Till vilken gräns?

Sv: Till vilken gräns?

Missade det totalt eftersom meadow_star dragit upp den och aktualliserat den igen.

stackars hästar!!!!:cry:

jag tycker att man inte ska hoppa en 3,5-4 åring alls den kommer ja att var helt föstörd innan den äns har blivit 10 år!!!:crazy:

några uppet i det stallet som jag står i har köpt sig varsin ungponny
och båda e 4år, dom piskar och slår fram sina hästar det e ju nästan att man vill kräkas!!

Eller hur? *ironisk* Har du helt missat att det rids championat för 4-åringar på hösten? Dessa rids på 1 m (eller om det är 1.10 i finalen :confused: ). För att kvala till semifinalerna måste man göra tre st nollade rundor på 1 m, regionalt el lokalt... Hur ska man kunna göra det om man inte kan hoppa hästarna??? Och det är ju inte så att hästarna som går bra i finalen bara försvinner sen.... En hel del av dem kommer att gå svår klass när de blir lite äldre.

MEN!!! Man kan inte ta en dåligt grundriden häst och tro att man får en bra placering på den... De tränas i över ett år för uppgiften, med lagom avvägda övningar som musklar dem ordentligt och tränas på ett positivt sätt så att de är färdiga för championatet i början av okt.

Usch, det låter inte kul...

Unghästen som jag har hemma nu är fem, men blev inriden iår. Är alltså över ett år efter i sin utbildning. Hon visat ett helt fantastiskt psyke och är otroligt lättlärd och enkel att ha och göra med. Hon hoppade 90 cm i sin första tävlingsstart vilket jag inte tycker var för tufft just för henne. Man måste se till individen innan man avgör vad man tycker är lämpligt att starta på för höjd. Har man en häst som visar ett bra och relativt moget temperament, kombinerat med en duktig ryttare som kan lotsa runt en ung häst på ett bra sätt kan gott och väl tävla en vanlig lokaltävling och prestera en bra runda.

Blev lite paff när jag var och kollade på en träningstävling där det var ett gäng väldigt fina hästar som skulle tävlas av "beridar tjejer", eller vad man ska kalla det, och såg hur det pressade och stressade hästarna !
Hästarna kan väl varit 3,5 kanske max 4 år gamla och skulle för första gången tävlingshoppa.De startar direkt i klasserna på 90 och 1 meter.
Ingen häst från det här stallet kom över något hinder.Gjorde dem det så slogs dem över eller blev tvingade över på något annat sätt.
Till och med domaren blev irriterad när de tjejerna i stort sätt var de som anmält sig i klassen om och om igen och hästarna blev bara mer och mer nervösa och det gick bara sämre och sämre.
Ryttaren blev mer irriterad och slog hårdare för varje gång.
Min fråga till er är: När ni första gången ger er ut med en unghäst hur höga klasser gäller då?

Det känns som att många stressar (inte alla givetvis, men många) Som de här tjejerna verkar bara bråttom att ha hoppa högt, hästarna verkar inte heller vara speciellt förberedda.
Hur mkt anser du att hästen ska kunna innan du ger dig iväg?

Det var riktigt hemskt att se att de tvunget skulle hoppa alla hinder, i stället för att försöka få något att klaffa och sen avbryta..jag menar visst kan väl det förstöra lite i fortsättningen av hopp"karriären?"

Oj, vilken gammal tråd! :p Att starta 0.90-1.00 m med en häst runt 3,5-4 år är inget konstigt. Tycker knappt att det är lönt att åka ut på tävlingar i lägre klasser än så, det skulle vara för att ge hästen tävlingserfarenhet isf. DÄREMOT är det bara dumdristigt att ge sig ut i en klass hästen inte är redo för. Att generellt säga när jag anser en häst är redo för att tävla och för vilken klass går inte, det är ju individuellt för varje häst!

Men om det var som du beskriver tävlingen du var på så är jag mycket förvånad att domaren inte ingrepp eller gav varning!! Just när det gäller unghäst brukar sådana saker uppmärksammas oftare (enligt mina erfarenheter i alla fall).

hejhej :)

Tkr att de du berättade verkade helt knäppt ! Stackars hästar..

Jag har en unghäst , 3åring. Ska snart göra våran första start 40clear round.

Jag tkr höjden inte är det viktigaste. Varför slita så på dom ?
Om tekniken och allt det sitter är jag glad. Höjden kommer senare.:)

Självklart startar många ungahästar och lyckas väl med att hoppa0.90-1 m ! Men man borde, tycker jag, som ägare till unga hästar, ryttare, beridare VETA att såhär är inte okej att göra om hästarna inte är mentalt beredda!

Självklart startar många ungahästar och lyckas väl med att hoppa0.90-1 m ! Men man borde, tycker jag, som ägare till unga hästar, ryttare, beridare VETA att såhär är inte okej att göra om hästarna inte är mentalt beredda!

Håller med här :bow::bow:

Många hästar är färdiga i kroppen för att gå de höjderna, men nästan ingen är färdiga i huvudet för det. O de är synd att inte många ryttare tänker på de.

jag har precis skaffat en 4 åring som blir 5 nästa år.
aldrig tävlad men väldigt välutbildad för sin ålder.
första tävlingen jag går ut på blir nog 90-1meter och sen några 1 meter klasser och om ja känner att shit de här är ju lätt och att hon är redo tar vi klivet upp till 110. målet skulle ju vara att hoppa 5 års champinoatet med henne men får se:)

min häst är nu 3 å jag tänka att till sen sommaren/hösten starta en cr hoppning på kanske 30 cm med henne bara för miljö träninges skull =)

några uppet i det stallet som jag står i har köpt sig varsin ungponny
och båda e 4år, dom piskar och slår fram sina hästar det e ju nästan att man vill kräkas!!

Varför säger du inte till då? Eftersom hästarna själva inte kan säga till så är det vår skyldighet att stå upp för dem och säga ifrån ordentligt när vi ser sådant som inte borde få ske.. Tycker man detta är jobbigt så bör man ta sig en funderare på vad som är viktigast, en häst ska aldrig behöva lida för att man som medmänniska inte vågar öppna klaffen.

själv var jag på ponnytävling (klubbtävling) i höstas (som chaufför och framridningshjälp) såg då två extremt magra ponnyer (ryttarna var stallkompisar tror jag), stod inom höravstånd tillsammans med en annan person och kommenterade detta högljutt :angel: slutade med att ena ryttaren lastade och körde hem igen (inga småbarn dehär utan de körde bil bägge två) den andra gick in och gjorde en bedrövlig prestation, hästen var så mager att den knappt orkade bära henne (ingen grov tjej precis). Då detta var en väldigt rörig klubbtävling så fanns det ingen ansvarig annars hade vi även sagt till dem så att de kunnat göra en anmälan, tror dock att våra kommentarer fick åtminstone en av dem att tänka om ang foder.
(fick reda på av andra att de valde att svälta sina ponnyer så att de inte skulle bli för heta :eek:)

Nämen usch, det lät illa :(
Och dom ska kalla sig "beridare" :mad:

Har aldrig haft riktigt unga hästar, bara ponnyer som varit 7-8 åt gamla när jag börjat rida dom, men om jag får som jag vill blir nästa troligen en ungis och då tänker jag ta det väldigt lugnt, hoppa banhoppningsträning på 60, 70, 80 några månader innan jag hoppar "riktiga" klasser på lokal och regional. Oxå då kommer jag naturligtvis att ta det lugnt i hästens takt. "Det snabbaste sättet att komma framåt är att ta det lugnt" Annars får man bara bakslag!
90-100 är ju ingen höjd för de flesta hästar, men det gäller ju att de har blivit ordentligt förberedda och lär sig att det är KUL att hoppa. De behöver ju oxå så mkt mer hjälp av ryttarn än en mer rutinerad häst och det sämsta man kan göra är att slå och trycka dom över hinder-då kommer dom ju inte se ngnting positivt i att hoppa!

Senast ändrad:

Jag tycker det låter som om hästarna var långt ifrån redo för höjden!
Tråkigt, men man får se det ganska ofta:mad::cool:

Själv tycker jag att det endast handlar om att göra tävlingsdebuten till en roligt och lugn upplevelse, hästen ska leka runt hinderna. Om det är 30 cm eller 90 cm beror ju på hästen, har man en tittig häst så tycker jag inte man ska hoppa mer än 30-50 för som sagt, hästen ska bara kolla in läget och förstå att det inte är så farligt... de ska inte behöva koncetrera sig på att hoppa utan igentligen bara galoppera runt.

Ett litet exempel:
En bekant skulle debutera sin unghäst. Gick in och bara galopperade några varv bland hinderna,gick sedan ut eftersom hästen kändes spänd och gick in efter klassen (klubbtävling och trevlig dommare:bow:) och hoppade de 3 första hinderna med glädje och inte alls lika spänd.
, eller något i den stilen tycker jag en debut ska se ut för en helt grön häst som aldrig varit ute förut!

Usch vad sur jag blir när jag läser vad du skrivit. Sånna människor vill man ju bara fråga ut varför dom gör som dom gör:mad:.
Jag själv är vädigt noga lite av en perferktionist som min tränare säjer att allt ska vara perfekt och prydligt innan man går för högt upp i klasserna. Jag har en unghäst på snart 6år och han gick 1m som femåring med förra ryttaren jag har bara ridit 70-80cm med han på träningstävling och var då felfri. Mitt mål nu är att starta 80-90cm på klubbtävling i vår och ta det lungt upp i klasserna.:)

Jag tror det ger en tillbaka, i gengäld en häst som håller längre! Skynda långsamt

Ush vad man blir ledsen när man läster sådant.

Min 6åring(d-ponny) startade jag förförsta gången när hon var 4 1/2 i en träningstävling 50 & 70. Felfri i båda!

När jag började hoppa min ungponny. så hoppade jag 70 och 70cm Ja,, två 70 klasser , Och det hoppades mest i trav och i lite galopp just för att det inte skulle bli massa tjaffs på banan,, Vi kom hem med två rosetter och en ponny med bra självförtroende :D

Just nu träningshoppar vi 1.10

Ojoj inte bra..

Vi har en 4 åring som är väldigt välbenad och musklad av natruligta skäl :)jätte snäll att rida osv. Han hoppade en bana för första gången igår 60 och 70 cm. han var jätteduktig bara de att de var lite svårt att svänga :)

Första gången c-ponnyn tävlade var clear round på 50 cm. Han hade då hoppat hemma på träning runt 70 cm. Det var första gången i hela sitt liv han vart i ett ridhus och med så mycket människor omkring sig. Han var alltså livrädd och vågade ingenting, men kom över hindrena till slut. :p

När han kom till mig så red jag honom mycket i ridhus eftersom det finns där han står uppstallad. I början var han livrädd men vänjde sig snart, även vid folket på läktaren.
Första gången jag tävlade honom var en clear round 50+60 cm på hemmaplan, han var osäker men MYCKET över min förväntan. gjorde jag tex en förhållning innan ett hinder så stannade han, pga osäkerheten.

Nu är han inte osäker alls och vi tävlar 70+80 utan problem :banana:

KL

Imorgon ska jag starta 90 + 100 cm med min 7-åring som jag har haft i snart två månader. Hon har dock haft föl, så att hon tävlas som 6-åring.

Med föregående ryttare är hon tävlad 120 och hoppat hemma 130, så höjden är inte några problem för henne.

Vi skyndar långsamt, jag tycker att det är bättre med stadiga rundor på låga höjder i början, så att allt känns bra, istället för att hela tiden klättra i klasserna, även fast hästen kräver mer tävlingsrutin.

Jag och min häst gör det helt för rutinens skull, och målet är att vi ska ha roligt tillsammans.

Diana

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 168
Senast: ameo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka