Tillrättavisa ponny, hur?

Sv: Tillrättavisa ponny, hur?

Åh, tack så mycket! :) Man kanske skulle ta och skicka iväg ett litet PM...

MVH/Smallgot

Det finns ju gamla "huskurer" eller vad man kan kalla det: Lägg en het potatis under tröjan (med en handuk som skyddar din arm, eller där han brukar bitas). När han sedan biter så får han känna hur det bränner i munnen. har aldrig testat detta, men jag tror det med armbågen skulle vara enkalre att genomföra :P

Det bästa vora ifall du kunde ignorera honom när han är på dåligt humör och så fort han visar sin positiva sida (för det hoppas jag han har?) så berömmer du honom.

Haha, smart med potatisen :idea: ! Jodå, han visar positiva sidor ibland med! Exempelvis älskar han när man borstar huvudet, rumpan och svansen! Jag brukar ofta småprata med honom när jag borstar och berätta hur duktig han är när han inte surar m.m. :)

Smallgot skrev:
Tack för era svar!
Tyvärr tror jag inte det fungerar att ge honom godis, för han är ganska tiggig, och om man matar honom med godis blir han väldigt snabbt jättesur om man inte fortsätter mata honom. Jag lägger in en länk från ett tidigare inlägg jag skrev, där jag i stort sett beskrev hela hans situation. Problemet i den tråden är väl dock hyfsat löst nu, som tur är! Nu är bitningen det största problemet.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=636637

Jag har även slutat med att trycka ner huvudet på honom när han bits, bör tilläggas.

Någon mer som har en kommentar ang. detta?

MVH/Smallgot

Om hästen bits så finns det troligen en anledning. En häst som jag
rider hugger och biter alltid efter mig när jag borstar, inte för att hon inte tycker om mig, utan bara för att visa, för jag VET att hon är extremt kittlig, speciellt på magen. Detta kan vara en anledning, att
han är kittlig?
Annars så kanske han har ont? Speciellt riskolehästar kan ju ha ont,
p.g.a att det är upp och ner hela dagarna, nya elever som rycker
och drar i munnen, och som bankar på med fötterna i hästarnas
magar. Du kanske ska fråga ägaren till stallet om han har ont eller
är kittlig, så att du förstår varför han beter sig som han gör.

Han har haft ont, fick ny sadel, massage och ultraljud av leg. massör som även har friskförklarat honom och alltså har han inte ont längre. Han är kittlig under magen och i virveln, så där vet jag ju varför han surar. Men när man borstar på halsen så bits han. Jag vet inte varför. Har man honom utanför stallet och klämmer på halsen är det ingen reaktion alls. Man kan klämma hårt över hela halsen och han ömmar inte ens eller så. Men just att borsta på halsen verkar han ogilla, spelar ingen roll om man har mjuk eller hård borste. Så jag vet inte riktigt varför han håller på och bits, och vad man ska göra åt det. :confused: Jag kan tillägga förresten att sådan ridning som du beskriver ovan inte förekommer på lektionerna. Våra ridlärare är oerhört noga med att man håller mjukt i munnen och trycker försiktigt med benen, redan från första lektionen. Vi har inte några sega "ök" som ridskolehästar, utan de flesta är till och med ute och tävlar, så det brukar inte behövas några grova hjälper på dem. :)

MVH/Smallgot

Senast ändrad:

När jag var mindre och skötte häst på ridskolan där jag bor så brukade vi vända hästarn i spiltan och binda upp dom med ett grimskaft på var sida (förutsatt att det finns nåt att binda i), hästarn brukade tycka att det var kul som omväxling att få titta ut i stallgången i stället för väggen. Men det kan ju vara så att inte alla ridskolor tillåter detta eller att det fungerar mot att han bits. Det går ju iaf att binda upp honom lite kortare så att han inte kommer åt att bitas lika lätt om man har ett grimskaft på varje sida.

Lycka till!

Smallgot skrev:
Tyvärr har jag inte möjlighet att göra iordning honom utanför spiltan, då vi inte har någon uppbindningsmöjlighet någon annanstans. Det har hänt olyckor som gör att vi inte längre får binda upp dom i gången, och vi har inte heller några lediga stallplatser. :crazy: På sommaren och våren brukar man kunna göra irodning dom utanför stallet, och någon håller i, men tyvärr fungerar ju inte detta på vintern, då det är för kallt! :(

MVH/Smallgot
Hm, kanske räcker med att du vänder hästen så den står utåt med huvudet...värt att prova kanske? Lycka till, hur som helst;)

Jo, han kommer ju inte åt att bitas när man vänder honom om, men samtidigt står han då och hugger i luften och rusar fram mot de som gå förbi utanför om man är på de "känsliga" ställena och borstar. :crazy: Jag upplever ändå att han är gladare när man inte har vänt honom, bara det att han då kommer åt att bitas ibland. Han bits dock inte så ofta, utan nu har han hållt sig lugn i flera veckor! ;) :)
Men kan man tillrättavisa honom på något sätt utan våld?

MVH/Smallgot

Smallgot skrev:
Jo, han kommer ju inte åt att bitas när man vänder honom om, men samtidigt står han då och hugger i luften och rusar fram mot de som gå förbi utanför om man är på de "känsliga" ställena och borstar. :crazy: Jag upplever ändå att han är gladare när man inte har vänt honom, bara det att han då kommer åt att bitas ibland. Han bits dock inte så ofta, utan nu har han hållt sig lugn i flera veckor! ;) :)

MVH/Smallgot
Beröm rätt beteende! Gör ingen större affär vid fel beteende. Har hästen, som din, börjat med mer utagerande beteende som bitning och sparkar så tycker jag du ska ta hjälp av en tränare typ-NH;) Inget jag kan ge bra tips på hur du bemöter här eftersom jag vill se hästen i aktion först...:p

Om problemet bara existerar i just den spiltan så hade det ju varit lätt att byta spilta med någon annan och sedan behandla honom rättvist (dvs inte slå osv) i den nya spiltan. Men jag förstår ju om ni inte kan påverka så mycket hur andra är mot honom. Om ni förklarar för ridskolechef och ridlärare om problemet så kanske de kan hjälpa er?

Annars har jag ibland utan att tänka på det utövat metoden som någon annan här nämnde, jag märker innan min pålla får för sig att bita och då möter jag henne med armen, så att hon praktiskt taget bonkar i sitt eget huvud rätt i min armbåge. En gång stod jag längre bak och sträkte ut hela handen med ryktskrapan mot henne, sen stod hon stilla resten av den rykten iaf :devil: Min pålla gör iofs så bara för att hon inte tycker om att bli ryktad helt enkelt. (-men man måste ju faktiskt bli ren ibland :smirk: )

Hoppas ni kommer fram till någon bra lösning.

malu

Smallgot skrev:

MVH/Smallgot

Kan du inte binda upp honom lite kortare när du har honom rättvänd så han inte kan hugga lika lätt, inte för att direkt hjälper mot att han vill hugga men du slipper ju iaf bitmärken. Du kan ju sätta ett grimskaft på varje sida i gallret bara medans du gör iordning honom. Annars är det nog som dom flesta säger, beröm när han uppför sig och försök förekomma hans hugg med att tex hinna upp med armbågen så det är obekvämt att bitas.

Smallgot skrev:
Det där var jäkligt smart faktiskt! :) Det måste jag prova! Tack! :)

Det var så lite, hoppas det funkar bara! Kan hända att han känner sig för fast och vill kasta sig bakåt men eftersom han är van vid att stå uppbunden i spilta borde det inte var något problem.

Jag provade ditt tips idag, jag hade honom fastknäppt när jag var på halsen och bogarna där han tycler det är som värst. Därefter fick han stå lös resten av kroppen. Det fungerade jättebra och han stod och lekte lite med grimskaftet när han satt fast! :) Tusen tack för ett jättebra tips!

du behöver inte säga åt honom fysiskt. när du märker att han är på väg att bita dig, så sätt upp en hand för att visa att där är det stopp. han kanske hajar till, men det behöver han nog. nör du gör det andra gånge så märker han nog att du inte ska slå honom utan bara säger stopp.

Tyvärr fungerar nog inte det. :( Han blir fruktansvärt upprörd när man höjer händerna av någon anledning. Jag tror att han tror att han ska bli slagen och ska försvara sig. Någon som vet om det kan stämma?

MVH/Smallgot

Smallgot skrev:
Jag provade ditt tips idag, jag hade honom fastknäppt när jag var på halsen och bogarna där han tycler det är som värst. Därefter fick han stå lös resten av kroppen. Det fungerade jättebra och han stod och lekte lite med grimskaftet när han satt fast! :) Tusen tack för ett jättebra tips!

Åh vad kul att det funkade:) , kanske det löser sig med tiden nu då när han upptäcker att det blir lugn och ro nu om han inte kan bita dig och du slipper vara på din vakt hela tiden. Då kanske han rent av upptäcker att det ändå är lite mysigt att bli borstad på halsen och andra hemska ställen oxå. Förmodligen känner han sig tryggare när han känner att du slappnar av för att du vet att han inte kommer åt dig så lätt och då slappnar han oxå av.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 859
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30