Tillräckligt med mat?

CiderGirl

Trådstartare
Hej! Tror ni att mitt digivande sto (fölet är 4 dagar gammalt) klarar sig på fri tillgång på detta hö? Petar i sig mellan 20-25kg dagligen.
Normalfödd, väger ca 500-550kg

Värden:
Ts. 70
smpr. 61
ca. 4.8
p. 1,8
mg. har jag inte i huvudet

hon börjar för övrigt lägga på sig lite efter fölningen så jag tror hon borde få tillräckligt, ger henne en hel del betfor också, så att hon har något i krubban, för magens skull och för att hon ska få i sig redigt med vatten.

Sv: Tillräckligt med mat?

Putt,Putt.... vågar ingen uttala sig? Kom igen bukare, här finns så mycket erfarenhet och kunskap samlat, dela med er lite, tala om om ni tycker jag gör rätt eller om jag bör ge något kraftfoder!:d

Just nu gör hon det alldeles säkert. Du har iofs glömt lägga ut energiinnehållet, men det brukar inte variera sååå mycket.

Hade det varit mitt sto så hade jag väntat några dagar till, sen hade jag börjat ge en liten mängd av något proteinrikt tillskott, för att sen successivt öka den mängden så att hon får som mest då fölet är 3-4 månader. Detta för att redan nu stämma i bäcken så hon inte börjar falla ur.
Jag har nämligen en förmåga att samla på mig ston som ger ALLT och lite till åt sina föl, så de faller ur och ser ut som bättre begagnade hängmattor även om de får massor med kraftfoder... SÅ jag brukar försöka se till att de är så feta som bara är möjligt redan när de fölar och sen försöka underhålla det så länge det går...

Tack för ditt svar, energin är 6.6, så den är ganska låg, men med en sådan mängd foder så blir den ju totalt hög. det ger väl en kvot på ca 9. Läste i någon bok att den bör ligga på 12, så om jag tillsätter betfor och lusernpellets så borde det väl funka.....

Tack för ditt svar, energin är 6.6, så den är ganska låg, men med en sådan mängd foder så blir den ju totalt hög. det ger väl en kvot på ca 9. Läste i någon bok att den bör ligga på 12, så om jag tillsätter betfor och lusernpellets så borde det väl funka.....

Det är bara i digivningstillägget som kvoten ska vara 12, så en TOTALKVOT på 9 borde räcka väl.
Ha bara koll på hullet hela tiden så hon inte tappar, annars tror jag säkert att hon klarar sig bra på enbart hösilaget. Ev. kan du ju lägga till lusern - det ger ju både bra med protein och kalcium som behövs nu när hon diar.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Jag och Pållens ska flytta från Umeå till Skåne, lastbilen är bokad och jag har lite smått panik över bristen på kontroll när jag inte...
Svar
10
· Visningar
2 049
Senast: MaRomer
·
Foder & Strö Jag har en häst som behöver lägga på sig runt revbenen. Han är mager, inte super mager, men mager. Har stått i sjukhage i flera månader...
Svar
14
· Visningar
1 688
Senast: Magica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka