Till Norge med hund

Kadi

Trådstartare
För att ta med hunden till Norge krävs ju numera ett hundpass samt avmaskning för dvärgbandmask utförd av veterinär. Är det någon som gjort det nyligen och vet vad kostnaden för detta är per hund? Ungefär då, varierar väl lite.

Avmaskningen varierar från 50:- till 250:- per hund här, + tablettkostnad. Passet kostar väl runt 400 har jag för mig.

Här är passen svindyra och jag har fick betala 560 kr för dom förra året när jag behövde till en av valparna som då skulle flytta till Norge :nailbiting: Införandet/stämpeln av avmaskningen kostade inget extra (jag hade med egen tablett)

Jag betalar 250 eller om det är 220 när jag har tabletterna med mig själv.
Jag tror att passet går på runt 500 här.

Tack för svaren! Känns inte så farligt ändå, tycker det alltid kostar minst drygt 1000 kr bara man går innanför dörren till veterinären ;)

250 för en stämpel i passet är ett jävla rån. Tom de stora klinikerna här i stan har drop in för 50:-

Betalade ca 600kr för pass och avmaskning (inkl avmaskningstabletterna då de får man inte hos vet utan får köpa på apotek själv) för en 30kgs hund för 2år sedan :)

250 för en stämpel i passet är ett jävla rån. Tom de stora klinikerna här i stan har drop in för 50:-

På ett stort djursjukhus som min arbetsplats är skulle det aldrig fungera med drop-in, patientrrycket är alldeles för stort och det vore en ekonomisk förlust att ha en veterinär som är tillgänglig för drop-in hela tiden.
Det betyder att man måste boka tid, tid som hade kunnat gå till ett sjukt djur (vilket betyder mer pengar för företaget). Avmaskningspatienterna är redan nu en förlust, det hade inte varit möjligt att göra det billigare på det Djursjukhuset. Att det är dyrt, håller jag med om. Men jag förstår hur tankarna bakom prissättningen går.

Själv skulle jag inte vända mig till ett djurajukhus för en sådan byråkratiskt sak som pass+avmaskning. Man kommer mycket billigare undan hos småklinikerna och det räcker i princip med att veterinären kan läsa och skriva för att klara den uppgiften.

Det bästa vore om veterinärerna slapp avnaskningarna över huvudtaget och kunde ha mer tid till att koncentrera sig på de sjuka djuren. Ett alternativ vore till exempel att en legitimerad djursjukskötare får fylla i pass och avmaskning.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 112
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Jag har en omplacering via en förening. Föreningen meddelade att han hade reservation för artros, vilket jag har erfarenhet av så jag...
Svar
10
· Visningar
1 185
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 147
Senast: Hermelin
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka