Tillåtet?

Sv: Tillåtet?

Jo visst är det så, men det behöver ju inte betyda att hästen ska gå till livsmedelsproduktion och det är ju det passen syftar till!!!
Efter vad jag har förstått så är det iallafall ytterst få hästar som inte kommer att få gå som livsmedel. Det räcker med bedövning vid en enkel hältutredning så är det VIPS livstids karens på hästen. Skulle gissa att de flesta hästar inte kommer att klara detta :crazy: . Kastrerade också en häst och iom att han sövdes så vart det karens där med!! Nu tänker jag ju i vilket fall begrava mina hästar här hemma på gården så för mig innebär det ju inget problem men alla har det ju så förspänt....
Kan även tänka mig att det finns en del som inte skaffar pass som heller inte kommer att ta ut veterinär av rädsla för att bli anmälda, när hästen verkligen behöver veterinärvård. :mad:

Nova skrev:
Tycker att alla som har häst borde ta ett ansvar att vaccinera och avmaska och ha hovslager till sin häst och tillkalla vetrinär om det skulle behövas. Tycker det är ganska så ansvarslöst att inte göra detta. Men visst det är upp till var och en. Men tänk så mycket sjukdomar mm vi hade haft om ingen hade gjort detta.
Vi avmaskar fortfarande våra hästar rutinmässigt men funderar på att sluta med det! Egentligen är det fel att avmaska hästar som inte har problem med mask. För stor användning av maskmedel riskerar att göra maskarna immuna mot maskmedel och då har vi ett problem. Det rätta vore egentligen att först göra rtäckprov och sedan avmaska om det behövs. man kommer rätt längt med parasitbekämpning om man sköter och planerar sina beteshagar dessutom.

Precis.I Danmark får man inte avmaska husomhelst, de är rädda att maskarna ska bli resistenta, så där får hästägarna skicka träck provet.Oftast avmaskar vi för mkt å ofta.Ser folk som avmaskar 4 ggr/år fast de kanske har 2-3 hästar som inte flöyttas till andra hästar.Min veterinär tyckte högst att jag skulle avmaska före å efter betet.Absolut inte som det står på avmaskningsförpackningar att man ska avmaska var 6e till 10e vecka ibland.Med den farten så lär maskarna bli resistenta på noll tid :eek:

chrysler skrev:
.Absolut inte som det står på avmaskningsförpackningar att man ska avmaska var 6e till 10e vecka ibland.Med den farten så lär maskarna bli resistenta på noll tid :eek:

Men tänk vad mycket cash tillverkarna får om alla hästägare ska köpa så de kan avmaska varannan månad -det kanske var det som var *hrm*tanken :cool: :crazy:

Min förra foderhästs ägare vaccinerade inte sina hästar, då hon inte trodde på sånt. hon gjorde "egna mediciner" ) hahah

Angående passen då...
Jag tycker också att det är helt onödigt att man ska tvingas skaffa dem till ALLA hästar. Om det är för tävling, Ok. Livsmedelstjosanet, visst. Men för hästar som bara rids som fritidspållar finns det ingen anledning att ha ett pass. Jag fattar heller inte tanken med det hela, vad är det för människor som sitter och bestämmer sånt här? Är det folk som har häst själva, eller är det bara politiker som inte kan sätta sig in i hästägarens situation?
:devil: Nu är jag lite avreagerad...

De kanske tänker såhär;
Politikerna vill ha en lyxsemester och då kollar de vart de kan få pengar ifrån. Och så kommer nått snille på att hästfolket är så j*vla lättlurat så nu säger vi att de måste ha pass också. Så hoppsansa har de till sin semester :D

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En ridskola tänker börja använda en triangelmärkt häst i verksamheten. Detta mot att hästägaren får gratis uppställning. Vad jag vet är...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 259
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Försöker igen då mitt förra inlägg tydligen inte var tillåtet. Kan dock inte ge den information jag behöver ge er för att ni ska förstå...
2
Svar
25
· Visningar
2 403
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 462
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Medryttaren tycker sadeln är hård, men sadeln passar hästen så medryttaren får stå ut med sadeln ett tag till 😄 Men jag funderar på om...
Svar
5
· Visningar
599
Senast: Piglet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.