Tillagad köttfärs en vecka i kylen

En vecka låter som bortre gränsen i mitt tycke, men om den luktar och smakar okej så bör det inte vara någon fara.

Luktar den så är den okej enligt mig. Har det stått så länge så brukar jag dock vanligen inta bara koka upp utan även låta det koka några minuter.

Hm. Jag trodde alla skulle säga att det var lugnt.

Normalt går jag på lukt och smak men det är svårt på tillagad köttfärs.

Har plåtmage.

Men får tänka ett varv till.

Betänk att vanliga svenska kylskåp i huvudsak har temperatur lämpligast för mejerivaror snarare än kött som vill förvaras kallare. Nu tror kanske inte jag att du kommer bli sjuk av din köttfärssås som legat och gonat sig i en vecka, men har du otur kanske du kan bli lite rumlig i magen, det är nog det värsta scenariot, förutsatt att du kylde den snabbt efter tillagningen. Ät - yolo liksom!

Den borde väl fortfarande vara okej?

Jag skulle säga att det beror på hygienen vid matlagningen, hur snabbt du kylde ner köttfärssåsen och hur kallt du har i ditt kylskåp. Har det fått svalna i rumstemperatur och du har sex till sju grader i kylskåpet så skulle jag säga att en vecka är för lång tid för att vara okej. Snabb nedkylning och fyra till fem grader så skulle nog jag våga äta så länge det luktar helt bra.

Jag skulle säga att det beror på hygienen vid matlagningen, hur snabbt du kylde ner köttfärssåsen och hur kallt du har i ditt kylskåp. Har det fått svalna i rumstemperatur och du har sex till sju grader i kylskåpet så skulle jag säga att en vecka är för lång tid för att vara okej. Snabb nedkylning och fyra till fem grader så skulle nog jag våga äta så länge det luktar helt bra.
Fyra grader. Stod kanske i matlåda i nån timme innan den kom in i kylen. (Den som undrar varför jag la upp i matlåda UTAN att direkt ställa in i kylen får starta en ny tråd :angel:)

Liknande trådar

Mat Jag gjorde köttfärssås i söndags och la allting i en stor plastlåda med lock. Jag tror det var någon/några dagar kvar på bäst... 2
Svar
21
· Visningar
1 132
Senast: starcraft
·
Hemmet Oj, här hemma sover jag fortfarande gott och i lagom temp trots fönster i söderläge i sovrummet. Låter som att nåt gått fel i... 2 3
Svar
49
· Visningar
1 339
Senast: Rugge
·
Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
796
Fritid Har ett paket på ett dhl-ombud, det kom 14/10 och ligger i en vecka. Då borde jag väl ha hela dagen imorgon på mig att hämta? Butiken...
Svar
12
· Visningar
557
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka