämna henne på tillridning till någon med bra referenser. Nån som har erfarenhet av detta?

Senast ändrad:
Sv: Tillridning av unghäst eller ?

Uttjatat svar, men har du kollat så det inte är något fysiskt fel?
Även en unghäst kan ju ha en del kroppsliga hinder exempelvis efter att ha busat i hagen.

En femåring borde kunna galoppfattning, borde kunna galoppera i skogen utan att bocka.

Min fyraåring, som alltid tar rätt galopp och som klarar galoppfattning även ur skritt både på ridbana och ute, kan ibland ta i lite för mycket precis i fattningen så det blir nästan som ett bocksprång men då handlar det om en kraftig "laddning" inför fattningen och handlar enbart om ett språng.
När jag mer "rullar över" i galopp från trav, kommer inga bocksprång.

Har du själv tidigare ridit in och utbildat hästar?

Det är antagligen klokt att, när du uteslutit kroppsliga problem, börja med att rida för någon kunnig instruktör som kan identifiera problemet och hjälpa dig att hitta en lösning.
Jag tror mycket mer på att själv rida för tränare än att lämna bort, för då lär man sig att hitta en väg tillsammans med hästen.

Jag tycker du ska lämna iväg på tillridning och sedan rida för den som utbildat hästen vidare.
Vid 5års ålder ska den kunna galoppfattning, bjuda fram och inte "krångla"/hitta på egna idéer. Fortsätter du själv är risken att problemen bara eskalerar.

Ta hjälp av en bra instruktör som kan utbilda unghästar och rid lektioner. Det kan vara allt ifrån att hästen är oliksidig och tycker det är jobbigt med galopp med ryttare på ryggen till att den inte har lärt sig skänkeln på rätt sätt och att gå fram.

Även äldre hästar kan bocka ute, men om du då istället rider framåt utan handbromsen i så blir det svårare för hästen att bocka.

/V

Tycker som någon sagt tidigare.
Lämna till någon med bra referenser som kan hjälpa dig och som även har intresse av att lära dig hur du ska göra. Innan problemet växer, för det kommer det göra med den typen av häst du beskriver. Hästen måste hitta framåttänket :) Det har inget med att du är en sämre ryttareatt göra, utan nu har det bara med att göra att du måste hitta en sätt att fixa problemet på. Lycka till.

De flesta unghästar har en eller flera trotsperioder mellan 4-6 års ålder. Är också ganska valigt att det är lite knöligare att rida in dem om man väntar längre.

Om du rent balansmässigt inte klarar av bockningar och kast tycker jag det är bäst att lämna bort direkt innan beteendet befäster sig. Sen när den kommer hem kan man ta till duktig tränare varje vecka och faktiskt komma någon vart, vilket är roligare för en själv och hästen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 320
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 552
Senast: Ceta
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 821
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar