Hej!
Jag har visserligen inga barn (men den dagen löser det sig nog oxå), men både jag o min sambo jobbar heltid. Vi köpte en liten hästgård förra hösten (alltså -02) och trivs kanon.
Just nu bor i stallet: min gamla D-ponny, 20 år som promenadrids så mkt jag har tid, mitt hblsto som egentligen ska ridas för fullt, men som tyvärr är skadad f n samt min ettåring och hans kompis som tillhör en kompis till mig.
Denna vinter har ju varit lugn ridmässigt p g a hblstoets skada, men jag hoppas det ändrar sig. Å andra sidan är det ju iaf rätt årstid att "slippa" rida.
Vi har löst det dagliga såhär: Jag fodrar kl 6.15, liten högiva o kraftfoder o mkt blöt betfor (då ju vattnet fryser ute o jag vill vara garanterad att de iaf druckit lite på morgonen), sedan äter jag frukost o gör mig i ordning och det sista jag gör innan jag åker vid halv åtta är att dra på mig några slags överdragskläder o gå ut o släppa ut pållarna i hagen. Där väntar mer frukosthö i många högar som min snälle sambo slängt ut innan han åkte till jobbet.
Sedan får pållarna klara sig till kl 16 (senast) då jag kommer hem (jag är lärare och slutar därför oftast inte så sent, även om det kan vara mkt förberedelser att sitta med på kvällen). Vid den tiden får de mer mat, ute den ljusa tiden o inne den mörka och sedan mockar jag och rider den/de som ska ridas. Även när mina pållar är fullt igång vilar de sisådär 2 dar i veckan, för att jag ska hinna. De går ju i en ganska stor (1 ha) hage med sällskap, så de verkar inte lida av det.
Kvällsmat serveras sedan någonstans vid 21-22.
Det låter mycket o omständigt när jag skriver det, men jag måste säga att jag trodde det skulle bli MYCKET jobbigare att ha hästarna hemma. Bara det att slippa ÅKA till något stall sparar ju både tid o kraft. Sedan är dessutom jag så lyckligt lottad att jag har en liten belyst ridbana hemma och bara 1 km till ridhus, tränare och socialt hästliv, vilket såklart underlättar .
Sedan ska man ju köpa foder, strö o laga staket, men det är ju trots allt inte varje dag, utan i grova slängar någon grej i månaden, och där kan man ju oftast styra det till en tid som passar. Jag har gjort det enkelt genom att ta hem spån på lastbil 2 ggr per år - enkelt då det levereras utan att jag behöver röra ett finger, och dessutom mkt billigare än att köpa t ex på Granngården, samt att jag har en bra höleverantör som kör hem höet o hjälper till att lasta in det.
Det som är, är ju att man blir bunden, men det blir man ju å andra sidan av alla djur. Med lite planering och goda vänner (b la killen som har sin åring hos oss) löser det sig oftast ändå, men det är klart spontana längre utflykter är kniviga att genomföra.
Som sagt, jag tycker det funkar bra o trodde faktiskt det skulle vara jobbigare.
Lycka till!!
Anna-Karin
Ps. Tror du får ännu fler svar om du lägger tråden under "hästvård" eller "hästhantering".