Tillrättavisa ponny, hur?

Smallgot

Trådstartare
Hej!
Jag sköter en ponny som är sur i spiltan. Han är sur eftersom han är osäker, så jag vet inte hur jag ska tillrättavisa honom när han bits. Jag vill absolut inte smälla till honom, eftersom det bara förvärrar situationen. Jag skulle behöva lite tips på hur jag kan tillrättavisa honom, utan att det behöver göra ont?

Tack på förhand! :)

MVH/Smallgot

Sv: Tillrättavisa ponny, hur?

Ge han en morot eller något om han är osäker ,man kan inte straffa en häst för att han är rädd.

Försök att vinna hans förtroende genom att ge honom nåt gott, klia honom på hals, manke (har lugnande effekt) o försök även att ignorera honom när han försöker bita.
Jag skötte också en ponny en gång som var väldigt arg (läs: osäker, dåligt hanterad) och jag gjorde som ovanstående och det funkade faktiskt bra!

Lycka till!

Tack för era svar!
Tyvärr tror jag inte det fungerar att ge honom godis, för han är ganska tiggig, och om man matar honom med godis blir han väldigt snabbt jättesur om man inte fortsätter mata honom. Jag lägger in en länk från ett tidigare inlägg jag skrev, där jag i stort sett beskrev hela hans situation. Problemet i den tråden är väl dock hyfsat löst nu, som tur är! Nu är bitningen det största problemet.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=636637

Jag har även slutat med att trycka ner huvudet på honom när han bits, bör tilläggas.

Någon mer som har en kommentar ang. detta?

MVH/Smallgot

Hur är han annars? Om du t ex tar ut honom i stallgången, vid uppsittning, ridning osv.

Måste bara få komma med lite förtydliganden i egenskap av syster till trådskaparen och "anhörig" till ponnyn ifråga:

- När han är arg, då bits han på riktigt, inte bara hotar utan nyps med flit! Alltså inget som bara går att ignorera alt. belöna med morötter som någon föreslog heller. ;)
- Dock blir han ganska upprörd när han tillrättavisas. Tyvärr har okunnigt folk "bestraffat" honom på helt fel sätt när problemen som beskrivs i länken uppstod :mad: , så där finns ett problem. Grejen är ju att man vill kunna tillrättavisa honom på ett sätt som inte gör honom upprörd, men samtidigt måste han ju förstå att man menar allvar och att det är förbjudet att bitas!
-Tilläggas bör att detta är en ridskoleponny, samt att han utanför sin spilta är en mycket stabil och harmonisk ponny som är väldigt trygg i sig själv och till synes trivs bra med sin tillvaro. Men just i sin egen spilta har han kommit in i en ond cirkel. Han har varit arg en period (orsak beskrivs i länken), helt felaktigt bestraffats för detta (bara av enstaka personer, men det har ju varit illa nog), blivit osäker i spiltan och därmed börjat vakta den noga --> surat mot folk --> blivit mer felaktigt tillrättavisad --> osäker --> "sur" --> tillrättavisad --> osäker... ja ni förstår ju. Detta uppträder även bara i hans egen spilta! Ställer man tillfälligt in honom i en annan så är han "sitt vanliga jag" vid hanteringen där! Det är ju positivt, men lite märkligt!

Iallafall, sammanfattningsvis är det ju två huvudpunkter egentligen.
1. Att få ponnyn trygg i sin spilta och inte behöva tro att folk som kommer in ska vara elaka mot honom.
2. Att arbeta fram ett sätt som fungerar som tillrättavisning utan att han blir upprörd, han måste ju hur som helst upphöra med att bitas!

Vi blir så tacksamma för alla förslag, funderingar och liknande erfarenheter! Och får väl hoppas att min syster inte blir alltför arg för att jag har lagt mig i hennes tråd... :crazy:

Som min syster (Smalle) då skrev i inlägget över, så är han utanför spiltan trevlig och harmonisk! Jättesnäll att rida och inga problem att sitta upp på. Och till exempel när man är iväg och tävlar med honom, så är han också jättesnäll på tävlingsplatsen, och det finns inga sura tendenser alls i honom. Det är bara just i spiltan.

Tack för era svar! :)

Smallgot skrev:
Som min syster (Smalle) då skrev i inlägget över, så är han utanför spiltan trevlig och harmonisk! Jättesnäll att rida och inga problem att sitta upp på. Och till exempel när man är iväg och tävlar med honom, så är han också jättesnäll på tävlingsplatsen, och det finns inga sura tendenser alls i honom. Det är bara just i spiltan.

Tack för era svar! :)
Ja...jag har mött liknande problem just hos spilthästar i huvudsak men även hos vissa hästar i box just på stora stallar med mycket "spring".

Varför utmana hästen genom att sköta den i spiltan när det uppenbarligen fungerar utanför??? Alla behöver känna att dom kan vara ifred någonstans och denna ponny är inget undantag. Låt spiltan bli en fristad där hästen får lugn och ro och får vara ifred. :cool:

Tyvärr har jag inte möjlighet att göra iordning honom utanför spiltan, då vi inte har någon uppbindningsmöjlighet någon annanstans. Det har hänt olyckor som gör att vi inte längre får binda upp dom i gången, och vi har inte heller några lediga stallplatser. :crazy: På sommaren och våren brukar man kunna göra irodning dom utanför stallet, och någon håller i, men tyvärr fungerar ju inte detta på vintern, då det är för kallt! :(

MVH/Smallgot

Straffa absolut inte hästen, då förstår hästen att du inte lyssnar på den och mister tillit för dig. Ska du borsta eller sadla, gå någon annanstans där hästen känner sig tryggare. Vinn hästens förtroende :)

Såg en ridlärare som slog en ridskolehäst rakt över huvudet och röt "HOOOOW! för att hästen steppade runt i duschen av rädsla för vattnet. Hemskt.

Tack för ditt svar! Problemet är ju bara det att jag inte har någon annanstans att vara, tyvärr. Vi får inte flytta runt ridskolehästarna hur som helst. I nuläget ignorerar jag honom bara, möjligtvis kan det slinka ur mig ett "Aj!" när han får tag i armen, men det är aldrig högt eller så. Jag brukar även gå fram till huvudet och börja klappa en stund tills han behärskat sig. Han är väldigt gosig om man tar sig tid. Det är också bara borstningen på delar av kroppen som är problem. Övrig hantering såsom borstning av huvud, man, svans, ben, rumpa, rygg är inga problem. Inte heller att sätta på skydd, sadel, träns eller täcken. Utan enbart borstning på hals, bog, mage och virveln. Under magen och i virveln är han kittlig, men när man borstar på halsen och bogen blir han upprörd och bits i armen. Hela min vänsterarm är väl i princip blå efter gårdagens bett, så jag behöver verkligen hjälp med situationen! Jag gör allt för att bygga upp en relation där han litar på mig, men borde man ändå inte tala om att det är fel att bitas? :confused:

MVH/Smallgot

Tack för flera bra svar! En sak bara, jag tycker det är viktigt att man skiljer på bestraffning och det det är fråga om i detta fallet, nämligen tillrättavisning. Självklart ska inte en osäker ponny BESTRAFFAS för att han bits. Men samtidigt är det inte tillåtet att bitas! Min syster har massa blåmärken på armarna efter detta! Alltså skulle en TILLRÄTTAVISNING (egentligen kanske fel ordval, men i brist på annat) som han tar på rätt sätt behövas.

Dessutom, det finns flera komponenter som ingår i att bygga upp en förtroendefull relation mellan häst och människa. Däribland måste det rimligtvis ingå att visa var gränserna går, och i min definition av en bra relation är att bitas att ha överskridit den gränsen!

Så för att förtydliga lite: Det är ingen som vill STRAFFA den här ponnyn, men samtidigt måste man dra en gräns någonstans. Problemet ligger i att på ett bra sätt visa honom att det inte är tillåtet att bitas. Hade det varit vår egen häst hade problemet just i spiltan varit mycket lättare att lösa, men nu är han ju tyvärr inte det så det är bara att försöka göra det bästa av situationen istället.

Ser fram emot fler intressanta svar! :D

Jag tycker att ni ska gå in o prata med PNH folket! Tror att någon där kan beskriva bättre än mig hur Parellis sätt går till. Det har funkat jättebra för mig iallafall! Det är en slags överaskningsteknik, men man får vara snabb som sjutton!!! "Friendly game" är också något man skulle kunna prova, det handlar om att man ska kunna röra hästen överallt till slut...

Senast ändrad av en moderator:

Spännande! Du får ursäkta en amatör inom nh-området, men vad är PNH? Och hur kan man komma i kontakt med nån sån? :)

Allyssa: Åh! Vad spännade! Kan du berätta lite mer? Jag är beredd att testa det mesta för att få bukt med detta beteendet!

Smalle: Var inte det här min tråd från början? :devil:

Det finns en tråd som ni kan gå in på där PNH diskuteras. Där finns det tjejer som är jätteduktiga! Annars kan ni gå in på Parellis egen sida och läsa. Det finns länkat på sidan jag pratade om. Metoden går ut på att parera betten, man håller ett getöga på hästen när man håller på med den. Så när man ser att den är på väg att bitas så slänger man upp t ex armbågen så att hästen går på smällen...Den hinner aldrig fatta vad som händer. Förstår ni, jag tycker ändå att ni ska läsa lite mer om det innan ni provar...Tycker att man isåfall ska kombinera med "Friendly game".

Tack så mycket! Låter jätteintressant! Du kan inte ge ett namn på någon som är duktig på PNH här på buke? Så man kan skicka ett PM eller något, tänkte jag.
Men tack så jättemycket för ditt svar! :)

MVH/Smallgot

:banana: Du har t ex Canada-Swed, hon har coachat mig faktiskt!:bow: Hon är ett riktigt PNH freak och ägnar hemskt mycket tid åt det!:rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 859
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30