Tight mellan bakbenen...

vensville

Trådstartare
Jag har hittat en fin häst som har väldigt tight mellan bakbenen så han svajar lite o ser vingligt ut när han går, detta kändes inte alls när jag red i trav galopp och hoppade, kanske lite i skritten, han har inga super resultat i hoppningen, bak bens fel kanske??. Har någon mer vetskap om detta?? Jätte tacksam för svar, ska nämligen lämna besked för köp snart
Vensville

Sv: Tight mellan bakbenen...

Jag svara i min kompis ställe eftersom jag också var med och tittade på hästen i fråga.

Framför allt var hästen tajt bak när den blev ledd utan ryttare. Den gick lite som på lina med bakbenen.
Under ryttare märktes inte detta fenomen alls.

Någon som har varit med om likande eller har någon teori om vad det kan bero på?

Linjegångare var precis vad jag tänkte...
Min häst ha tendens att gå lite som en linjegångare med bakbenen i trav, men endast i trav. Men som ni säger märks det inte alls när man sitter på, och hon har det så lite att det knappt syns från marken när hon är under ryttare över huvudtaget. Det är bara när jag visat henne för hand som det synts.
Detta har inte påverkat hennes hoppning alls, hon är löshoppas 1.70 utan minsta problem, men det låter som om denna häst ni kollat på är lite "värre" än min?

ja lite värre e nog denn. Men vad menar ni då med linjegångare?? e det dåligt?? Hästen hoppar mycket bra och med kapacitet

Bakdelen var hyggligt musklad.
Går det möjligvis att träna bort genom att träna bakdelen mera?

*OT*
Jag har bara hört om benämningen linjegångare när man pratar om travhästar innan och då är det sådana som inte breddar bak.

Har hästen kapacitet så spelar det ju ingen roll om den så vore trebent sas.

LInjegång är ett rörlsemönster och går inte träna bort i någon större bemärkelse.
Däremot kan rejäla muskler i bakkärran hjälpa upp det hela, men inte så de slutar.

Om det blir aktuellt med köp, så hade jag diskuterat saken med veterinären som besiktigar hästen.

Min häst stryker sig ganska lätt med bakbenen, jag rider alltid med strykkappor för säkerhets skull.
Det hon gör är alltså att hon går "som på catwalken" med bakbenen i traven, men inte lika överdrivet som modeller, utan hon sätter helt enkelt bakhovarna lite innanför framhovarnas avtryck när hon travar.
Efter som ditt fall som sagt verkar vara snäppet värre skulle jag nog prata igenom det med en veterinär. De sas ingenting om min häst under besiktning när jag köpte henne, och jag hade väldigt kunniga medhjälpare med mig vid provridning och köp. Så hade det varit något som störde hade jag fått veta det.
Vad det gäller travhästar kan jag tänka mig att linjegången medför betydligt mer besvär, då travhästarna sätter sina bakhovar utanför framhovarnas spår för att kunna röra sig så snabbt som möjligt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 101
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 186
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 537
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3