Till alla gravida hästägare =)

Status
Stängd för vidare inlägg.
H

HBB

Sitter lite o funderar:P Ni som blivit/är gravida och har häst. Hur har ni gjort då? Sålt hästen?:S Lånat ut hästen till fodervärd? Elr har ni skaffat nån som tar hand om hästen fast den står kvar i samma stall? Elr försöker ni orka o göra så mkt som möjligt själva o sen har ni nån som rycker in lite då och då o hjälper till?

Hur äre där me ridning när man e gravid? ja tänkte om det är skadligt för barnet i magen, iof om man trillar av äre ju en risk men när man rider runt o sådär blire inte påfrestningar för barnet i magen? tänkte om de blir skumpigt o så i magen:P

Hur snabbt efter förslossningen har ni börjat rida igen? =)

Sv: Till alla gravida hästägare =)

Jag har inte fått mitt barn ännu (är gravid i v 38-39) men jag har hållit igång min häst (som visserligen är en unghäst) under hela graviditeten. I början fick han dock vila, då det var sommar och jag mådde sjukt illa. Jag red fram till v 25 ca, men sen slutade jag eftersom jag trillade av där någon gång. Eftersom min häst är unghäst så är han inte så van vid ryttare och det blev lite riskabelt att "rida" på honom. Däremot höll jag igång honom genom att rida på ett äldre sto och ha med honom som handhäst. Detta slutade jag som sagt dock med runt v 25. Efter det har jag jobbat min unghäst från marken och det har gått alldeles utmärkt. Det är först de sista veckorna som det har kännts lite tungt eftersom jag får så mycket förvärkar nu, men annars har allt gått som på räls. Att göra iordning för honom har aldrig varit några problem.

Jag skulle inte ens kunna överväga att sälja eller låna ut på foder eller ha en medryttare, men sån är jag =)

//Julia

Jag är i v 34 nu och har inte ridit på ca 6 veckor, har haft en medryttare till det istället.

Min häst är 3 år och har precis inlett sin vintervila som ska vara tills jag börjar rida igen, förhoppningsvis i början på mars. Det hela beror lite på när bebisen föds.

All skötsel gör jag själv, det är inga som helst problem, har även ett fysiskt krävande arbete. Men min man har hjälpt mig att hämta hö, så riktigt allt gör jag inte helt själv, vi hjälptes åt.

Längtar så tills jag kan rida igen! :)

Är i v. 33 eller nått nu och red sist i lördags. Då kändes det något obekvämt så jag får se hur det blir framöver, men någon ridtur till tror jag nog det blir.

Hästarna har fått något mer vila/lugnare arbete än vanligt men annars fixar jag allt till dem som vanligt bortsett från att jag skickar upp min sambo på höskullen att kasta ner balar någon gång då och då...
Fodervärden till ponnyn sa upp sig för någon månad sen men det är nästan lika bra, nu vet jag vad som händer med hästen och om han inte rids så vet jag om det. Annars var det bara ett stressmoment i sig... Ponnyn är 28 (nu) så han får "bara" hänga med.
Storhästen är sådan sort att han klarar av att vila, han brukar bara må bra av det så jag rider honom så mycket jag kan i den mån jag kan så länge jag kan och sen räknar jag med att börja rida i samma omsättning så snart som möjligt. :) BF i mitten på februari så jag hoppas på att kunna börja rida igen i mars/april eller nått... Man får ju se hur förlossningen går... :)

Mina är dräktiga så jag gör inte nåt med dom. Jag visade dom i somras och stambokförde, körde och gjorde körproven. Men sen i augusti har dom inte gjort nåt. Dom är inridna och inkörda och så pass tjocka dom med nu att jag inte får på varken sadelgjord eller skacklar. ;) En fölar i april och en i juni. Jag är beräknad till 20februari.

Hur jag ska lösa allt när jag hamnar på BB, vet jag inte ännu.. Jag har hästarna hemma och bor lite illa till. Jag får i värsta fall ställa ut en bal med mat och skippa kraftfodret under den tiden tills jag är hemma igen. En rundbal borde räcka nästan en vecka iaf.

Jag har inte kunnat rida i stort sett alls sedan förra graviditeten, pga foglossningen.

Men jag försöker att göra allt som jag brukar nu trots foglossningen, men det går betydligt långsammare..

Jag har ett barn på 2 år, under den graviditeten red jag ett tag. Mest rundor i skogen. Skötte allt kring hästarna. När sonen väl var född lades ridningen på hyllan helt ett rätt bra tag men jag hade en tjej som red honom några gånger i veckan. I takt med att sonen blev större och inte ammandes hela tiden så var jag ute lite smått men hade inte riktigt ork/lust till att hålla på med hästarna.
Nu är jag gravid igen i vecka 28-29nånting. Red lite smått fram till vecka 20 ungefär. Hästarna är inkörda så vi kör dom en del men inte sådär väldigt mkt. Nu har tyvärr samma tjej flyttat men rider ibland när hon är hemma om helgerna. Mina förhoppningar är att jag kommer igång med hästarna igen till våren när den lille kommit ut. Jag känner bara att jag prioriterar annorlunda jämfört med tidigare och hästarna känns inte lika intressanta längre... känns rätt trist!

Jag har en fjording på 19 år och en minishettis på 9 år. Dom går på lösdrift, utfodras några gånger om dagen, fyller på halm i vindskyddet ett par gånger i veckan. Sambon slänger ut mat till dom när han går till jobbet så jag tycker faktiskt det är riktigt smidigt. Men skulle jag inte komma igång med hästarna under våren/sommaren/hösten så tänker jag ta mig en stark funderare på om det är lönt att ha kvar dom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 517
Hästmänniskan Nu tänkte jag fråga om råd och undrar om nån annan suttit i samma sits ? Jag är ägare till ett fantastiskt Halvblod ,som jag valde för...
Svar
8
· Visningar
1 304
Hästmänniskan I somras köpte jag mig min första egna häst. En nyinriden unghäst (islandshäst) på 5år. Mycket motor och energisk. Precis en sådan jag...
Svar
15
· Visningar
2 161
Senast: Lo_
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 923
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar