Tillåtet motionera häst med 4-hjuling?

mammaBerg

Trådstartare
Är det tillåtet/förbjudet att motionera häst med 4-hjuling, alltså "vid hand"? Diskussion uppstod när en ryttare gjorde så. Många blev upprörda. Min fråga är nu om det finns någon lagparagraf (djurskydd?) som förbjuder detta eller om det är ett kreativt sätt? :meh:

Brukar du göra så lyssnar jag gärna på din motivering. ;)
 
Sv: Tillåtet motionera häst med 4-hjuling?

Aldrig gjort så själv, skulle inte falla mig in och aldrig hört talas om det, men om man funderar på saken...
Är det så stor skillnad mot att motionera en extra häst bakom vagn som körs med häst? Bortsett från att fyrhjulingen uppenbart är tyngre, så finns ju inte direkt risken för att den blir skrämd av något och rusar ut i skogen eller dylikt...

Jag vet inte, men en tanke? Många tränar ju draghundar framför fyrhjuling eller bil de snöfria årstiderna.

Säger varken bu eller bä, men har svårt att tro att det skulle finnas en lagparagraf för det, rätta mig gärna om jag har fel. :p
 
Sv: Tillåtet motionera häst med 4-hjuling?

Mina hästar har sprungit bakom cykel, moped och bil. Har ju aldrig knytit fast hästen då ;) men annars borde det ju vara som att ha en häst bakom en annan häst och vagn som att man har den bakom en fyrhjuling? Djurskyddssak blir det ju om man pressar hästen över dess förmåga, skrämmer, binder fast och släpar den eller riskerar att skada den...

En häst som inte är rädd och joggar bredvid en fyrhjuling tycker inte jag låter så hemskt om det är under ok omständigheter. (Bra vägar, lite trafik, ingen risk att skada sig eller bli påkörd av fyrhjulingen).
 
Sv: Tillåtet motionera häst med 4-hjuling?

Det är förbjudet enligt djurskyddslagen att motionera djur med motorfordon, kommer inte ihåg hur det var formulerat men har varit uppe till diskussion här innan och då var även lagtexten framme.
 
Sv: Tillåtet motionera häst med 4-hjuling?

Intressant! En travtränare i närheten av mitt stall har en "skrittmaskin" som han kopplar till traktorn och kör runt travbanan med. Då har han 3-4 hästar i samtidigt.
 
Sv: Tillåtet motionera häst med 4-hjuling?

Där jag red när jag var liten så var det väldigt vanligt att de tog fyrhjulingen när de skulle hämta hästar från sommarhagarna. Olagligt eller ej, men hästarna accepterade och blev ju väldigt vana. Är ju dock inte så konstigt om det är olagligt. Det skulle ju kunna bli så brutalt fel! Kan tilläggas att den ryttaren i stallet red på världsnivå, och gjorde detta på daglig basis. Men vi barn fick dock cykla...
 
Sv: Tillåtet motionera häst med 4-hjuling?

Kl

Det finns i djurskyddsstadgarna på jordbruksverkets sida att häst inte ska förflyttas ( annat än transport då ) , än mindre motioneras med hjälp av motorfordon .

Hundar får heller inte motioneras med hjälp av motorfordon .
 
Sv: Tillåtet motionera häst med 4-hjuling?

Kl

Det finns i djurskyddsstadgarna på jordbruksverkets sida att häst inte ska förflyttas ( annat än transport då ) , än mindre motioneras med hjälp av motorfordon .

Hundar får heller inte motioneras med hjälp av motorfordon .

Snälla hjälp mej att hitta det. Hittar om hundar men inte om hästar.
 
Sv: Tillåtet motionera häst med 4-hjuling?

Orkar faktiskt inte då det inte gick att kopiera över via mobilen men står på jordbruksverkets allmänna direktiv ang häst - gå in och gör ett sök på typ häst+ fordon på deras sida så hittar du paragrafen som jag tittade på som återkoll innan jag postade min kommentar .
 
Senast ändrad:
Sv: Tillåtet motionera häst med 4-hjuling?

Nu har även jag letat men jag hittar inte. Så om någon hittar får ni gärna länka!
 
Sv: Tillåtet motionera häst med 4-hjuling?

Jag vet många som motionerar hästar med hjälp av fyrhjuling. Är ungefär samma sak som att rida med handhäst. :)
 
Sv: Tillåtet motionera häst med 4-hjuling?

Jag vet många som motionerar hästar med hjälp av fyrhjuling. Är ungefär samma sak som att rida med handhäst. :)

Nja det vill jag kanske inte hålla med om. :p Men det är inte egentligen en annan fråga. Mest intresserad av om det är tillåtet eller ej.
 
Sv: Tillåtet motionera häst med 4-hjuling?

2 § När hästar förflyttas ska de hanteras lugnt. Hästarna ska ha tillräckligt med utrymme för att kunna förflytta sig.

Allmänna råd till 2 kap. 2 §
Förflyttning av hästar bör inte ske genom koppling till motorfordon.


Motivering
Att hästarna stressas och rusar innebär en skaderisk.

Hästar är flyktdjur och en koppling genom att exempelvis binda fast hästen i ett motorfordon, kan innebära en stor risk för hästen om den blir skrämd.


http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000913/1242046840646/DFS_2007-06.pdf
http://www.jordbruksverket.se/downl...618000699/foreskriftsmotiv_4_2007_L101[1].pdf

Men notera att det är ett råd, inte en regel/lag. (bör vs ska)
 
Sv: Tillåtet motionera häst med 4-hjuling?

Det finns i djurskyddsstadgarna på jordbruksverkets sida att häst inte ska förflyttas ( annat än transport då ) , än mindre motioneras med hjälp av motorfordon .

Jag kan inte heller hitta den texten. Det närmaste jag kommer är att hästar inte får bindas fast vid motordrivet fordon (Djurskyddsmyndighetens föreskriftsmotiv).
Men själv skulle jag inte ens komma på tanken att motionera en häst med hjälp av bil.....

(Hann skriva innan jag läst Zagas inlägg)
 
Sv: Tillåtet motionera häst med 4-hjuling?

Det är ju också stor skillnad vid att binda fast hästen i ett motorfordon som texten föreslår, och att ha en medhjälpare som håller i häst/hästar medan någon annan kör.
 
Sv: Tillåtet motionera häst med 4-hjuling?

Tack :bow:

kl*

Jag hade själv aldrig motionerat med hjälp av en fyrhjuling, men då är jag heller inte så himla bra på att köra en sådan. Men jag kan förstå att om man har en van häst och kör lugnt tex transporterar den till bete eller liknande om man har många hästar. Men att motionera med hjälp av fyrhjulingen ställer jag mig frågande till.

Jag hade som sagt aldrig gjort det, känns som skaderisken är stor. Jag hade dock aldrig ens vågat mig på att cykla med häst. Förstår faktiskt ärligt talat inte ens poängen med att motionera med ett fordon, det känns så extremt främmande för mig.

Känns som det finns så mycket andra, säkrare metoder för att motionera sin häst än att hålla i den brevid en fyrhjuling.
 
Sv: Tillåtet motionera häst med 4-hjuling?

Jag tycker inte det är värre än att ha handhäst, snarare mindre farligt eftersom man bara har en häst att hålla koll på och inte två.

I mitt förra stall med hagar på över 10 hektar hämtade vi ofta hästarna med fyrhjuling när de skulle in. Vi band aldrig dem i fordonet utan hade ett extra långt grimskaft som man bara höll i. Aldrig några problem!

På förra sommarbetet som låg långt ut i ödemarken hände det ibland att sambon körde bilen, jag satt bak i lastutrymmet på kombin med hästen skrittande efter. Funkade också, fast det är nog värre än med fyrhjuling.

Cykla med häst går också bra, fast det tycker jag nog egentligen också känns farligare än med fyrhjuling.

Mvh Lat82
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 135
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 288
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Tråd för allmän diskussion samt en fråga. Den här hösten har man kunnat läsa om trafikolycka efter trafikolycka där hästar och ryttare...
2
Svar
26
· Visningar
3 237
Senast: Kristall10
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan inte låta bli att fascineras över vilket perfekt recept mitt nuvarande jobb följer för att döda precis all jobbmotivation jag...
Svar
12
· Visningar
2 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp