Till alla er med hästar på lösdrift-Frågor

M

MartinaN

Hej! Funderar på om jag ska ha min varmblodsvallack på lösdrift från och med hösten, efter betes perioden och då såklart så kommer det ju upp endel funderingar.

Min häst har gått på lösdrift förut hos förra ägaren och bodde så i 2år och det hade fungerat utmärkt.

Nu till frågorna. Hur gör ni med täcken på era hästar, har ni täcken eller låter ni dom skaffa en rejäl päls??

Är det nån som har sin häst som dom även tränar i hoppning eller dressyr på lösdrift året runt??

Jag rider mestadels på skogsturer, men tränar på lättare nivå både dressyr och hoppning. Blir väll att man hopptränar 1gång i veckan.

Hur gör ni då med täcken och så om hästen blir svettig och hur gör ni med pälsen om den blir välldigt svettig vid träning vintertid.

Vet att förra ägaren aldrig hade täcke på honom och hon hopptränade honom tydligen då oxså. Men jag vet inte hur pass mycket och så.

Så ge mig info om allt, hur ni gör med era lösdrifts hästar!

//Martina

Sv: Till alla er med hästar på lösdrift-Frågor

Hej! Funderar på om jag ska ha min varmblodsvallack på lösdrift från och med hösten, efter betes perioden och då såklart så kommer det ju upp endel funderingar.

Min häst har gått på lösdrift förut hos förra ägaren och bodde så i 2år och det hade fungerat utmärkt.

Nu till frågorna. Hur gör ni med täcken på era hästar, har ni täcken eller låter ni dom skaffa en rejäl päls??
Nu har jag islänningar, så det skiljer väl lite på ras... De får ju en rejäl päls som står emot det mesta. De går otäckade, rakade under hals/bog och mage för att inte bli så svettiga. Har de blivit svettiga får de gå ut med fleecetäcke på några timmar tills de torkat. Fri tillgång på hö förståss.

Är det nån som har sin häst som dom även tränar i hoppning eller dressyr på lösdrift året runt??
Vi tränar ganska lugnt under vintersäsongen just eftersom de blir så svettiga i lurvpälsen annars. Träning i ridhus kan man glömma...

Jag rider mestadels på skogsturer, men tränar på lättare nivå både dressyr och hoppning. Blir väll att man hopptränar 1gång i veckan.

Hur gör ni då med täcken och så om hästen blir svettig och hur gör ni med pälsen om den blir välldigt svettig vid träning vintertid.
Se ovan. Just nu har vi inte box att ställa in dem i, men i sommar bygger vi om ligghallen så att vi kan stänga in dem där (åtskilda) så de får torka i lä och där det är lite varmare...

Vet att förra ägaren aldrig hade täcke på honom och hon hopptränade honom tydligen då oxså. Men jag vet inte hur pass mycket och så.

Så ge mig info om allt, hur ni gör med era lösdrifts hästar!

//Martina

Tiotecken :idea:

hej! har inte min pålle på lösdrift men vill det, i vårt stall har vi två lösdriftar med sammanlagt hästar. där har dom täcken på hästarna, dom sätter rejäl päls ändå framåt vintern, det man får tänka på är att dom rör sig mycket så man inte täcker för mycket.
tre av hästarna i lösdriften tränas regelbundet, det är inga problem. man får tänka på att fodra tillräckligt bara, för en del hästar som normalt är lite stissiga kan det till och med betyda att dom blir coolare och mer ridbara när dom kan röra sig hela dygnet.
det med svetten har jag skälv inget bra svar på, jag vet att en tjej släpper sin häst på lösdriften svettig med det täcke han ska ha, tror inte att det är ngn större fara då dom kan välja om domvill röra sig torra eller gå in i lä och torka. en annan tjej ställer sin häst täckt i en box hon har tillgång till för att torka innan hon släpper.

jag tycker nog iof inte att det är så bra om det är jättekallt ute. vet inte om hon gör så att hon stänger dörren till lösdriften i dessa fall och låter honom vara inne och torka...

det är väl egentligen så att pälsen är konstruerad att skydda mot kyla även om den är blöt, vet att många bruksmänniskor säger det. jag har ett kallblod och jag klipper henne på vintern för jag vill inte att hon ska vara svettig när jag lämnar henne, skulle nog inte rekommendera att klippa dom på lösdrift dock...

hoppas du fick nån hjälp av mitt svar ändå! :)

Senast ändrad av en moderator:

ska säga att de hästar jag talar om är halvblod...

Kul för dig och din häst att ni hittat lösdrift.

Jag tränar o tävlar året om, trots att de går på lösdrift. Självklart får man ta det lite lugnare på vintern, men det har aldrig stört/varit till besvär för mig på något sätt. Svetten? Eftrsom de alltid har möjlighet att gå in till lösdriften kan de torka där. Är de rejält svettiga och /eller det är kallt ute kan man alltid ställa in dem lite. En av tjejerna i stallet lägger fleecetäcke på då.

Vi har inga täcken på dem. Om de får gå ute från sommarn till vintern utan täcken hinner de sakta vänja sig vd att det blir någon grad kallare i veckan och då sätter de en bra vinterpäls. Vi har haft allt från araber till shettisar ute året runt utan täcken- har alltid fungerat.

Lycka till!
//Gilly

KL

Har inte haft häst själv, men det blir lösdrift när det kommer :P
De jag känner som har lösdrift plus tränar hästarna ganska mycket brukar ibland klippa bara halsen, ev. lite ner på bröstet. Där tappar inte hästen så mycket värme i vilket fall men svettas ändå av sig. De behöver inte täcke, och de håller sig friska :P Var varmblod och kallblod där.

Har hbl.
Inga täcken.
"Tävlas" på klubbnivå.
Om någon skulle bli mycket svettig och det är mycket kallt, åker ett svettäcke på, annars aldrig täcken.

Den avkylning som annars blir medan svetten torkar bort klarar dom utan problem tack vare underhudsfett och frifoder. Har aldrig sett någon frysa sedan vi gick över till lösdrift.

LIA

Tack till alla som orkat svara. :bump:
Nu så blir det lösdrift för hans del...om han kommer överens med resten i lösdrifsflocken.
Provar att släppa ihop dom efetr sommarbetet. *hoppas hoppas* att han ska komma överens med dom.
Tror nog att det blir mycket bättre för hans del, då han svullnar mycket i benen inne.

Mvh Martina

Hej
Har två fullblod på lösdrift och en av dom blev när hon stod på stall väldigt svullen i benen vilket hon inte blir längre. Hon är halvklippt alltså hela halsen bogen och magen, hon tränas och tävlas på lokal nivå. Jag har täcke på bägge fullbloden fast bara en är klippt men så fort det blir plusgrader och sol åker täckena av. Jag följer väderprognosen och väljer täcke efter hur kallt det ska bli. En klippt häst torkar ganska fort dock undviker jag att rida hästen svettig när det är väldigt kallt. Ofta torkar min häst på väg hem från träning/tävling.

Mina svar på dina frågor:

Hur gör ni med täcken på era hästar, har ni täcken eller låter ni dom skaffa en rejäl päls??
Förr har jag aldrig klippt; i vinter klippte jag min pålla för första gången. Vi klippte bara en "ränna" på halsen i oktober och de gick utan täcken till mitten av december. Då klipptes hon hela magen, halva sidan och halva halsen. Täcke på dygnet runt när det varit minusgrader och/eller snö/regn.

Jag tycker både pälsad och klippt/täckad fungerar. Om man rider hästen blir den som pälsad mer svettig och behöver ändå täcke på ett antal timmar för att torka upp. Fördelen med klipp har varit att hon varit något piggare/fräschare tycker jag.

Jag har islandshäst. Dock har både denna och tidigare hästar hållits igång/tränats ridmässigt på vintern. Det stora problemet är inte lösdriften utan vädret och mörkret. Det blir svårare och tristare att hålla igång träningen pga dessa faktorer.

Svettig = ett bra andastäcke på och ut med kusen. Eller inne med täcke tills den torkat. Besvärligt om man inte bor vid stalllet själv och vill att täcket ska plockas av när hästen torkat.

Jag tror säkert du kan ha din häst på lösdrift utan problem!

En del av våra hästar går utan täcke, andra med. De som rids har täcke av fler anledningar.
1. Man slipper hämta in en blöt häst som måste torkas innan ridning. Tar TID att torka en blöt vinterpäls. ;)
2. Hästen sätter inte jättemycket päls vilket är en fördel om man rider mkt eller hårt. Den blir inte svettig lika lätt.
Nackdelen är att hästar ju såklart mår bäst utan täcke, de kan ge skav och sitta dåligt. Därför är det viktigt att man väljer bra täcken med bra passform.

Vi använder dubbla täcken, men tunna. Trots att hästarna rids vill vi att de ska sätta lite päls OM någonting skulle hända, ett täcke går sönder och åker av mitt i natten, för att klara av temperaturskillnader bra, för att inte frysa under ridning/hantering osv. Finns många fördelar. Sen är regntäcken billigare än vintertäcken och efter som att hästarna har täckena på sig dygnet runt en hel vinter är risken att de går sönder ganska stor. Man har råd med fler och bättre regntäcken, vilket man behöver ha. Dessutom är det bra med lager på lager. Det innebär mer luft = isolerande men inte tungt. Så våra hästar går med regn+fleece/ull och ibland har de regn+thermo beroende på hur frussen hästen är och hur kallt det är ute. Vi har ca 3-4 st regntäcken av olika kvalité att byta med om något skulle gå sönder. Sen har vi 4-5 st undertäcken av olika tjocklek och material att byta med. Oftast går de med ett och samma täcke/kombination tills något går sönder eller värmen/kylan blir större.

Vi är fler som tränar våra hästar regelbundet och jobbar på som vanligt. Oavsätt användningsområde så mår de bra av att få konstant utevistelse och möjlighet till rörelse.

Om hästen blir svettig ställer vi den i en box med svett-/stalltäcke och släpper ut den när den torkat. ibland får man vänta kvar, ibland kan man be någon annan göra det som ändå ska vara där. Det går som sagt fortare att torka en normal päls än en vinterpäls.

Om man inte rider väldigt hårt så behöver man säkert inte ha täcke för den sakens skull. Men för att inte behöva torka hästen innan ridning hela vintern kan det underlätta med täcke.

---

Sålänge hästarna har fri tillgång på grovfoder så behöver man inte oroa sig jättemycket för kylan. Men såklart ska man alltid hålla koll och observera om hästen verkar må dåligt eller är kall.

Det man kan tänka på är att en häst håller värmen genom att resa pälsen. Så fort du lägger på ett täcke så förhindrar du detta. Därför är ett regntäcke inte detsamma som inget täcke alls, tvärt om kan det vara svårare att hålla värmen under ett regntäcke än utan. Så lätta täcken är ett plus, luft imellan och gärna möjlighet för hästen att kunna resa pälsen i den mån det nu går under ett täcke. Då behöver man i stort sätt aldrig oroa sig.

Jag startade vår lösdrift för två år sen snart och det har verkligen varit en succé! Hästar mår toppen och jag kommer aldrig att stalla in en häst igen.

Senast ändrad:

HeJ!

Min tjej har gått på lösdrift senaste året och aldrig varit så fin som nu. Helt underbart!!!

Hon har varit under igångsättning under hösten och fick vila pga skada ca 1 månad i vintras, men annars har vi ridit dressyr och i skogen. Har precis börjat hoppa igen, så meningen är att hon ska ridas och tränas trots lösdriften. Hon är spårklippt och går med täcke vid behov (jättekallt eller storm eller snö/regn). Skulle hon bli svettig kan hon stå inne och torka.

Nu är hon naken och jag hoppas att jag inte ska behöva lägga på täcke igen denna termin.

/ Lavinia

Tack alla som svarat. :bow: Men man blir ju fundersam över täcken. Om det nu blir aktuellt för min häst att gå på lösdrift så får jag väl se lite hur jag gör med täcke.
Brukar spår klippa min häst vintertid om vi ska rida i ridhus och så.
I år blir det nog troligtvis så att jag kommer ställa av honom nån månad i vinter pga. att det som sagt är tråkigt att ständigt rida i mörker när man inte har ridhus i närheten, och då kommer han nog inte heller bli klippt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 005
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 442
Senast: MimmiNO
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·
Träning Liten spin off på en tråd på senior. Jag var osäker om jag skulle lägga den här på vård eller träning, så beroende på vart diskussionen...
2
Svar
26
· Visningar
3 117
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV