Sv: Tillrättavisa ponny, hur?
Måste bara få komma med lite förtydliganden i egenskap av syster till trådskaparen och "anhörig" till ponnyn ifråga:
- När han är arg, då bits han på riktigt, inte bara hotar utan nyps med flit! Alltså inget som bara går att ignorera alt. belöna med morötter som någon föreslog heller.
- Dock blir han ganska upprörd när han tillrättavisas. Tyvärr har okunnigt folk "bestraffat" honom på helt fel sätt när problemen som beskrivs i länken uppstod
, så där finns ett problem. Grejen är ju att man vill kunna tillrättavisa honom på ett sätt som inte gör honom upprörd, men samtidigt måste han ju förstå att man menar allvar och att det är förbjudet att bitas!
-Tilläggas bör att detta är en ridskoleponny, samt att han utanför sin spilta är en mycket stabil och harmonisk ponny som är väldigt trygg i sig själv och till synes trivs bra med sin tillvaro. Men just i sin egen spilta har han kommit in i en ond cirkel. Han har varit arg en period (orsak beskrivs i länken), helt felaktigt bestraffats för detta (bara av enstaka personer, men det har ju varit illa nog), blivit osäker i spiltan och därmed börjat vakta den noga --> surat mot folk --> blivit mer felaktigt tillrättavisad --> osäker --> "sur" --> tillrättavisad --> osäker... ja ni förstår ju. Detta uppträder även bara i hans egen spilta! Ställer man tillfälligt in honom i en annan så är han "sitt vanliga jag" vid hanteringen där! Det är ju positivt, men lite märkligt!
Iallafall, sammanfattningsvis är det ju två huvudpunkter egentligen.
1. Att få ponnyn trygg i sin spilta och inte behöva tro att folk som kommer in ska vara elaka mot honom.
2. Att arbeta fram ett sätt som fungerar som tillrättavisning utan att han blir upprörd, han måste ju hur som helst upphöra med att bitas!
Vi blir så tacksamma för alla förslag, funderingar och liknande erfarenheter! Och får väl hoppas att min syster inte blir alltför arg för att jag har lagt mig i hennes tråd...