Till vilken gräns?

nexxa

Trådstartare
Blev lite paff när jag var och kollade på en träningstävling där det var ett gäng väldigt fina hästar som skulle tävlas av "beridar tjejer", eller vad man ska kalla det, och såg hur det pressade och stressade hästarna !
Hästarna kan väl varit 3,5 kanske max 4 år gamla och skulle för första gången tävlingshoppa.De startar direkt i klasserna på 90 och 1 meter.
Ingen häst från det här stallet kom över något hinder.Gjorde dem det så slogs dem över eller blev tvingade över på något annat sätt.
Till och med domaren blev irriterad när de tjejerna i stort sätt var de som anmält sig i klassen om och om igen och hästarna blev bara mer och mer nervösa och det gick bara sämre och sämre.
Ryttaren blev mer irriterad och slog hårdare för varje gång.
Min fråga till er är: När ni första gången ger er ut med en unghäst hur höga klasser gäller då?

Det känns som att många stressar (inte alla givetvis, men många) Som de här tjejerna verkar bara bråttom att ha hoppa högt, hästarna verkar inte heller vara speciellt förberedda.
Hur mkt anser du att hästen ska kunna innan du ger dig iväg?

Det var riktigt hemskt att se att de tvunget skulle hoppa alla hinder, i stället för att försöka få något att klaffa och sen avbryta..jag menar visst kan väl det förstöra lite i fortsättningen av hopp"karriären?"

Sv: Till vilken gräns?

Den gränsen är överskriden för länge sedan. :(

Dom hästarna var nog inte ens tränade på den höjden eftersom dom vägrade, och tyvärr kommer det sätta sina spår i unghästarnas minne, kommer ta låååång tid innan dom kan hoppa igen med en stor portion självförtroende dels på hinder och även på sin ryttare.

Är hästen mogen psykiskt och fysiskt så tycker jag det är ok att hoppa en 90-100 klass. Men då skall den själv bjuda över och tycka det är kul & ha en skicklig ryttare som faktiskt kan hjälpa hästen över. Och vara TRÄNAD på höjden!!

Många klubbar har sk träningstävlingar där man istort sett själv får välja höjd. Det hade varit bättre att starta i en sådan första gångerna.

Att anmäla sig gång på gång är fel. :mad:
Går det riktigt dåligt första gången skall man INTE anmäla sig igen som tjejerna verkar ha gjort för att rätta till problemet, sådant gör man HEMMA i lugn och ro!! :mad:

Det där är verkligen fel. Första gången en häst kommer in på en bana ska vara en rolig och possitiv upplevelse!!

Min häst tävlades på 50 och 60 cm första gången. Höjden är inte det viktigaste, för det är oftast så mkt annat att kika på de första gångerna. Min är dock dödscool (var felfri i båda..).

Så när man märker att den fungerar och hästen känns lugn o trygg kan man gå upp ngn dm. Detta var i April.. i början av Juli gick hon sin första 90 på lokaltävling (felfritt också :banana: ) och i Oktober sin första 110. Det tycker jag har varit lagom med henne.

Så fort du kan stanna och stoppa (har kontroll) o kunna ta dig runt en bana är det bara att ge sig ut på TRÄNINGStävlingar. Övning ger rutin och unghästar behöver mkt av sådant! Däremot riktiga tävlingar tycker jag kan vänta tills det verkligen funkar på den höjden på träningstävling!

Det är domarens ansvar att säga ifrån och ev dela ut varningar om nån begår fel på tävlingsplatsen. Om domaren inte ser kan man som åskådare säga till - gjorde du eller nån annan det?

Att starta 90 och 1 meter första gången tycker jag inte alls är fel. Hästen ska naturligvis vara väl förberedd oavsett vilken klass du ska rida.

_Peplis_: Apropå C så är hon i Indien för tillfället och månader stavas med liten bokstav i början!

Klantigt att göra så mot fina unghästar, dåliga minnen tar lång tid att träna bort...
De hästar jag ridit hitills har börjat på 50 cm på clear round. Första gångerna är det viktigare att hästen vänjer sig vid miljön och förstår vad man vill att den ska göra än att kravla sig över några högre höjder. Det får hellre dröja en säsong extra att få en trygg och glad häst än att pressa den uppåt i klasserna direkt.

Att anmäla om och om igen för att korrigera hästen är bara dumt, har inte klubbarna gränser för hur många starter en häst får göra ? På min klubb har vi alltid haft max tre starter/häst på träningstävlingar.

Till alla:
Ja man blir hemskt ledsen av att se tvång. Jag var tvungen att gå därifrån, blev jätte irriterad av att se dem förstöra så :(
Till slut sa domaren att de fick hoppa på ett hinder till (ett som var inbjudande och de flesta hästarna hoppat över) och sen lämna banan. Sedan fick inte de starta mer..

Hästarna KAN ju ha varit tränade på höjderna men däremot inte mentalt redo för själva tävlandet. Jag har två hästar, den ena tränar 1.10 hemma utan problem och är hur begåvad som helst men det fullkomligen knyter sig för henne när vi tävlar, hon vill helst trava hela banan (detta är ett fullblod) :smirk:

Den andra är mkt yngre, bara 6 år och har hoppats i ca ett år, han tränas inte på några direkta höjder men är stencool på tävlingsbanan, aldrig några problem.

Man måste ju se till individen :crazy:

Bra att domaren stoppade dem iallafall, hoppas verkligen att budskapet gick hem!!

Ja det är ju en helt annan sak om hästen är redo för det, jag hade inte haft något emot att de hoppade 90 och 1 meter..men de här hästarna var med nöd och näppe redo för 50 ..

Jag är bara hobbyryttare, men första gången jag tof ut min unghäst så var han riden i ett år ungefär ocvh hade hoppat banor på 90 cm hemma. Han var dock sex år då så han var stark nog för det. Han var lydig, grundriden och kunde utföra enkalre röelser så som frm o bakdelsvändningar mm utan större precision.
Han fick starta en clear round på 60 o 70 cm för att kunna gå in, göra något som han kan och tycker är enkelt och roligt för att vilja göra det igen och få mycket beröm. Vi gick felfritt i 70 efter stopp i 60(aldrig vart i manege innan) och vi var både väldigt nöjda.

en fyraåring kan man ju starta 90 på om man själv och hästen är redo för det. vill hästen inte hoppa när den är inne på banan får man dock inse att man måste träna mera och åka hem och göra det istället för att tvinga hästen för det blir aldrig bra!

Det är inget större fel att hoppa 4 åringar 1 m.Det görs ju på bedömningar å tester oxå.Skillnaden är att en bra ryttare förbereder hästen å inte anmäler till en tävling "bara för att göra det", det är orättvist mot hästen.
Framförallt så ska man vara duktigare som ryttare å inte behöva hota å slå hästen.

Jag hoppade min 4:åring en klass 90 cm. Hans första hopptävling någonsin. Endast gått löp innan. Han blev superstressad då han trodde han skulle tävla galopp. Men så fort han såg framhoppningshindren slutade han stegra och bocka, han blev döcool o gick klockrent. Helt perfekt lystrande o hade 0 fel :D

stackars hästar!!!!:cry:

jag tycker att man inte ska hoppa en 3,5-4 åring alls den kommer ja att var helt föstörd innan den äns har blivit 10 år!!!:crazy:

några uppet i det stallet som jag står i har köpt sig varsin ungponny
och båda e 4år, dom piskar och slår fram sina hästar det e ju nästan att man vill kräkas!!

Startade 50 den första tävlingen och 60 den andra.. och han är en stor häst typ 170 cm hög och 4 år.. tycker det är lagom att starta så lågt, för då har dom verkligen ingen höjd att konsentrera sig på..

Jag har planerat in en liten klubb CR som första tävlingen till min 6 åring. 40 cm o 70 cm, det tycker jag är lagom tills vidare..

0,90 och 1,00 tycker jag inte är för högt för en begåvad 4-årig häst. De hinderhöjderna kliver en begåvad unghäst lugnt över när den hoppat bara några ggr.
Men det är ju under förutsättning att hästen har en skicklig ryttare som verkligen KAN rida så unga hästar så det blir lugnt och stabilt. Vilket det inte alls verkade vara på den tävlingen du såg.

Jag har varit på tävlingar där de haft 1,00 klass för endast 4-åriga hästar vilket jag tycker är helt ok.
Dåligt förberedda eller startad i för svår klass för sin utbstp det tycker jag man kan se då och då oavsett ålder på häst och/eller ryttare.

Hinderna är ju inga problem för en lovade 4 årig, men tycker att det ska ske på hemma plan och träning. första tävlingen ska vara LÅGT enligt mig :cool: Min var 6 år ( sen i utbildning) när hon för första gången hoppade en utbildningshoppning. Tror jag hoppade 60 70 typ. Men det gav ett posetivt intryck på hästen som bara hoppade på.

Sen så beror det så mkt på vem som sitter på.
Ryttaren ska vara övertalande med sitt sätt att rida INTE MED SPÖT!!! Hästen ska känna sig säker och lita på sin ryttare

Senast ändrad av en moderator:

Blev lite paff när jag var och kollade på en träningstävling där det var ett gäng väldigt fina hästar som skulle tävlas av "beridar tjejer", eller vad man ska kalla det, och såg hur det pressade och stressade hästarna !
Hästarna kan väl varit 3,5 kanske max 4 år gamla och skulle för första gången tävlingshoppa. De startar direkt i klasserna på 90 och 1 meter. Vad ska de annars starta i? Finns inga lägre klasser än LD och LC
Ingen häst från det här stallet kom över något hinder.Gjorde dem det så slogs dem över eller blev tvingade över på något annat sätt Kom hästarna över något hinder eller inte?? :confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 168
Senast: ameo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka