Tik som inte löper?

toughcookie

Trådstartare
Min Jr tik löpte senast i november och har inte kommit i löp än. Enligt tidigare ägaren så har hon alltid löpt två ggr/år. Kan jag ha missat löpet? Känns inte troligt då hon var helt "tokig" senast. Bet sig i benen och skrek, bäddade och stal strumpor även om hon blödde mkt lite.
Vad kan det annars vara för "fel", är lite jobbigt då uppfödaren börjar antyda att jag ljuger om att hon inte löpt. Hunden är bara på foder och uppf har rätt till en kull till även om hon när jag tog över hunden sa att hon inte skulle ta nån mer kull då förra resulterade i kejsarsnitt.
Nu blir hunden fem i november och enligt kontraktet har upp inte rätt att ta kull efter det datumet. Förmodligen därför uppf börjar få lite bråttom..........
Långt och luddigt men jag vet verkligen inte vad jag ska säga till uppf som mkt väl VET att jag tycker det är olämpligt att ta kull på en tik som redan snittats.
 
Sv: Tik som inte löper?

Om inte uppfödaren tror på dig kan de ta ett blodprov på tiken och se om hon nyligen har löpt. Känner en uppfödare som gjorde detta på en av sina fodertikar där hon misstänkte attt det inte stog rätt till. Och hon hade rätt tiken hade nyligen löpt och fodervärden hade hållt tyst. Men uppfödaren till din tik har ju ända till november på sig att få tiken parad, så det borde inte vara något problem. Din hund är inte reggad i SKK tror jag eftersom du skriver
"Hunden är bara på foder och uppf har rätt till en kull till även om hon när jag tog över hunden sa att hon inte skulle ta nån mer kull då förra resulterade i kejsarsnitt"
Skrev ni inte några ordentliga avtal ??
 
Sv: Tik som inte löper?

Min tik löper just nu, och senaste gången var i november, trots att hon tidigare varit regelbunden var 6-7 månad. Men jag vet inte hur det är med tysta löp, om det är något som kan dyka upp i vuxen ålder?
 
Sv: Tik som inte löper?

Men fragan ar ju varfor man var tvungen att gora kejsarsnittet. Var det en valp som lag fel? Har inte tiken ratt exterior pa insidan?
Bara for att man fatt snitta en gang innebar inte det att man maste snitta alla ganger.

Om hon vill ta en kull pa "din" tik sa kan hon spruta igang henne, sa aven om du har missat lopet eller inte...det spelar inte sa stor roll.
 
Sv: Tik som inte löper?

Det kan det och har man då ingen hanhund i hemmet, så är det ju i princip omöjligt att veta att tiken faktiskt löper.

TS: Tycker att uppfödaren beter sig väldigt illa som inte litar på det du säger och jag hoppas att h*n inte ställer till alltför mycket tjafs kring det uteblivna löpet.
 
Sv: Tik som inte löper?

KickiH skrev:
Om inte uppfödaren tror på dig kan de ta ett blodprov på tiken och se om hon nyligen har löpt. Känner en uppfödare som gjorde detta på en av sina fodertikar där hon misstänkte attt det inte stog rätt till. Och hon hade rätt tiken hade nyligen löpt och fodervärden hade hållt tyst. Men uppfödaren till din tik har ju ända till november på sig att få tiken parad, så det borde inte vara något problem. Din hund är inte reggad i SKK tror jag eftersom du skriver
"Hunden är bara på foder och uppf har rätt till en kull till även om hon när jag tog över hunden sa att hon inte skulle ta nån mer kull då förra resulterade i kejsarsnitt"
Skrev ni inte några ordentliga avtal ??
Jag är "andrahandsfodervärd" och ordentligt avtal är skrivet med den första fodervärden där sedvanliga två kullar är inskrivna.
Då jag pga ändrade förhållanden hos fodervärden tog över hunden sa uppf till dom att hon inte var intresserad av nån mer kull på tiken men nu har hon ändrat sig och har naturligtvis rätten på sin sida.
 
Sv: Tik som inte löper?

ramonarunds skrev:
Men fragan ar ju varfor man var tvungen att gora kejsarsnittet. Var det en valp som lag fel? Har inte tiken ratt exterior pa insidan?
Bara for att man fatt snitta en gang innebar inte det att man maste snitta alla ganger.

Om hon vill ta en kull pa "din" tik sa kan hon spruta igang henne, sa aven om du har missat lopet eller inte...det spelar inte sa stor roll.

Tiken är väldigt liten och klarade inte att få fram valpen (som låg rätt) och det var dessutom bara en valp.
 
Sv: Tik som inte löper?

Gnist skrev:
Det kan det och har man då ingen hanhund i hemmet, så är det ju i princip omöjligt att veta att tiken faktiskt löper.

Vet du hur det kommer sig att det kan ändra sig så? Det måste vara rätt hopplöst att inte veta, kan jag tänka mig.
 
Sv: Tik som inte löper?

toughcookie skrev:
Tiken är väldigt liten och klarade inte att få fram valpen (som låg rätt) och det var dessutom bara en valp.

Med bara en valp är det inte ovanligt med kejsarsnitt. Det blir ofta dåliga värkar, och ofta är valpen större än normalt. Det är inte större risk för att man behöver snitta en gång till om den får en normalstor kull.
 
Sv: Tik som inte löper?

Duvan skrev:
Med bara en valp är det inte ovanligt med kejsarsnitt. Det blir ofta dåliga värkar, och ofta är valpen större än normalt. Det är inte större risk för att man behöver snitta en gång till om den får en normalstor kull.

Risken ökar för ett nytt kejsarsnitt pga ärrbildning och sammanväxningar om tiken är snittad innan.
 
Sv: Tik som inte löper?

KickiH skrev:
Risken ökar för ett nytt kejsarsnitt pga ärrbildning och sammanväxningar om tiken är snittad innan.
Det är precis vad jag har hört. Min syster som är veterinär avrådde bestämt att para henne igen.
Kan tillägga att tiken inte har några som helst meriter och efter vad jag har förstått är hon inte speciellt snygg heller.
Det enda hon har är att hon pytteliten och söt = handväskhund för överklass tjejer.....
 
Sv: Tik som inte löper?

Mamsens ena JRT har aldrig haft samma intervall mellan sina löp. Hon har haft allt mellan 5 mån till så länge som 1 år mellan sina löp! Enligt veterinären så är det inget konstigt alls att det skiljer. Den andra tiken hade 6 mån mellan sina två första löp, men 8 ½ mån till sitt tredje.

Har hört att det finns något som heter tysta löp, det kanske är ngt sånt? De kan alltså först ha vanliga löp, för att senare ha tysta löp.
 
Sv: Tik som inte löper?

Joo, men förra fodervärden hävdar att hon legat på väldigt jämna intervaller i fyra år.
Men tydligen var grannens hanhund VÄLDIGT intresserad av henne idag så det kanske är på gång (tyvärr)
 
Sv: Tik som inte löper?

Storleken pa tiken tror jag inte har sa stor betydelse bara man anvander en hanhund som ocksa ar liten och vars slakt ocksa var sma.

Bara for att man gjort ett kejsarsnitt innebar det inte att tiken inte kan foda valparna normalt nasta gang. Risken okar, javisst, men det ar inte sakert att det alls behovs.

Fragan ar val vad uppfodaren far ut av att ta valpar pa henne igen. Om hon bara hade en valp forra gangen ar det inte sadar jattetroligt att han ska fa 6 st denna gangen. Om agaren vill tjana pengar pa det hela sa ar det nog fel vag att ga.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hur lätt/svårt är det att missa att en tik löper? En bekant hade sin hane hos en dagmatte som har en tik och där blev, enligt dagmatten...
2
Svar
24
· Visningar
3 539
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Nu sitter jag här och är skitorolig. Tik, född dec -12, fick första kullen på första löpet, och andra kullen på andra. Jag tog över...
Svar
1
· Visningar
1 147
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 695
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp