Till klinik för besiktning eller inte?

Svamlan

Trådstartare
Tänkte bara göra en helt ovetenskaplig undersökning här...Vi har tittat på en häst som reagerade en halv grad på böjprov. Äg åkte till klinik och vet satte in behandling 10 dagar och sen igångsättning och så ny vet-besiktning. Nu får vi bestämma om det blir gårdsbesiktning eller klinik....visst är det väl bra att åka iväg till kliniken om den nu skulle halta igen? Eller...om den nu ff visar reaktion, ska man strunta i den hästen då? Så man lika gärna kan köra hemma på gården?

Så frågan lyder - hur skulle ni göra?

Sv: Till klinik för besiktning eller inte?

Jag hade besiktigat på klinik och jag hade struntat i hästen om den fortfarande är halt- hade förvisso förmodligen inte ens varit fortsatt intresserad efter första besiktningen då den haltade.

Det är alltid bäst att åka till klinik

Hej!

Åk in till klinik. Dom har bra mycket lättare att se hältan och även kunna diagnosticera vad den kommer av.

/Lavinia

För mig beror det på en väldans massa saker.
Vad är det för häst? Ålder, utbildning, vad har den gjort, har den några tävlingsresultat etc.
Är den äldre så kanske en halv grad inte är så konstigt om den har tävlat och tränat mycket. Däremot tycker jag att en yngre häst ska kunna springa igenom ett böjprov u.a.
Hade det varit en lite äldre häst skulle jag gärna följa med till kliniken och höra vad de har att säga, har det försvunnit och vad det kan bero på så kanske man är fortsatt intresserad. Eller allra helst tagit hästen för besiktning till min vet som är extremt hård och ärlig, hellre ett nej av honom än någon annan.
Men rent allmänt är jag inte intresserad av en häst som inte går igenom en besiktning.

I ditt fall - utan tvekan klinikbesiktiga igen.

Ang om jag skulle vara intresserad eller ej beror på ålder, om hästen är igång eller ej, om det finns en försäkring utan res i köpesumman att ta över etc.

Hej igen
Hästen är 14 år, tävlad en hel del, Msv B som högst. I full kondition vid besiktning. Enl äg som haft den i 4 år aldrig varit synbart halt. Fullt försäkrad.
Finns säkert massor av hästar som är i full kondis och tävlas som skulle reagera en halv grad efter böjprov...

Jaja, det blir nog kliniken då:)

DÅ skulle jag besiktiga om, vara med vid besiktningen - på klinik, och prata med veterinären.

Om den fortfarande reagerar skulle överdrivet petiga jag röntga.

Och om vet ger grönt ljus, och du kan ta över försäkringen utan res och i övrigt vill ha hästen så köpa =)

Msv B hoppning gissar jag? eller?

en halv grad är försvinnande lite. Många 14 åringar som du säger, kan ha en halv grad på böjprov utan att det för den skull är ngt fel på den funktions mässigt. Men vad menar du med en halv grad? var det på ett ben? eller fler? vilka ben? gör skillnad det också.

jag hade som köpare tänkt två gånger oavsett, och definitivt gjort en ombesiktning på klinik som sagt.

Ett allmänt inlägg angående hälta vid böjprov.....

Jag har en häst som visar halvgrads hälta båda fram vid böjprov.Första gången den böjdes var vid försäljningsbesiktning som 4 åring.Återbesök 4 veckor senare då den fortfarande visade hälta vid böjprov.

Då inget kunde synas under ryttare eler vid provosering med hakar samt vid longering på hårt underlag blev diagnosen känslig för böjprov.

Hästen har blivit böjd ett par ggr under årens lopp för ev försäljning men alltid uppvisat hälta på frambenen.Hästen har för övrigt aldrig varit halt under ryttare och har tävlat under alla år.Inget fel på den.

Jag tror att man ska vara skeptisk om en häst visar hälta vid böjprov,men det spelar ju faktiskt roll om den aldrig varit halt under ryttare samt om den tävlat framgångsrikt under hela tiden.

Det som är svårt när man ska köpa häst är ju just att veta om det är en sån där 'inget bry sig om'-markering, eller första tecknet på ett problem under uppsegling.

Fbl gick ju u.a genom bes. 6 mån senare var han på rutinkoll, och reagerade då med en knapp grad båda bak, lågt. Helt ren och ohalt, bara den lilla reaktionen på böjprov.

Då han då var 14 år gammal och är fd galoppör med många mil i benen är det i sig förlåtligt. Men just att han gått ua genom besiktningen gjorde ju att man tog sig en funderare ändå. Och efter att vet konstaterat att han satte under sig väl långt in med bakbenen, mer än han riktigt orkade bära, rek han att få förlängd traktarm bak för att hjälpa honom.

Var u.a. på återkoll några mån senare, och även u.a. i våras vid hälsokoll.

Hade han redan på besiktningen visat en halvgrad båda bak, varit u.a. i övrigt, och på hälsokollen 6 mån senare haft sama halvgrad däremot så hade man ju inte höjt på ögonbrynen just med tanke på att det är inte en purung häst, och hans historia (galoppör)

Men står man där med en häst som inte är böjd innan, eller inte böjd på flera år och då var ua - så är det svårt att veta om det är naturligt slitage som bara visar sig vid kraftig provokation och inget bry sig om, eller 'första tecknet'.

Så tycker absolut det är värt om man ska köpa att besiktiga om på klinik, och om det kvarstår diskutera med vet, och fundera på rtg.

Jag som är ganska pipig med att inte köpa något som inte går ua genom vetbes skulle inte vända och gå på en lite äldre häst i full träning som hade små reaktioner. Men jag skulle vilja se om och hur det utvecklas, innan jag köpte. Just för det är så svårt att veta.

Om man som likt din däremot vet att den år efter år haft samma, lilla reaktion och bara just vid böjprov däremot, där skulle jag endera 'köpa direkt' om allt annat var ua, eller köpa efter rtg om jag var nojig. Där 'vet' man ju på ett annat sätt.

Tack för alla svar! Och ja, det var Msv B hoppning jag menade;).
Vi åker till kliniken. Är det ff en reaktion så tar vi rtg. Utifrån det bestämmer vi oss.

Hej igen
Hästen är 14 år, tävlad en hel del, Msv B som högst. I full kondition vid besiktning. Enl äg som haft den i 4 år aldrig varit synbart halt. Fullt försäkrad.
Finns säkert massor av hästar som är i full kondis och tävlas som skulle reagera en halv grad efter böjprov...

Jaja, det blir nog kliniken då:)

Ja visst finns det massor av 14 åriga hästar som uppvisar 1/2 grads hälta på ett ben/led vid besiktning.. Hade varit kul om du även skrivit i vilket ben det var och i vilken led den behandlades. Och viktigats av allt,, varför behandlades den och vilka övriga andra åtgärdes rekomenderades??

Tävlat en hel del,,, Mvs B som högst?? Tävlar den inte i Msv B för dagen eftersom den är i full kondition??

1/2 grads hälta på en 14 årig tävlingshäst i full kondition låter lite överkurs att ens behandla.

Tur att det inte va en av alla dom yngre hästarna man här kan läsa om som vid klinikbesök uppvisar både 2-3 graders hälta i mer än två ben och i fem leder som inte ens är 7 år som du va intreserad av.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
455
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 718
Senast: Lobelia
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 635
Senast: Skjøldur
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar