Tillfällig bakselefäste av slangklämma?

Maris_

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder så läste jag nångång om nån här som använt sig av slangklämmor för att fästa bakselen! Eftersom jag inte har något fäste, än, för bakselen så funderar jag på om detta kan vara en tillfällig lösning. Erfarenheter?

/ Maris

Sv: Tillfällig bakselefäste av slangklämma?

Det var jag det! :)

Det fungerar alldeles utmärkt, även om "proffsigheten" kan ifrågasättas. Sätt in en ring eller liknande i slangklämman, så har du ett välfungerande provisorium. Samtidigt ser du hur och var ett permanent färste ska anbringas.

LIA

Vad är en slangklämma? :o :confused:

Lia: Det kan ju vara värt att prova! Om inte annat så för att se var de riktiga fästena bör sitta!

Fjunet: såhär ser de ut ungefär Länk

/ Maris

Ahaa! Det verkar vara en bra lösning :)

Kanske en dum fråga, men jag ställer den ändå:

Om den kan funka som bakselefäste, kan den inte funka som fästen för sele (om man sätter en ring i slangklämman dvs)?

Alltså, om man inte har skaklar med fästen för däckel, kan man då sätta fast en ring med hjälp av slangklämma? Är mest nyfiken på hur mycket en slangklämma klarar av.

Vad har du för slags sele och vagn?
Normalt sitter skalmarna löst i däckelöglorna för att kunna glida lite framåt/bakåt. Gäller gigg/rockard + "giggsele".

Talar vi om att vagnen ska dras i skaklarna, är slangklämmor inget alternativ!

LIA

Det var inte min vagn jag syftade på, var bara nyfiken!

Det var precis så jag menade - om vagnen skulle dras i skaklarna. Tyckte också att det verkade lite...riskabelt.

Liknande trådar

Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
1 018
Senast: Blyger
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 653
Senast: tanten
·
Foder & Strö Ja, som rubriken lyder, hur löser ni fodringar på vardagar? Jag går i skolan och mina föräldrar jobbar. Än är det inget problem då dem...
Svar
8
· Visningar
1 540
Senast: Marty
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka