tillpassning? hjälp.

skogstomten

Trådstartare
Nu har jag nästan fått selen att fungera :crazy:
Men bröstan måste upp lite ser jag...
Största problemet dock- med denna lånade vagn, är att jag får skacklarna för högt upp, det blir så skevt när jag fäster skacklarna och bröstan i samma rem. Till det så lägger sig däckeln långt fram i och med att damens mage puttar fram den mot frambenen.
Gör jag en något snäv sväng så kommer skackeln fram mot främre tömringen och tömmen
och det känns inte särskilt säkert.
Draglinjen ser nog skevare ut än vad den är, för det är inte selen draglinor då dom var för korta, misstänker att det hade fungerat bättre med dessa som passar in i spännet.

Här är en klippt bild av den större, där jag målat vitt på skackeländen och främre tömringen, här lutar det utfören smula.
skackelfundering3.jpg

skackelfundering1.jpg

bröstan behöver upp lite va? (vägen lutar utför)
maratonvagnLrka1L.jpg

Sv: tillpassning? hjälp.

Jag skulle höja upp bröstan lite och flytta bak däckeln en dm. Jag vet att det är lite svårt med putande magar men försök få bak den lite i alla fall. Sen skulle jag vilja ha skackeln längre ner. Går skackelfästet på bröstan att sänkas ner? Och lägga i skackeln längre ut så den inte petar hästen i halsen, alternativt såga av skackeln efter fästet med piggarna... Sen måste inte bröstan sitta fast i däckeln vilket ger en bättre draglinje. bakselen skulle du kunna höja aningens också. Hur stor är hästen? Vilken storlek är selen?

Jag skulle höja upp bröstan lite och flytta bak däckeln en dm. Jag vet att det är lite svårt med putande magar men försök få bak den lite i alla fall.
Ja fast det är ju det jag gör när jag selar och så kasar den fram. Hon är ju smalare framtill och tack vare fölningen så är hon ju inte i trim precis så hon har ju en buk som puttar fram, samma sak med en sadelgjord ju...

Sen skulle jag vilja ha skackeln längre ner. Går skackelfästet på bröstan att sänkas ner?
Sen måste inte bröstan sitta fast i däckeln vilket ger en bättre draglinje
Ja möjligen men då bler det dumt med brösta, för enligt damen som jag köpte av (hej om du tittar in här) så passar selen och det var hon som visade mig hur jag skulle fästa upp bröstan mot däckeln, så både hon och en till haar visat mig med att sätta fast bröstan :confused: Har ju fått skala av remmen som vi fäster upp bröstan i så att spännena skulle passa (ser inte fint ut).

bakselen skulle du kunna höja aningens också. Hur stor är hästen? Vilken storlek är selen?
ok, höja bakselen, skall ske.
Hästen är ca 143-145 cm hög och drar 135 cm i täcken (om nu det är till någon hjälp. Största delen av selarna (det är ju parselar men med en tillköpt enbetsdäckel) är stl cob utaom bakslen som är full.
Men som sagt enligt hon jag köpte av så passade selen.

alternativt såga av skackeln efter fästet med piggarna...
Inte min vagn ;)

Ah, får ge mig till tålls ihelgen och hoppas att någon fler kan hjälpa mig då och komma med lite order på plats, enklare än efter bara några bilder antar jag :)
Jag tror att det blev lite dumt i och med att det är parselar, men med en separat enbetsdäckel, för den fungerade inte så bra ihop med bröstan, inte samma modell på dom riktigt.

det blir så skevt när jag fäster skacklarna och bröstan i samma rem.
Det här förstår jag inte. Kan du förklara?

Tyckanden utifrån bilderna:
Höj bakselen och korta remmarna till skaklarna alt fäst dom längre fram. Vagnen kommer för långt fram.
Skakeländarna för långt isär. Går dom att trycka ihop?
Draglinjen fel. Framkant på bröstan bör upp och bakdelen ner.
Kolla om däckeln passar hästen!
Korta svanskappan?

Ja det blir lätt problem, om man försöker passa ihop delar som inte är gjorda för det, och det blir sällan bra.
Rådet är och förblir detsamma. Använd en bra, välfungerande sele som passar till ändamålet. Köp hellre en begagnad i gott skick än en ny, sämre för motsvarande pengar.
Se f ö en annan tråd i ämnet.

LIA

Det här förstår jag inte. Kan du förklara?

Nä tydligen inte, kan försöka ta en bild senare så kanske ni förstår en puckad tomte.

nej

Kolla om däckeln passar hästen!
Ja enligt den jag köpte, som är utbildad domare så jag tycker att hon borde kunna.... :smirk:

Korta svanskappan?
då blir den tok kort, handsbred är knappt jag får in nu när däckeln ligger där den ska.

Ja det blir lätt problem, om man försöker passa ihop delar som inte är gjorda för det, och det blir sällan bra.
Rådet är och förblir detsamma. Använd en bra, välfungerande sele som passar till ändamålet. Köp hellre en begagnad i gott skick än en ny, sämre för motsvarande pengar.
Se f ö en annan tråd i ämnet.
Det är inte precis en skitsele jag köpt om det är det du syftar på. Däremot att däckeln inte längre fungerar med parbröstan, så förstod jag, när jag beställde att den skulle göra det!!!

Fast det är nog svårt att disktuera utifrån en bild, får ta hjälp av kunniga på lördag, som ser ekipaget "live".

nej
Försök! Ta i vettja!!

Korta svanskappan?
då blir den tok kort, handsbred är knappt jag får in nu när däckeln ligger där den ska.
Enligt bilden (!?) så ligger däckeln för långt fram, vilket gör mig fundersam. Det där med en handsbredd ska tas med modifikation. Hur gör du om hästen svankar 1,5 handsbredd? ;) Kolla "verkligheten"!

Det är inte precis en skitsele jag köpt om det är det du syftar på. Däremot att däckeln inte längre fungerar med parbröstan, så förstod jag, när jag beställde att den skulle göra det!!!
Nej nej, inte alls. Dom kan vara värdens bästa var för sig, men tillsammans? Å det är ju helheten som gäller! Ta värdens bästa cykel och försök montera på värdens bästa bilhjul. :)

Återkom med inside info efter lördag!

LIA

Du måste absolut inte ha bröstan fast i däckeln. Provade ni ut selen när hästen drog vagnen också? För det kan ju se bra ut först men sen ändras ju lite då vagnen sitter på. Korta i alla fall främre spännena på bröstan. Om magen är på väg bort får du väl göra så gott du kan, men det finns mankfrihet så det räcker? Korta svanskappan en aning kanske och se vad som händer. Men skackelfästet vill jag ha ner i alla fall en decimeter så kommer inte ändarna peta i tömringarna.

Jag ska undvika tips som ex. såga av skaklarna eller försök klämma ihop dom för JAG har fattat att det inte är din egen vagn och därför i allra högsta grad olämpligt att börja göra egna ändringar på den.

Jag tycker ju att skaklarna pekar rakt upp i himlen, dessa borde ner en bit.
Ser ut som att skaklarna mer skulle passa en sele med lägre skakelfäste som ex. loksele.
Ett alternativ om du ska låna denna vagn ofta är kanske att låta någon göra ett par skaklar till som passar din häst bättre?
(en bekant har nämligen två skaklar plus stång till sin maratonvagn. Ett par som passar maratonselen med en högre vinkel på och ett par som passar lokselen)

Jo det går nog att både trycka ihop dem och dra isär dem, men hur många gånger? Till sist kanske inte hållfastheten är så bra längre på skaklarna efter att ha gjort detta några gånger.
För om ägaren själv också använder vagnen till sin häst så kan det ju bli några ändringstillfällen.

Jag tror att hon får försöka börja med att sänka ner fästet och se hur det blir och kanske se om det går att minska omfånget på magen på den lilla damen :D

Liknande trådar

Körning Hur gör man på bästa säkraste sättet? Det som stör mig mest är hur man gör med tömmarna när man måste använda båda händerna för att...
2
Svar
20
· Visningar
7 390
Körning Beskrivning av allt samt lite bilder högst upp och sen kommer frågorna. Har äntligen hittat en vagn som kan lämpa sej till...
Svar
4
· Visningar
1 192
Körning Jag skulle behöva lite tips och råd om hur jag ska göra ang sele till Fabian. Jag hade en sele som såg ut så här: [/IMG] Det är...
2
Svar
22
· Visningar
2 871
Körning Kör just nu åkvagn, rockard och maratonvagn med min fjording och hon har en bröstsele med ergonomisk brösta som ligger bra. Snart...
Svar
15
· Visningar
1 694
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30