Sv: Tiken vill inte dia valparna
Vid min förra kull så lät den tiken valparna dia tills dom var 9 v gamla, och vid den här kullen så vägrade min andra tik att låta dom få en droppe till. Dom bokstavligen talat slet och bet sönder hennes tuttar, stackaren.
Förra valpkullen hade jag problem att få i fast föda, dom ville aldrig annat än dia, så jag fick hålla deras mamma ifrån dom stundtals för att vänja dom vid riktig mat inför deras flytt.
Denna kullen började äta riktig mat vid 3 v ålder, och klarade sig riktigt bra på bara det som 4 v gamla, och dom drack vatten ur skål väldigt duktigt också. Vid 4½ v ålder åt dom enbart (uppblött) torrfoder från fat helt själva, innan dess hjälpte jag till lite för att se till att alla elva fick i sig tillräcklig mängd.
Om du inte kan få tiken att dia dom mer, så se till att dom äter uppblött torrfoder med massor av vätska i och blanda/mosa gärna ut det med modersmjölkersättning, för det ger mycket extra fett och protein - som tiken hade gett dom via mjölken annars.
Och självklart, om dom blir uttorkade, slöa, inte vill äta riktig mat eller att något verkar fel öht - så kontakta veterinär direkt!