Tillbehör till en westernsadel

C

Caterpillargirl

Hej! Är på väg att köpa en westernsadel. Undrar vad man behöver ha under sin westernsadel? Räcker det med en vanlig sadelfilt eller ska man ha någon pad oxå? På Hööks har dom en sadelpad som man ska lägga närmast hästen. Men det tillhör väl inte vanligheten att man gör det med en pad?

Sv: Tillbehör till en westernsadel

Hejsan!
Under sadeln skall du alltid ha en pad, filten lägger du över paden.
Eftersom en westernsadel inte har någon stoppning så måste man ha pad.
En del väljer att ha en underpad (finns i alla möjliga material) som är lätt att tvätta under paden, då tjocka padar inte är speciellt lätta att tvätta. Det sparar en dyr pad ganska mycket.
Alltså, paden närmast hästen och filten över.:)

Eller filten först och paden sen. Eller ingen filt och bara pad. Går bra hur som helst så länge skyddet är tillräckligt.

Jag har först en filt sedan har jag en sån här pad.

14904537.jpg

Hejsan!
Under sadeln skall du alltid ha en pad, filten lägger du över paden.
Eftersom en westernsadel inte har någon stoppning så måste man ha pad.
En del väljer att ha en underpad (finns i alla möjliga material) som är lätt att tvätta under paden, då tjocka padar inte är speciellt lätta att tvätta. Det sparar en dyr pad ganska mycket.
Alltså, paden närmast hästen och filten över.:)
Alltså, filten närmast hästen o paden över! :D Det är så det ska vara! -och både filt o pad!

Det beror ju helt enkelt på om du har showfilt eller en filt som är gjord för att ligga närmast hästen:smirk:.
Har du en bra pad behöver du inte lägga filten under om du inte vill skydda paden. Om så är fallet så använder jag hellre tre lager (padprotector underst).

Det beror ju helt enkelt på om du har showfilt eller en filt som är gjord för att ligga närmast hästen:smirk:.
Har du en bra pad behöver du inte lägga filten under om du inte vill skydda paden. Om så är fallet så använder jag hellre tre lager (padprotector underst).
En showfilt?? Den kan du lämna i sadelkammaren!!!Går utseendet på filten före hästens välbefinnande??? Om man har lite kunskap o förstånd så ligger det en filt, helst av ull, närmast hästen, ovanpå den ligger en rejält tjock pad, sedan sadeln. That´s the way it should be!

Nu tror jag vi är lite gammalmodiga Bill. Det finns moderna paddar som förvisso kostar en del men som lätt väger upp nackdelarna med att ha både pad och filt. Dom är lätta, stötdämpande, viktdistribuerande och anatomiskt formade. Sådana kan man med fördel ha och man behöver ingen filt varken över eller under.

Gammelmodiga eller inte Kenneth, men var och en är salig i sin tro, men dessa moderna påfund ger jag inte mycket för!
(en gång trodde jag att jag hade fel, - men - det var ett misstag!) ;)

Gammelmodiga eller inte Kenneth, men var och en är salig i sin tro, men dessa moderna påfund ger jag inte mycket för!
(en gång trodde jag att jag hade fel, - men - det var ett misstag!) ;)

Ha ha, är du också lejon?
Men skämt åsido, så är de nya moderna "kvalitetspaddarna" riktigt bra! Våga prova!

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 605
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
331
Senast: Anna-Bella
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 407
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka