Tillåtet att fläta svansen?

Elin_B

Trådstartare
Har en ponny med "nätt" bakdel och har hört att den ger ett maffigare intryck om man gör en inbakad fläta över svansroten (dvs man flätar inte hela svansen).

Tänkte bara höra om någon är säker på att detta är tillåtet på dressyrtävlingar? Har tyvärr inte nya TR..

Är ganska säker på att jag sett hästar med sådant förut, men man vill ju vara säker..:crazy:

Sv: Tillåtet att fläta svansen?

Du får fläta svansen men inte fästa löshår eller blommor eller några andra dekorationer.

Du får fläta svansen men inte fästa löshår eller blommor eller några andra dekorationer.
Alltså bara gummiband, du får inte ens ha röd rosett!

jo det är sant, men g korkat tkr jag!

eftersom det faktiskt är en varning för sparkande häst...

Jag hade för mig att det inte var tillåtet, men sist jag var och kollade på en dressyrtävling hade två hästar flätor i svansen...

Hästen får ha röd rosett i svansen fast bara på framridningen!

Jag tror att det har varit förbjudet förut..? Har för mig att det var det när jag tog grönt kort år 2000 men nu får man iaf ha det!

men jag har sett hästar ha de på banan också? jobbigt om ingen är i närheten, att sitta av och dra bort rosetten? varför skulle man itne få ha det på banan också?

Jag vet faktiskt inte varför rosetten ska tas bort innan man går in på banan. Den kan ju inte störa domarens uppmärksamhet ngt speciellt...

Jag har inte TR själv, detta är enligt dom tävlingsregler som finns på www.stallbacken.com fast det är ju från TR. Men just om det här med att rosetten ska tas bort innan man går in på banan står det ngt om att det är Stockholms Läns Ridsportförbund så det kanske skiljer sig mellan distrikten? Fast det vore ju dumt...

Har sj läst TR nu. Det som står under dekorering av häst är "all dekoration av hästen/ponnyn med föremål som rosetter, blommor etc är förbjudet. Flätning av man och svans och mönsterrykt på bakdelen är tillåtet. Lössvans är förbjuden.

Åtsidosättaden av reglerna i ovanstående moment leder till uteslutning ur klass/klasser."

Det borde iofs innebära att inte ens röd rosett är tillåtet. Fast det är iofs rätt sjukt. Det är ju en säkerhetsgrej. Även om man alltid ska hålla avstånden...

Ja, jag själv tycker att röd rosett i svansen är ett bra sett att visa att hästen är lätt i baken. På en tävlingsplats är det ju för det mesta ganska trångt och man tvingas ibland att gå närmre andra hästar än vad man egentligen vill.

Men som du säger borde det där betyda att man inte ens får ha röd rosett på framridningen...

**Lina** skrev:
Jag vet faktiskt inte varför rosetten ska tas bort innan man går in på banan. Den kan ju inte störa domarens uppmärksamhet ngt speciellt...

Något mer som är dåligt med dressyrdomare (inte alla) är att många ger skäckar sämre poäng, det är också dåligt. Färgen kan väl itneheller störa dom spec mkt??

man får inte det, men folk brukar inte bry sig på framridningen. snarare blir de sura om man inte har det ifall hästen sparkar...

Hade precis samma problem med att hästen inte har nått ass att skryta med men eftersom han är valack tyckte han och jag att det såg gayit ut med fläta (som jag tävlat med utan problem) så jag stubbade svansroten på sidorna. Det gör att rumpan ramas in och ser större ut.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 046
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 605
Senast: LelleLilla
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 255
Senast: Magiana
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 461

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka