tillfällig isolering av vägg?

ameo

Trådstartare
Moderator
Vi har såna där garderober som man går in i längs med ytterväggar/tak i vårt sovrum och vi har pratat om att ta bort de väggarna för att göra rummet större (och sen dela det i två, så att barnen får varsitt eget rum). Grejen är att egentligen skulle hela vår övervåning behöva en TOTAL renovering, men det får vänta lite.
OM vi ska ta bort de där väggarna skulle vi förmodligen behöva tilläggsisolera väggarna som är innanför snedtaket, för att stänga inne värmen - de stora garderoberna fungerar ju till viss del som isolering - där är kallt, sovrummet är varmt. Fast ska vi riva i väggarna så behöver vi ju nästan fixa golvet därinne samtidigt.
Då till kruxet i det hela - min gubbe har bestämt sig för att han vill lägga vattenburen golvvärme på övervåningen och jag tycker inte alls att det är någon bra idé (jag skulle kunna tänka mig det på nedervåningen, men inte uppe - efter att ha sett en vattenskada pga läckande vattenledning på övervåning:eek:, i mina föräldrars första sommarstuga, tycker jag inte om att ha mer vattenledning än nödvändigt uppe...). Golven ska i alla fall åtgärdas på något sätt, men vi måste ju komma överens om hur vi ska göra, så vi slipper riva upp golvet två gånger.
Fast sovrummet skulle ju behöva åtgärdas så snart som möjligt. :crazy:

SÅ, det jag funderar på nu är - finns det någon hyfsat enkel lösning på "tillfällig isolering" som man skulle kunna sätta på väggarna, för att stänga inne värmen men utan att göra några direkta ingrepp?
Hänga upp filtar på väggarna? (tjuusiga väggprydnader :p - nya tapetmodet, yllefiltar! :rofl: Eller något annat?)

Kom gärna med förslag!

Sv: tillfällig isolering av vägg?

Jag skulle vänta till våren, och aldrig i livet dra upp vattenburen golvvärme på övervåningen, särskilt inte i ett äldre hus.

Bokhyllor med en massa böcker i...

Skämt åsido, det är väl inte så stort ingrepp att slå upp reglar på väggen, sätta isolering och slå på skivor..?

Bubbelplast sägs ju annars isolera rätt bra, roligt ser det ut också. :D

Vattenburen golvvärme? :eek: Är inte det att be om problem? Och det låter dyrt?

Tråden lär f.ö flyttas till hem & hobby. Skönt att även moderatorer felar ibland. ;)

Helt underbart att en moderator lägger en tråd på fel forum :D

..fast även moderatorer kan väl vara trötta en söndagskväll

Är det redan vattenburna element där uppe? Om så, har din man tänkt koppla in golvvärmen på de gamla elementledningarna (med shunt)?

Det hade inte jag velat göra (med risken för vattenskador vilket likaväl kan ske vid elemeten) men jag skulle inte tveka en minut med att lägga ett helt nytt vattenburet golvvärmesystem (ingen inkoppling på gamla ledningar).
Vi gör det själva nu och vi har verkligen ett gammalt hus!;)

Isolera snedtaket/väggen, det tar ju inte så lång tid plus att det måste ni ju göra oavsett. Gör någon provisorisk lösning på golven (á la yllefilt, nä jag menar spånskiva ;):D).

Isolerade väggar behöver ni väl inte riva i mer?

/AA

Vattenburen golvvärme? Är inte det att be om problem? Och det låter dyrt?
Det är varmt och skönt ;) Här uppe i norr är det jättevanligt. Man köper ogärna ett hus utan vattenburen värme.
Men det är ganska mycket jox att lägga in i ett gammalt hus och man måste tänka lite på vilka material man använder.
Vi har gjort det delvis vid renovering men vi har gjort en egen variant med speciell slang som vi sedan dragit upp till en termostat i ett hörn av rummet och på så sätt reglerar vi värmen.
De färdiga systemen med shuntar och jox sparade vi in på, fungerar kanon.

Ja, vattenburen värme är ju en sak, men som golvvärme tycker jag låter riskabelt. Men det kanske är vanligt, jag är okunnig på det här området.

Vattenburen golvvärme? :eek: Är inte det att be om problem? Och det låter dyrt?

Jag hade aldrig köpt ett hus utan vattenburen värme, det är betydligt dyrare att värma upp ett hus med direktverkande el än vattenburen värme.

Däremot är det förstås mer ekonomiskt att lägga golvvärmen på undervåningen istället för övervåningen men ska man lika renovera övervåningen så kan man ju satsa hela vägen.
Komforten är outstanding, speciellt när det ligger såpskurade, lena tiljor ovanpå.

Isolering som ni fäster upp på enkelt sätt, till exempel med ståltråd, är nog det bästa och isoleringen kan ni använda senare när ni gör det permanent. Se till att det inte är stora glipor mellan skivorna bara. Men var vaksamma på att de väggarna mot takfotsgarderober(kattvind och allt vad det kallas) ofta är bärande så det kan behövas avlastning längre ner i huset, om man nu inte är av den vågade typen som inte bryr sig om sånt.

Missade ditt svar....

Jag ser nog en större fara med ex.vis elslingor, jag tror att livslängden är kortare och då är det lite tråkigt om man ex.vis klinkrat och gjort tätskikt ovanpå i ex.vis badrum. Det blir ju inga vattenskador men golvet blir väldigt kallt.

Vattenburna element kan ju också läka...

Lite att studera
Ännu mer att läsa
Precis som Sar skriver, det är bättre med vattenburen golvärme vs direktelsgolvvärme och dessutom slipper man elräkningarna;)
Slangen man använder är hur tjock som helst så att den ska ge upp inom överskådlig tid tror jag är osannolikt.
Om man nu inte gör som rörkrökaren min man jobbade med när de byggde ett gravkapell.
Min man muraren hade lagt golven färdiga, de var i kvadratmeterstora naturskifferblock.
Sen kom röris och skulle borra fast muggen på handikapptoan ...han hade räknat fel på vart han lagt rören till golvvärmen.

Vi har isolerat med frigolitskivor, de kan man ju få rätt snygga om man är försiktig och de kan man fästa med dubbelhäftande tejp el lim om man vill. Sen kan man måla dem med:)

Har ni ett mansardtak så kan ni inte slå ut kattvindarna hur som helst utan bör se till att det finns något kvar som kan bära taket.

Isolering a la gullfiber måste kläs in med vägg då den annars är farlig. Små, små mikroskopiska fibrer blåser annars ut i rummet och barnen (och ni själva) andas in dem i lungorna vilka får permanenta skador.
Skall ni ha provisorisk isolering så är frigolit att föredra. Utanför frigoliten kan man häfta fast vackert tyg som i sin tur motverkar tjuvdrag.

Vid en ordentlig isolering så försvinner ca 15 cm. Kanske mera. Luftspalt närmast taket, vindpapp, isolering minst 10 cm, plast, innertak/vägg.

På golvet kan man lägga vanliga golvspånskivor. Med mattor på så duger det tills man lägger ett permanent golv ovanpå. Fult men funkar.

//Waern

Var bara noga med att en luftspalt finns kvar mellan taket och den isolerade väggen. Det behövs för det blir kondens och kan det inte luftas bort blir det mögel.

Vattenburen golvärme SKA hålla. Men den gör det kanske inte.

Vi diskuterade det här om veckan och hantverkaren som var här ska att det ska hålla i många många år. Jag hade inte dragitn i el-golv. Det kan dessutom blir kortis ;) Jag föredrar vattenskada framför det!!

på en övervåning kan jag inte riktigt se vitsen med golvburen värme.. du har förhoppningsvis rumstemperatur på båda plan, då blir golvet aldrig kallt.

däremot så är det klart så att jag hellre lägger ett vattenburen golvvärme före el pga priset i drift..

men varför göra det den sämsta tiden på året? då det är som kallast på många platser och dessutom med temperaturer långt under det normala.. vänta istället tills vädret tillåter.. ska du lägga vattenburen golvvärme måste du dessutom stänga av och tappa ur hela huset (om du inte har sektioner) när du skall koppla in golvvärmen.

Liknande trådar

Hemmet Vi lånar för närvarande ett hus av en vän, och kommer bo kvar här iaf ett år framåt. Det är ett stort(!) gammalt timmerhus med dålig...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 638
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar