tik hur tidigt kan hon valpa?

sommarvind

Trådstartare
går ju oftast dräktig 60-65 dygn. Stora kullar föds ju ofta tidigare. Men det ja undrar är, Hur mkt tidigare är normalt? Innan 60 dygn?

Min tik är inne på dag 56 nu och visar många tecken på att valpa vilken dag som hellst... därför undrar ja kan de gå väldigt illa om de sker innan dag 60 ?

Sv: tik hur tidigt kan hon valpa?

Från och med dygn 58 räknas som helt normalt men visst förekommer ännu tidigare utan några problem. En av mina tikar valpade natten mellan dygn 55-56 i somras, fem välmående, normalstora och fullgångna valpar. Sannolikt var hon i slutet av sitt höglöp när hon parades. Man får ju tänka på att de där ca 63 dygnen bör räknas från ägglossningen snarare än parningen, varför valpningsdygnet kan variera en del. Har man inte undersökt tiken noga med blodprov under löpet så vet man ju vanligen inte exakt när hon är parad i förhållande till ägglossningen.

Phu vilken lättnad:) Blev lite orolig att de kanske skulle kunna komma ut ofärdiga valpar:crazy: Hon är ju på sin åttende vecka nu så de är väll nu dom inre organen utvecklas.

Nja, det mesta i organväg utvecklas rätt tidigt under dräktigheten. Mellan ca 3-5 veckor är det väl man brukar säga att det mesta av den kritiska utvecklingen sker. De sista tre veckorna ägnas mest åt att växa. På för tidigt födda valpar är det främst lungkapaciteten man oroar sig för.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
974
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hej, Våran tik parades för 30 dagar sedan, vad har ni haft för tecken vid denna tiden? Kiwi har sen 2 veckor tillbaka ätit väldigt...
Svar
0
· Visningar
600
Senast: Karolina90
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 075
Senast: super
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 585
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka