Tillpassning av Sidepull?

IngelaH

Trådstartare
Ser detta hyfsat ut? Sidepullet är av storlek full och "sidstycket" på yttersta hålet. Damen har annars gränsfall mellan cob/full och i storlek cob får allt vara i yttersta hålet och i storlek full brukar jag få göra ett par extra hål. Men detta Sidepull är som jag köpte det på auktionssajt.

Efter vad jag förstått av "andra boken" här på nätet, så bör Sidepullet sitta så här långt ner. Jag hade det något högre upp, typ hackamore härom dagen och damen gick hyfsat då med. Lite knepig att ställa o böja.

Men idag, var hon supertrevlig med Sidepullet längre ner på nosen.

Ser det ut, som att det är högt upp ändå på "närbilden" beror det på att jag lyfte utåt uppåt ser jag. Så nosremmen är lösare än det ser ut. Jag fick in tre fingrar i bredd utan problem "på högkant" mellan nosrem och nosrygg.

Nosremmen låg kvar nere på nosryggen (jag hade nosludd) och flyttade sig inte uppåt, med risk för att ringar och remmar skulle glida in i ögon eller skava någon annanstans, som man också kunde läsa i "andra boken" att det kunde hända om man spände nosremmen för löst.

Bilderna är klickbara.

Jag kan varmt rekommendera Sidepull, som bettlöst alternativ om ni vill ha ett bettlöst alternativ som variation. Vi körde halter, övergångar, serpentiner runt koner i alla gångarter, samt vändningar i den s k "Kyrafyrkanten". Damen var kanontrevlig.

Senast ändrad:
Sv: Tillpassning av Sidepull?

Hej!

Det ser alldeles utmärkt ut. Ungefär så sitter mina också och hästarna trivs. När jag har provat att flytta upp/ner så har de visat att det inte kändes bra. Om damen funkar bra så sitter det bra, som du märkte så fick du sämre betyg när det satt högre upp.
Visst är sidepull super!

Var med några i stallet vid inköp av ett sidpull häromdagen i en westernbutik och fick då beskrivet att den skulle sitta mycket högre upp - precis på samma ställe som du sätter "nosremmen" på en repgrimma....

Intressant annars med sidepull - rider du western annars? Jag rider inte western men funderar på att skaffa en sidepull just för att komma från bettet emellanåt.

Jo, damen blir lite "stel" o "bänglig" att ställa o böja med hackamore, eller som sagt lindell/sidepull för högt upp.

Sidepullet däremot gillade vi skarpt. :bow:

Jag kan tänka mig att olika hästkunniga säger olika beträffande olika betslingar och tränstillpassningar.

Jag har sökt en hel del på bilder och tillpassning. Det jag sett hyfsad bild av, är här: Andra boken - Kapitlet "ridgrimma"

Jag rider det, som passar mig och min häst. Men western har jag aldrig provat nej. Däremot brukar jag experiementera med olika huvudlag. Jag har ridit med olika bett, stänger, hackamore, lindell, repgrimma och nu sidepull.

Jag hör nog mest hemma på Klassisk ridkonst, dressyr och fritidsridning även om jag plockar russinen ur kakorna i de andra discipliner som finns.

Ser detta hyfsat ut?
Det ser OK ut om jag jämför mig med vad jag fick lära mig av författaren till "Den andra boken". Om hästen trivs med det och tygeltagen fungerar bra är det bra.

Var med några i stallet vid inköp av ett sidpull häromdagen i en westernbutik och fick då beskrivet att den skulle sitta mycket högre upp - precis på samma ställe som du sätter "nosremmen" på en repgrimma....
Jo, det finns de som tycker att ett sidepull ska sitta lika högt upp som en grimma, men det ger ett sämre resultat. Tanken med ett sidepull är att det ska ge samma effekt som vid användning av tränsbett. Därför bör tyglarna hamna ungefär vid hästens mungipa för att man ska få rätt inverkan på hästens huvud.

Så härligt att jag inte är ensam om att experimentera. :bow: :bow:
Många tycker jag är galen som testar alla möjliga bett och huvudlag. Jag har dock insett att sidepull eller hackamore är det som passar mig bäst. När jag kommer med mitt sidepull så har jag fått kommentarer liknande "har du inget bett? Då har du ju ingen kontroll." Men för mig har det varit precis tvärtom. Hästarna har varit med avslappnade och faktiskt mer lyhörda och jag rider nästan bara i skogen.

Hej,

Tycker sidepullet ser trevligt ut, vart har du köpt det?

Har det helt i läder som finns på Hööks men blir inte klok på det. Innan man ens tagit i tyglarna sitter det snett. Jag får det helt enkelt inte att sitta bra på vår häst. Vill prova en annan modell...

~Ingird

Jag vill gärna ha ett bettlöst alternativ, att ta till om hästen av ngn anledning får munproblem och behöver vila från bett. Hackamore, går hyfsat för mig att rida rakt ut i skogen i skritt och trav, men galoppen får jag då dra ner till "fattningar och avbrott", då jag inte känner mig helt säker på att få hejd på damen om något oväntat dyker upp. Sidepullet känns mer som ett "betslat huvudlag" och damen svarade bra på det i alla gångarter på inhägnat område i alla fall. Jag ska prova det i skogen också någon dag.

Jag råkade "snubbla" över sidepullet, på en av Sveriges största auktionssajter på internet. Jag vet tyvärr inte var man kan hitta det i övrigt. :bow:

Sidepull hittar man i de flesta westernbutiker på nätet!

Sidepull är lite som en ridgrimma, där man fäster tyglarna i nosgrimma i stället för ett bett som sitter i munnen. Det blir lite att "hålla hästen i näsan, i stället för munnen" när man ramar in och rider hästen mellan hand och skänkel. Det är väldigt svårt att skada hästen med ett sidepull. Det som KAN hända är att den får skav på nosen. Men då är det ryttarfel och betyder att ryttaren varit för hård i handen.

Främst är sidepullet tänkt som ett träningsredskap, för att utbilda hästen innan man introducerar vanligt bett, respektive stång eller vad man nu har tänkt sig.

Sidepull är också ett bra alternativ om hästen pga tillfällig tandstatus, eller annat munproblem för tillfället inte kan ha bett i munnen. Sen finns det kategorin stressade hästar, som känner sig instängda och pressade med bett i munnen och då väljer många att använda olika betlösa alternativ, till exempel hackamore eller sidepull.

Det kan verka som att jag är väldigt påläst och duktig, men det vill jag omedelbart dementera. Det här är vad jag lyckats luska fram via läsning och sökning via google, samt när jag själv provat på min dam två gånger, en gång i skritt och trav i hagen utanför stalldörren i en kvart, samt en timme i paddocken i alla gångarter med och utan olika konövningar.

Personer som har mer erfarenhet än mig, är välkomna att förtydliga i tråden.

Jag har ridit med olika bett, stänger, hackamore, lindell, repgrimma och nu sidepull.

Fölåt mej nu om ni tkr att jag stjäl tråden, men vad är lindell??:confused: ÄR väldigt sugen på att prova något bettlöst till gammeln.. Har funderat på hackamore men vill gärna först veta många alternativ. Hr även ridit lite i nosgrimma. Det tkr jag funkar bra!:smirk:

Mitt lindell, såg ut som och fungerade som ett sidepull. Det var i textil och om man plockade bort ett par extraremmar, så var det en vanlig grimma.

Jag har det från H**ks. Det är helt i läder med en läderrem över nosen. Det kostade inte så mycket och lädret är ju då ganska dåligt. Men det väntade jag mig. Jag köpte det då min häst hade fått ett sår på nosen sommaren för två år sedan. Alltså helt impulsköp. Jag tycker att det är helt fantastiskt. Jag har ridit mycket med det. Jag använder det gärna när jag rider i skogen vilket jag gör väldigt ofta. Jag har också fått smått förskräckta kommentarer om att jag inte har bett i munnen på hästen men jag tycker verkligen att detta är bättre och att jag har helt full koll på henne med detta träns. Jag vet att det går att få stopp på henne och vi har bla blivit jagade av kor i hagen vid sidan om utan problem. Jag skulle inte ge mig ut på vår "stora" 70 -väg med henne i vanligt träns.

Ett tips till ts och de som inte vill att det åker in i ögonen eller att det ska sitta bättre: jag har knytit ett band (vanligt skoband) mellan de två övre ringarna - se trådskaparens bild. Jag har alltså en extra käkrem på mitt träns som sitter mellan den som finns från början och det som är som en nosgrimma. Innan jag gjorde det tyckte jag bara att det gled in i ögonen.

Tack för tipset. Det var det problemet jag kände med det sidepull jag hade från h-ks. Men detta sidepull, sitter MYCKE bättre och som sagt, hittills är jag nöjd med det.

Liknande trådar

Ridning 2 år efter olyckan är jag Äntligen, äntligen tillbaka uppe på hästryggen! :bump: Visst har jag ridit innan men jag har bara kunnat... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
10 830
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka