Tillrättavisa EN av hundarna.

Thelma

Trådstartare
Jag har ju numera två labradorer. En vuxen, superlydig och lyhörd hund.. (hon reagerar mycket på mitt tonläge)

+ en nioveckors slyngel :crazy: som just ny testar vad hon kommer undan med och inte. Det bits, tuggas och hoppas på det mesta.
Problemet är när jag säger "NEJ" till valpen när hon gör något jag inte vill, så reagerar mest den äldre tiken som om hon har fått tillsägelsen. :cry: Hon slutar med det hon håller på med och ser skyldig ut, trots att hon uppfört sig bra.

Valpen bryr sig nästan inte alls om "nejet"

Jag tittar förebrående på valpen när jag tillrättavisar och har jag möjlighet, så tar jag ett nyp i nackskinnet för att poängtera att det är DU jag menar.. Jag vill att den äldre hunden ska förstå att jag inte menar den på så sätt. Men hon är SÅ känslig för min röst..

Men hur ska jag undvika att den äldre tar illa vid sig av "nejet"??

Senast ändrad:
Sv: Tillrättavisa EN av hundarna.

jag brukar säga namnet först och sedan nej. fast min äldre hund tycker det är lite obehagligt när jag skäller på den yngre. sedan tittar jag på den "dumma" hunden och försöker vända ryggen till den andra.

ps. glöm inte att lära valpen vad nej betyder innan du bannar den för att inte bry sig! men det gör du säkert redan.

Det är svårt det där... Det blir så. Vi har samma problem hemma. Men man får försöka att vara tydlig till vem man vänder sig åt. Mer kan man nästan inte göra.

Men jag blir lite förvånda, jag trodde att Labradorerna kom färdiguppfostrade :rofl:

Du behöver egentligen inte göra något alls. Vanan kommer snart att träda in och den äldre hunden märker att oavsett hur mycket du skiker och gormar så händer det inte henne något. Korrigera valpen ordentligt och bete dig som vanligt mot den äldre. Hon lär sig snart att skilja på när du korrigerar henne och valpen.

Den gamla kommer nog över det snart, precis som Jadzia säger.

Här har vi en herre som gärna både skvallrar och "hjälper till" med utskällningar - både när det gäller hundar och barn som gör saker de inte får. :D

Så kanske till och med problemet med tiden blir det omvända? (men det beror givetvis på den äldre hundens temperament). Här får jag hålla "hjälpredan" i schack för det är JAG som bestämmer och ingen annan. :smirk:

Senast ändrad:

Till en 9-veckors valp bör man nog inte säga namnet först innan "bannorna".
Kan få negativ upplevelse för sitt namn... har jag hört :D

Och jag har hört att man inte ska säga fy utan man ska säga nej till sin hund, för fy är så kränkande. Inte ens min smarta vovve vet skillnaden på nej och fy.

:D
Tror inte mina skulle känna sej så kränkta heller. ;)

Men jag har hört att man ska säga Nej i ställe, för att Fy blir så "ljust".
Man ska "banna" med mörk och myndig stämma och säger man fy så låter det lite fjolligare än Nej.

Fast när jag är arg och ska tillrättavisa mina hundar så åker tonläget lätt upp :D

Jag har läst att man ska säga "BÅÅÅ" för att Å är den djupaste vokalen. :D

Båå! :rofl:
Fungerar det på hundar så borde det väl fungera på hästar också, får börja med det. :D
Tror folk undrar vad man håller på med då bara..

:D Ja det känner jag oxå igen!

Ja, hunden vet nog ingen skillnad på Nej eller Båå så varför inte?

BÅÅÅÅÅÅ! :rofl:

Fast det låter mer som buåahh! iaf när jag försöker säga det.. för man kan ju inte säga bååååååå, haha då låter det jättekul!

Ja, jag kommer nog i alla fall fortsätta med "FY" till hundarna, "AJ AJ" till barnen och "NEJ" till hästarna!

Fast ibland blandar jag ihop allt och ryter ajaj till Enya, som glatt struntar i mig, för hon har hört mig säga det till mina trotsiga pojkar!!

Tack för alla tips.. en vecka har gått och läget har börjat lugna ner sig lite. Fortfarande slokar den äldre när jag säger nej till valpen. Valpen bryr sig om tillrättavisningen, men på valpars vis,. rinner det av henne ganska snabbt.

Det är ingen omöjlig lite valp.. hon är helt enkelt "valp" och livet leker.

Att säga namnet inna tillrättaviselse har ingen betydlelse, för det är ju tillrättavisande som ska ha betydelse...att sen ha olika ändelser i namnen på hundarna är bra om man har flera...mina hundar vet vem jag pratar med bara på namnet, ropar jag på den ena så kommer inte den som jag INTE har ropat på.....man bör nog lära dom att veta skillnad på vem som är vem med namnet..

...som mest hade jag 4 hundar, alla visste vem som jag ville skulle lyssna..

har man lärt in vad nej betyder så behöver man inte ryta. jag säger namnet för att få uppmärksamheten från hunden, för att den ska förstå att det jag säger är riktat till den. de behöver ju inte lyssna till allt jag säger, för ibland pratar jag ju inte med dom. mina hundar förstår vad jag menar även om tiken kan vara lite överlydig ibland och göra det jag säger till den andra. men bara om jag gjort det klart att det är dom jag pratar med.

Min gamling har haft sitt namn i 7½ år, ändå så lyssnar han på den yngre´s namn!!!
Tycker inte han borde reagera på det. Eller oxå tar han för givet att jag prata med honom då jag alltid gjort det i dessa 7 år...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 931
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 348
Senast: mmbot
·
Övr. Hund Eller... vad är det med folk?? Ännu en tråd om puckade människor med hund alltså. Jag har själv varit väldigt förskonad från sådana och...
2
Svar
36
· Visningar
3 928
Senast: ebba85
·
H
Övr. Hund Det går sakta men säkert framåt med min omplacering Pingla 1 år. Nu kan hon lämnas ensam några timmar utan att bli nervös, möter mig...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 758
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Höstföräldrar 2023