Viktigt är att hyresgästen kan betala hyran, och att den sedan ser till att göra det.
Det är bra om hyresgästen tjänar sina pengar på ett riktigt arbete. Människor som inte arbetar kan vara knepiga att ha att göra med. De blir ofta mycket krävande hyresgäster.
Jag vill ha referenser.
Om jag är osäker så kollar jag efter betalningsanmärkningar. Men eftersom hyran är det sista som människor slutar att betala, så behöver inte en betalningsanmärkning vara ett hinder. Om hyran inte betalas, så kan jag ju dessutom vräka hyresgästen.
Sedan så gör jag en intervju, som en anställningsintervju ungefär.
Varför vill du bo så här?
Vilka andra alternativ till boende kan du se?
Och varför skulle jag vilja ha just dig som hyresgäst?
O.s.v.
Jag har blivit lurad en gång, av en person som skulle ha huset, men sedan hoppade av. Man kan som hyresgäst hoppa av ett hyreskontrakt fram till dess att man flyttar in. Men när man har flyttat in, så är det 3 månaders uppsägning som gäller.
Och jag har fått in en snurrpelle som inte visste riktigt vad han höll på med. Han hade bra referenser, men hade nog förändrats radikalt sedan den referensen lärde känna honom. Han flyttade in i lilla stugan. Och där så är det inte så noga vem som bor. Men när han fick veta att den större stugan var ledig, så nästlade han in sig i den. Och den var han inte kvalificerad för egentligen, den var för fin för en sådan stökpelle.
Men det är ganska så lätt att få en hyresgäst att "Vilja Flytta", så han blev inte kvar.