Tillbehör

Q

Quii

Är i dagnes läge på jakt efter min första häst.

Men skulle behöva lite hjälp på vad man behöver, som är nödvändigt.
Foder, foder och vattenhink,sadel, träns, grimma+ grimmskaft, rycktborstar ... Men sen, vad behöver man?

Sv: Tillbehör

Det är jätte svårt att köpa utrustning innan du har hästen eftersom du inte vet vilken storlek den kommer att ha på grejerna. Även väldigt stora hästar kan ha cob på grimman osv.

Men ja det du kommer att behöva är: (jag kommer att missa hälften ;))
- Ordentligt med borstar, krats, svettskrapa osv
- Grimma. Jag har en i läder som jag använder vid transportering och sen massa nylongrimmor till hagen osv.
- Täcken. Regn, vinter, svett, transport, stall.. ja you name it det finns hur mycket som hellst. Vinter och regn täcken har jag två av som är olika fodrade.
- Träns
- Sadel
- Skydd
- Schabrak. Behövs också flera
- Grimskaft. Behövs många om man har en häst som min som sliter av nått varje vecka
- Vattenhink
- Fodertunnor

Sen under sommaren är flugmedel och hästsalva ett måste för mig! Annars blir hästarna totalt uppätna.

Nu står hjärnan totalstilla men tror att jag har fått med det mesta i alla fall. Listan kommer säkert att fyllas på ;)

Och reflexer är bra också;)!

Longerlinor, flugskydd, sadeltvål eller liknande, svampar är praktiskt, små handdukar brukar jag ha en hel hög liggande, spö kanske man behöver...
Sen är det väldigt bra att ha en stallkniv som man kan ha liggande nånstans. Även om det finns i stallet, så är det bra att ha en egen som man alltid vet var den är. Tänker på nödsituationer (om hästen har fastnat nånstans etc).
Lindor och bandageunderlägg eller vad det heter har jag också ifall hon skulle skada sig. Transportskydd (som jag använt en gång)...
Man samlar på sig saker allt eftersom:D.

Stallapotek som nån sa är viktigt också ja. Jag har, förutom en liten första hjälpen-kasse även en stor låda där jag fyller på med nytt titt som tätt. Kommer inte ihåg allt, men koksaltlösnng, bomull, sax, jodopax, såna där gröna/svarta självhäftande lindor, plåster till mig själv, plasthandskar osv.

Vad du behöver, beror väl på vad du ska ha hästen till och hur du tänker ha den uppstallad.

Jag tycker att man behöver en reservgrimma (köp när du har hästen och vet vilken storlek som behövs), några extra grimskaft (har en benägenhet att få ben), ett par extra hinkar. Stallapotek/förband.
Lite borstar och massor av hovkratsar (får alltid ben eller tappas eller förläggs någonstans).
Sadel, träns, underlägg till sadeln (ett par stycken).
Eventuellt täcken. Eventuellt benskydd.
Massor av reflexer av olika typer om du ska vara på annat än ridbana...

Och förstås något slags lämpliga ridkläder till dig själv...

Och i bland behövs ju hjälptyglar också.
Jag tycker du ska satsa på ett par bra skor med stålhätta!;)

Jag köpte nyligen min första egna häst och tyckte att jag hade bra koll på grundutrustningen. Det hade jag nog också, men man inser hela tiden att man har behov av en massa småsaker som man får köpa in allt eftersom. Så här tänkte jag i alla fall:

* En sadel som passar med minst två schabrak
* Träns
* Bett
* Grimmor, minst två (eftersom du inte vet än om hästen kastar av sig grimmor i hagen) och gärna en lädergrimma även om det inte är ett måste i början
* Grimskaft eller ledrep
* Rotborste, ryktborste med skrapa, hovkrats, piggborste
* En spann att ha ovanstående i
* Täcken, olika beroende på vad du köper för häst – min hårboll till islandshäst har ett fleecetäcke att torka upp med i stallet och ett regntäcke vilket är superbasic. Andra hästar kan behöva fler täcken.
* Vattenhink
* Tre spänner för kraftfoder – morgon middag kväll
* Höpåsar från IKEA
* Gott om reflexer

Det där klarar man sig på ett tag. Sedan har jag köpt ett basic stallapotek vilket jag är glad för och en massa småsaker som extra borstar, diskmedel att ha i stallet, förvaringslåda till min garderob, fler schabrak, en bok att skriva ner vad som händer varje dag, decilitermått till linfröolja, flughuva, flugmedel… Det dyker upp nytt nästan varje dag.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag är på jakt efter en ny jobbväska, och det känns som en djungel... Väskan jag har nu är en ryggsäck från Fjällräven, vilken snart...
Svar
7
· Visningar
397
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
424
Senast: WildHorse
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Katt i påse
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat