Tillfälligt vinskydd?

S

Sommarbris

Har ni några förslag på hur man kan få till ett tillfälligt vindskydd som går att ta ner hyfsat enkelt?

Har börjat ha hästarna i en stor hage med tanken att de skulle få börja beta in sig på det lilla gräs som kommit (Norrland). Tyvärr finns det inte ett enda träd och jag skulle behöva något att sätta upp så de kan få skugga. Problemet är att jag har dem inackorderade och tre gånger i sommar kommer det att hållas tävlingar på anläggningen och då måste vinskyddet tas ner så det inte skymmer sikten. Vad kan man hitta på?

Det kan blåsa hyfsat mycket då också då det är rätt öppet där dessa hagar är. Det är två hästar det gäller som ska gå där till juli då de flyttas till sommarbete.

Så kom igen nu, fram med alla ideer!

Sv: Tillfälligt vinskydd?

Jag hörde talas om ett mobilt vindskydd för ett tag sedan:idea:, men minnet är bra men kort så jag kommer inte ihåg var. Det borde inte vara omöjligt att bygga något sådant med hjul eller medar så det kan släpas bort vid behov. det måste ju förankras ordentligt också förståss. Har funderingar på något sådant själv och jag vet att jag tyckte att det där mobila var intressant.

Som skugga går säkert bra, regn är mer tveksamt. Men man kan ju köpa ett sådant där "segel" som finns att köpa för några hundra lappar och som används till uteplatser om man vill ha tak.

Men vindnätet, är det så pass tät som en pressening? Så vinden kan få tag i det eller är det som ett tätt nät som ger skugga men luften släpps igenom?

Vet en som har sin ram av typ samma modell som en byggställning på sitt vindskydd och sedan lite plast dragen (ganska hårt spänt).

Det såg ut att ta bara någon timma att sätta upp och säkert inte så svårt att få ner heller :)

Finns det inte nån regel om att man inte får ha vindnät hela vägen ner när det gäller häst? Hmmm, gäller kanske bara lösdrift :/

Vindnätet är så tunt att släpper igenom ljus och luft men stoppar vind. Jag har sedan flera år bytt ut våra fönster i stallet från glas till vindnät. Dessa har sedan klarat både vanliga stormar och snöstormar utan att det märks i stallet. Tvärt om har vi fått det både varmare och torrare i stallen.

Om man bygger en fast installation så gäller regeln att det ska vara byggd så att den håller för en hästspark och inte kan skada hästen. Vilket gör att vindnät, plast/pressening eller plåt inte kan användas. Så de flyttbara lösdrifterna i plåt kan inte användas till häst. Gör man det permanent till häst och sätter tre väggar så måste man sätta något som håller nere omkring t ex trä sarg. Men jag tror att om man sätter upp en enkel vägg med vindnät t ex vid staketet kan det gå bra.

Oavsett om det är en fast installation eller ej så ska hästen ej kunna skada sig på inredningen. Samma sak gäller föremål och ämnen som hästen kan komma åt och kan skada sig på. När det gäller boxväggar eller boxdörrar samt skiljeväggar mellan spiltor ska de vara utformade så att skaderisken minimeras så att hästarna ej kan fastna i dem. Tillverkningsmaterialet i dessa ska ha tillräcklig hållfasthet för att stå emot hästsparkar just därför också.

När det kommer till vindskydd dvs en eller två väggar och tak, så får man vara lika noggrann med att välja material som vid övrig inredning med hänsyn tagen till skaderisken. Står en vägg ej emot en hästspark eller att hästen rullar sig mot den så ska materialet ändå inte utgöra en skaderisk för hästen, dvs även om väggen är i demolerad. Hästen ska heller ej kunna fastna i någon typ av vindnät som skulle kunna rivas ner av hästen.

Ligghallar av plåt till häst är ganska vanligt, men vanligen har man då någon typ av inredning innanför plåten så att hästen ej kommer åt ytterväggen direkt. De runda flyttbara plåthallarna som jag vet finns på marknaden är dock ej att rekommendera eftersom de oftast inte uppfyller kraven på säkerhet och takhöjd i hela hallen.

Det mobila vindskyddet jag hört om var i kraftiga plastplankor, så hållbarheten finns. Antar att det fanns lösning för förankring, kom bara inte så långt.

Liknande trådar

Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 893
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 501
Senast: MayGrace
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 271
Senast: Djurvän
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?