Tillpassning loksele? (bilder)

Alexandra_W

Trådstartare
Input om hur den passar, och förutom släppa på svanskappan och ena bukgjorden, vilka justeringar jag bör göra?

ponnysele3.jpg

ponnysele8.jpg

ponnysele10.jpg

Sv: Tillpassning loksele? (bilder)

Jag tycker draglädret ser för kort ut, men det är möjligt att det sträcker ut sig mer när hästen drar. "Däckeln" ligger långt fram.

Draglädret är dels inte 'bakåtdraget' helt i 'springan i lokan', och så böjd. Drar jag bakåt i ringen hamnar det mycket bättre. Men det var väl eg det enda jag kunde konstatera själv blev bra (och var mest 'orolig' för innan, det mesta annat kan man ju justera.

Däckeln ja. Ponnyn har INGEN manke alls whatsoever, och iom att det inte är järn i däckeln, utan bara 'kuddar' så såfort han tog ner huvudet låg det där det ligger. Lär inte gå att få det ligga så himla mkt annorlunda heller utan vikt i selen (dvs förspänd) är jag rädd. Var lite som att klicka smör på en varm potatis, åt alla håll :crazy:

Lokorna då, ser de ut att sitta bra/rätt?

Skönt, då har jag inte helt tappat 'känslan' då. Var läääänge sen nu.

Men, bara vänta på att pappa ska leka klart med vagnen då, så jag får testa den ordentligt (selen alltså, eller ja vagnen med för den delen).

Ska väl kanske prova dra något efter honom innan jag spänner för. Han ska vara inkörd, men jag har ju faktiskt aldrig sett bevis för det. Å andra sidan, så glad han såg ut när jag kom kånkandes på en sele och klädde på så tror jag nog inte bara han är inkörd, utan ivrigt ser fram emot det med ;) Men.. för säkerhets skull..

Det där med draglädren tror jag inte är nån fara, lite korta möjligen om man följer skolboken. Rent praktiskt så ska det inte vara någon fara, så länge inte bukgjorden skaver när hästen går eller när den bromsar. Då ska ju baksele ta i innan så hästen inte bromsar i svanskappan eller gjorden.

Svårt att se på en bild, man måste känna, men anpassning av collaren testar du genom att trycka dina fingrar emellan hästens hals och collaren (framifrån). Med collaren på rätt plats ska detta vara möjligt men inte lätt att göra. I bilden ser det ut att ligga lite löst - men som du skriver vidare - det ligger inte riktigt på plats....

Förutom vad övriga sagt vill jag bara rätta det där med gjordarna - det finns bara en bukgjord (varje del har ju såklart ett eget namn :)) och din sitter för hårt. Däckelgjorden däremot ser ut att sitta lite löst på bilden tagen från höger sida. Den ska sitta lösare än en sadelgjord men ändå hålla däckeln kvar litegrann. Nån skrev ungefär så hårt som man drar bältet i byxorna, och det kommer ganska nära.
Bukgjorden ska sitta så att man får in en tvärhand emellan den och hästen. Jag utgår ifrån att på mina nordsvenskar ska det vara en hand på en skogskarl, och på en shettis tvärhanden på en lagom stor människa ;)

Lycka till med att köra den lilla, men ta det lugnt och testa med lite olika oljud och släpgrejer innan du sätter för vad du nu ska dra för hjuldon!
Lotta

tackar, däckelgjordem var det jag tänkte på ja. Märks det är länge sen som sagt :-) jo tänkte för att undvika missöden dra nåt däck och så först, just för jag aldrig ens sett honom körd. Sen ska han få dra fyrhjulsvagn.

Jag vill varna för de seltungorna du har på din sele, dessa avtagbara kan vara ganska vassa i kanten. Min ena sele har fått bukgjorden sönderskavd och ful pga att jag körde ett tag med sådana. Jag bytte tillbaka ganska snabbt till skackelremmar.
Min andra loksele har små handsmidda seltungor som är mjuka i kanterna, och dessa skaver inte.

Senast ändrad:

Du skriver "släppa på svanskappan och ena bukgjorden" och nu säger du att du menade däckelgjorden. Men den ser snarare lös ut, medan bukgjorden (den dubbelsydda) sitter lite hårt.

Lotta

Däckelgjorden är för lös, och bukgjorden för hård. *fick gå tillbaka och kolla på bilden* Bara jag som är yr.

Hur skavde de menar du? *nyfiken*

Jag har bara haft mjuka i läder tidigare (med en 'träplopp') så ingen erf alls av de här, de satt på selen när den kom helt enkelt. Jag tyckte de verkade 'smidiga' men är de inte bra så ska de givetvis bytas ut, men fattar inte riktigt hur de ska kunna skava så förklara gärna?

Räcker det att mjuka av/runda av kanterna?

Ja prova det. Mina skavde så att bukgjorden långsamt blev mer eller mindre bortslipad där kanterna legat mot varann där den var fäst i dragringen. Lädret och metallen rör ju sig hela tiden och i en liten dragring så är det ganska trångt och det blir lätt skav.

Härligt att se en loksele på en liten ponny och att du ska köra 4-hjuligt!:banana:
Börja med tömkörning, draglinior och dra däck samt "bakomskrammel" och se hur reaktionen blir! Inte så kul om det bara är sagt att han är inkörd men egentligen inte är det! Sen kan det vara bra att kolla hur lyhörd han är för röst och tömtag:)

Jag är till nästan 100% säker att du köpt en ITE loksele:D
Den kan du göra mycket kul med, skruva isär och byta ut däckeln och ha draglinorna direkt till lokorna (kört så med min loksele till shettis - skönt att ha en däckel som INTE glider runt;) (travdäckel).

Det är rätt vassa kanter på dom seltungorna men dom brukar hållas i rätt läge av skakeln och ska inte komma åt bukgjorden? Kan bli lite fula skavmärken i selpungen...ringlädret (läderlappen bakom ringen).
Man ska sätta seltungan längst bak, som på bilden.

Jo, jag satte dit tömringar på lokorna!
Helt omöjligt att köra utan då tömmen hela tiden fastnade under någon av lokorna. Ponnyn tog sig gärna en tugga av gräset på skogsvägarna vi körde på:)

Får sån lust att köra nu! Men hittat lokorna, ommålade, och var jag jag resten av selen då... ska ta mig tid att plocka ihop allt, någon dag!:D

Senast ändrad:

Vi sätter alltid seltungan mellan dragläder fästet och bukgjorden. Men det förutsätter ju naturligtvis att man kör med linor som sätts "längst bak" i ringen. På detta sätt så får du lättare draget i linorna och det blir inte så trångt i ringen och man får ett kortare ekipage vilket kan vara fördel om man tex tävlar brukskörning.

Har man rekade skaklar så ska man ju fästa dem längst bak i ringen.

Ja, jag har läst om det men skulle inte köra så själv...
Tycker skillnaden bara blir sämre, risk att bukgjord och dragläder får skav eller att änden på seltungan kommer åt hästen.
Vissa skaklar har dock inte lång skakelögla, då kan det kanske vara nödvändigt att sätta seltunga någon annanstans...

Draglina och seltunga har båda kunnat samsas i samma ring, på samma ställe (loksele nordsvensk, loksele shettis) och 10-15 cm längdskillnad på hela ekipaget har inte jag som kusk eller mina hästar märkt någon skillnad av (tur jag inte tävlar som då måste uppmärksamma dessa måttskillnader:D)

Vi har bara märkt fördelar med detta sätt. Eftersom seltungorna inte är i närheten av varken dragläder eller bukgjord finns det ju ingen risk att de påverkar dessa. Det är också betydligt lättare att verkligen få draget i linorna vilket vi ofta ser att hästar brukar dra i skaklarna på det "traditionella" sättet vilket vi vill minimera. Speciellt när de försöka svänga.

Seltungor försöker vi undvika när man ska köra med linor eftersom det brukar vara omöjlit att få 100% drag i linorna istället för skaklar. Enda gången vi använder seltungor är tillsammans med rekade skaklar.

Håller med om att det är ganska svårt att få optimalt med 100% perfekt drag i seltungorna. Speciellt som vi då - promenadkör i sakta mak halv eller heldagar på sköna skogsvägar - så släpper jag gärna ett hål på både draglina och baksele så inte selen spänner åt hela tiden åt alla håll, vilket jag tror kan vara obehagligt för hästen . Det fungerar ändå när vi kör med broms i bakselen, och drag i linorna, men ett visst glapp framåt och bakåt är det.

När jag tränar och kör brukskörning, samt vid turkörningar med "turistfolk" spänner jag dock in ganska kort överallt så det inte är så värst många cm glapp i broms/dragläge, men då är det oftast inte lika många timmar i selen utan mer intensivt arbete.

(Usch. Jag låter som värsta proffset, och så klarar jag inte att köra in unghästen. Fy vad tråkigt, men unghästen är en helt annan typ av häst och lite mer energiknippe än stadiga gamla Muller.)

Han är utmärkt väl inkörd :love: Och ROLIGT tyckte han det var, försökte svänga in på annan väg istället för att gå hem :angel:

Pigg som en spigg, men det visste jag ju, han är 'sån sort' helt enkelt, sitter en liten turbomotor därinne.

Pappa hade dock glömt sätta på svängeln på vagnen (och fattade inte riktigt vitsen heller, suck..), och jag har ingen baksele än, så blev en hyfsat kort ganska stillsam tur. Finns ju 'handbroms' på vagnen som jag hjälpte till med lite i nedförsbackarna, men det ska ju dit en baksele snarast.

Förresten, jag är KÄR i vändskivan på vagnen. Den vänder på en femöring iom vändskivan, inga problem vända ekipaget på grusväg, och det hade inte gått utan skivan det!

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 569
Senast: Derivata
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Myrten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 248
Senast: malumbub
·
Hästvård Har varit intresserad av en häst som besiktigades och uppvisade svag hälta i ena frambenet. Han behandlades i kotorna och har återbesök...
Svar
17
· Visningar
2 073
Senast: casio01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka