Tillåtet?

F

Fjäril

Är det "tillåtet" av en hästagare att vägra vaccinera sin häst, vägra avmaska den och inte skaffa pass åt hästen?? :crazy:

Sv: Tillåtet?

Tja, det finns ju egentligen ingen lag på att man måste vaccinera eller avmaska hästen, däremot blir det lag på pass från årsskiftet så rent juridiskt gör nog hästägaren inget olagligt just nu....

Får den massor med mask och blir dålig och inte avmaskas så är det också olagligt för man är skyldig att behandla sin häst om den blir sjuk.

Pass blir det ju lag på men det är många som inte kommer skaffa pass åt sina hästar som de inte anser behöver det, tex hästar som är gamla å bara går hemma i en hage.En veterinär kommer inte neka en häst behandling fast den inte har pass å passet har ju inget med hästens hälsa att göra, så det är ju ingen fara för själva hästen i det fallet.
Att avmaska å vaccinera hästar finns ingen lag på vad jag vet.Med andra ord kan man behandla en häst nästan hursomhelst å olyckligtvis gör folk det, antingen på grund av lathet eller okunskap.

Nej jag tror också att det är många som inte kommer att skaffa pass, men veterinärerna kommer ju att bli anmälningspliktiga om de stöter på hästar utan pass, så....
Själv tycker jag att motiveringen förr pass är usel, att det skulle vara för säkerheten med livsmedelshanteringen!!??? Jamen, varför ska då hästen behöva pass om den inte ska gå till slakt, enkelt alltså, endast hästar som går till slakt borde behöva pass!

Hur vet du att veternärerna kommer bli anmälningspliktiga?
Jag skulle vilja påstå att det är ganska osannolikt, det har överhuvudtaget inte knystas om ngt sånt gentemot veterinärkåren.
PL

Man kan få 1 års fängelse om amn itne skffar pass.

Elr ja.. först får man ju böter på 5000 kanske, sen om man vägrar betala så blire fängelse :D

Att inte skaffa pass faller under lagen om provtagning på djur o GROVA brott mot denna kan ge fängelse, nu kommer det knappast räknas som sådant om man inte skaffar pass till sin häst. Troligen kommer man få ett vitesföreläggande.
Vi kan nog var säkra att samhället inte tänker inleda några massprocesser mot hästägare.
PL

Akustik skrev:

Elr ja.. först får man ju böter på 5000 kanske, sen om man vägrar betala så blire fängelse :D

Bäst jag skyndar mig att skaffa pass då, eftersom jag har 6 hästar så riskerar jag 6 års fängelse då :angel:

Usch ja...lika bra du säljer hästarna på en gång när du ska sitta i fängelse så pass länge :D
Jag tycker det är konstigt att man inte tar tag i problem som rör själva hästarna först, tex ser till att det blir lag på utegång för alla hästar osv. :smirk:

Du behöver nog inte oroa dig för det.Rätts Sverige har så mkt andra typer av kriminalitet att dela ut fängelse platserna till.Det är ju platsbrist vet du ;)

Så länge vi har den stadsministern vi har idag så vet man aldrig :angel:.

Det e så mkt i vårat rättsväsende som e fel, så varför skulle inte detta kunna följa i samma fotspår ?

Nej, våran stadsminister skulle jag aldrig rösta på, problemet är att det inte finns ngn annan lämplig kandidat att rösta på heller.Pest eller kolera...Eller kolera eller kolera :smirk:

:smirk: Jag oroar mig inte alls, eftersom mina hästar avmaskas, vaccineras, verkas och tandraspas regelbundet :cool: + att de genomgår minst en grundlig hälsokoll per år och får veterinärvård när och om de behöver.. + lite till "hälsoskötsel" minst en gång per månad.. Jag är minsan rädd om mina odågor ;) så det så :p ( det sista är skrivet i smått retsam humoristisk ton :D )

Akustik skrev:

I vilken värld lever du??? Fängelse??? Inte en chans.

Tror det var i tidningen Hästen jag läste det... Tycker själv att det är lite knasigt, jag menar det enklaste borde väl vara att kräva pass vid slakt. Sen det här med att alla hästar i EU behöver pass!??? Om så är fallet, hur kan man då misstänka att hästar utan pass förs utomlands för att slaktas :confused: . jag får inte ekvationen att gå ihop! Sett ur djurskyddsynpunkt så är ju pass inte någon nödvändighet :eek: .

Jo förhoppningsvis vaccinerar folk sina hästar fast det inte är ngt krav.
Jag skulle däremot inte vaccinera mot influensa om det inte var så att jag ville tävla, influensavaccin tar bara bort symptomen men hästar kan smitta varandra iaf. :smirk:
Stelkranp borde vara en självklarhet, man ska även tänka på att i de flesta försäkringsbolag så gäller inte fösäkringarna vid dödsfall pga stelkramp om hästen inte varit vaccinerad.
Men själva passet har inget med hästens välbefinnande att göra, så jag ser inte ner på hästägare som inte skaffar det.

Nej exakt!!! Jag tycker också att det viktigaste är att hästen mår bra och jag har heller inga ambitioner att slakta mina hästar så pass är egentligen onödigt, MEN jag ska fixa det nu i höst bara för att jag är så himla laglydig!! :mad: Håller också med om inflensavaccin, det är ju egentligen ganska onödigt om man inte är ute bland andra hästar mycket! Blev t o m rekommenderad av en epizot-ansarig veterinär att INTE vaccinera mina hästar eftersom jag bara hade två och det var då hästar som inte var ute och åkte. H*n sa att det funkade så att när smittan kom in i stallet så insjuknade hästarna mer och mer ju fler hästar som stod i stallet(!). Tycker att det lät underligt men hade då inte hästarna vaccinerade. Nu har jag planer på att tävla framöver så nu är de vaccinerade. Stelkramp borde i så fall vara större krav...

Tycker att alla som har häst borde ta ett ansvar att vaccinera och avmaska och ha hovslager till sin häst och tillkalla vetrinär om det skulle behövas. Tycker det är ganska så ansvarslöst att inte göra detta. Men visst det är upp till var och en. Men tänk så mycket sjukdomar mm vi hade haft om ingen hade gjort detta.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En ridskola tänker börja använda en triangelmärkt häst i verksamheten. Detta mot att hästägaren får gratis uppställning. Vad jag vet är...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 259
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Försöker igen då mitt förra inlägg tydligen inte var tillåtet. Kan dock inte ge den information jag behöver ge er för att ni ska förstå...
2
Svar
25
· Visningar
2 403
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 462
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Medryttaren tycker sadeln är hård, men sadeln passar hästen så medryttaren får stå ut med sadeln ett tag till 😄 Men jag funderar på om...
Svar
5
· Visningar
599
Senast: Piglet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.