Till dig som förlorat ett djur

C

cagner

1999 förlorade jag min katt i en olycka.
Då fick jag ett par ord om hur man kan känna efter att ha förlorat ett djur och vad man ska tänka på.
Jag har sparat pappret i alla år och tänkt att det kommer nog till nytta igen.
Nu vill jag dela med mig av orden.

Sällskapsdjur betyder så mycket för många av oss människor. För majoriteten är ett djur en familjemedlem, ett sällskap och en vän, som alltid är trofast och bereder sin ägare mycket glädje. Men djur har också ett egenvärde och är inte enbart till för oss människor.

Det innebär ett stort ansvar att skaffa sig ett djur- från början och hela tiden fram till den dag, när man genom dess sjukdom eller ålder måste skiljas åt.

Kan Du inte själv bedöma, när tiden är kommen, måste Du lita till Din veterinär.
Om Du orkar med det, rekommenderar vi, att Du är med vid avlivningen. Det händer nämligen ibland att konstiga tankar annars kan uppträda efteråt.

Det är ingenting att skämmas för, om Du sörjer ett djur, som du måste förlora.
Det är sedan flera år både utrett och konstaterat av en av landets biskopar- i samarbete med en kvinnlig veterinär- att sorgearbetet efter ett djur följer samma lagar som efter en avliden människa. Förlusten av ett djur kan således sätta igång samma intensiva känslor, som när någon anhörig eller vän gått bort.
Sorgearbetet är indelat i tre olika stadier. Först kommer en chock, som kan vara mellan några minuter upp till flera dagar. Sedan tränger skuldkänslorna in, att Du kanske inte alltid varit så snäll och mild som Du borde.
Detta drabbar undantagslöst alla, hur bra matte/husse man än varit.
Till slut- även om det dröjer- har på något sätt även dessa intensiva känsloupplevelser blivit ett med Din personlighet. Slutligen resulterar det i, att Di inte känner Dig nedbruten utan berikad. I tid rör det sig nästan alltid om en sexmånadsperiod.

Många av Dina medmänniskor har kanske svårt att förstå, att djur kan vara värda tårar och oändlig saknad.

Att sörja ett djur behöver emellertid varken betyda tecken på hysteri eller mänskliga kontaktsvårigheter.
För många fler än Du kanske tror, att t.ex. "bara en katt/hund" det enda man har att leva för.

Av lång erfarenhet från djurägare, vars djur dött eller vi måste avliva, och till tröst för Dig som nu är i samma situation, vet vi att det ur sorg och saknad av ett älskat djur spirar ljusa minnen från lyckliga dagar, även om det tar sin tid.

När Du så småningom arbetat Dig igenom Din sorg och kanske skaffar Dig ett nytt djur, måste Du ha klart för Dig att man aldrig kan ersätta ett förlorat djur med ett annat. Liksom vi människor har varje djur sin speciella personlighet och charm.

Djursjukhuset i Skara

Sv: Till dig som förlorat ett djur

Var ett tag sedan jag förlorade ett djur nu; en hund 30:e juli 2001, men jag känner igen mig i alla känslorna det står att man får/fick efter.
Det är skönt att läsa en sådan oberoende text om hur mycket ett djur faktiskt betyder för många.

Heulwen skrev:
Var ett tag sedan jag förlorade ett djur nu; en hund 30:e juli 2001, men jag känner igen mig i alla känslorna det står att man får/fick efter.
Det är skönt att läsa en sådan oberoende text om hur mycket ett djur faktiskt betyder för många.
Hej!
Jag har faktiskt sparat texten för jag komemr ihåg hur mycket som stämde in hos mig. Nästa gång jag förlorar ett djur så vet jag att det är helt normalt att tänka och känna som man gör.

Vad bra det här är!!! Jag ska spara den texten eftersom jag redan har ångest för hästen som är 27 år i år. Vet ju att dagen närmar sig, min första häst och en riktig vän.

simpe skrev:
Vad bra det här är!!! Jag ska spara den texten eftersom jag redan har ångest för hästen som är 27 år i år. Vet ju att dagen närmar sig, min första häst och en riktig vän.

Tycker jag var en bra idé. Jag avlivade min häst för en månad sedan. Han skulle fylla 26 i år och hade preis fått diagnosen slinger.

hej!
Att förlora sina kära vänner får verkligen hjärtat att brista! :cry:
Första tiden är så jobbig..jag kan gråta i en evighet!

Men nu så här efteråt då man kan minnas tillbaka och le åt deras små tokigheter :love: ,så känner man lycka över att fått dela den tiden de hade här på jorden tillsammans med dem..

Viktigt är att man tar den tid man behöver för att sörja!

mvh. Terese

En väldigt bra text!!

*kl*

Fick avliva min gamle ponny som var 31 år i onsdags :crazy: :cry:
Hade haft henne i 25 år

Min syster skrev några helt fantsktiska ord:

Du var allt och lite till
Som en saga från en annan tid
Som ett minne från en annan plats
Som en blomma utan slut
Som guldet i ett regn
Så kommer jag att minnas dig min vän

Och innan det så hade hon skrivit ett helt underbart brev om henne.
Snacka om att mina tårar bara sprutade.

Mitra skrev:
*kl*

Fick avliva min gamle ponny som var 31 år i onsdags :crazy: :cry:
Hade haft henne i 25 år

Min syster skrev några helt fantsktiska ord:

Du var allt och lite till
Som en saga från en annan tid
Som ett minne från en annan plats
Som en blomma utan slut
Som guldet i ett regn
Så kommer jag att minnas dig min vän

Och innan det så hade hon skrivit ett helt underbart brev om henne.
Snacka om att mina tårar bara sprutade.

Fint :rofl:

Liknande trådar

Övr. Katt Idag finns inga ord. Bara tårar och ett oändligt svart mörker. Ensamhet och en brutal och obarmhärtig sorg som sliter i bröstet. Elvis...
Svar
16
· Visningar
2 283
Senast: Eva S
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 119
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 857
Senast: Tofs
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 901
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix