Tillägg för unghäst

Ainon

Trådstartare
Hur stort energi och protein tillägg gör man för en växande häst (3,5-4år)?

Låter det lämpligt att fodra med 8kg hö och 150g soja till en D-ponny (grövre modell) i ovanstående ålder?

Jag har hört att soja inte är lämpligt att fodra till växande hästar(dvs unghästar), sant? Isåfall varför?

Sv: Tillägg för unghäst

en 3,5-4 åring räknas ur fodersynpunkt som vuxen och ska därför räknas som därefter.

Hur stort energi och protein tillägg gör man för en växande häst (3,5-4år)?

Låter det lämpligt att fodra med 8kg hö och 150g soja till en D-ponny (grövre modell) i ovanstående ålder?

Jag har hört att soja inte är lämpligt att fodra till växande hästar(dvs unghästar), sant? Isåfall varför?

Din fråga blir chack matt utan värdena på grovfodret. hur kan du bedöma MJ och smprp utan värden - har du dom?

Det krävs knappast något tillägg i den åldern, de växer oftast så långsamt i förhållande till yngre hästar.

Däremot är det ju aldrig fel att hålla koll på individen och se hur behovet verkar ligga för stunden.:idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Nu i höst vill jag ha lite framförhållning och hindra min 20-åriga holsteinervalack från att förvandlas till ett skelett. Jag har haft...
Svar
19
· Visningar
2 298
Senast: IngelaH
·
Foder & Strö Nu ger jag snart upp med min stärkelse känslige häst :banghead: Han är en nordis travare som reagerar på stärkelse och han får...
Svar
19
· Visningar
2 720
Senast: Luleå
·
Foder & Strö Hej! Känns som jag gjort ganska många fodertrådar här men behöver lite tips på bra foder för ponny som lätt faller ur. Hon är en...
Svar
3
· Visningar
880
Senast: fjordtokan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka