tigerräkor i sushi

Sv: tigerräkor i sushi

Jag ställde frågan:
Hmm är det verkligen kvalitativt ur gourmésynpunkt eller handlar det mer om att du anser att det är pk?

Jag hade hoppats på ett enkelt svar om att det både var gott och eko, typ.

Frågan var uppenbarligen krånglig och oklar varvid jag har fått förklara mig och slutligen slutar det med en kommentar likt din. Du anser uppenbarligen att jag var förtjänt av den sura formuleringen eftersom du skrev den.

Men skit i att äta där? Så slipper du utsättas för mat som eventuellt inte kan leva upp till din standard. Resten av oss kan väl få utforska och äta mat som är bra för samvetet. För visst vill jag helst också äta god mat. Men INTE på bekostnad av vissa arters möjlighet att överleva. Då väljer jag medelmåttig utan att blinka.

Som sushiälskare kan jag, för den som vill äta gott i trevlig miljö och med hyfsat gott samvete, rekommendera East West Sushi i Örebro.
http://www.eastwestsushi.com/index.php

Fast vadå, du fick ju svar på frågan både från mig och Fjädern och ytterligare två recensioner från tidningar (som alla tre gillar stället). Sen är väl ordet "PK-tema" ganska tråkigt, du kunde väl skrivit eko-medveten, eller är det ordet för svårt att förstå enligt dig eftersom PK-tema är ett enkelt ord?

(Och ett PS i all välmening, det heter gourmet-mat).

Fast vadå, du fick ju svar på frågan både från mig och Fjädern och ytterligare två recensioner från tidningar (som alla tre gillar stället). Sen är väl ordet "PK-tema" ganska tråkigt, du kunde väl skrivit eko-medveten, eller är det ordet för svårt att förstå enligt dig eftersom PK-tema är ett enkelt ord?

Via google var rescensionerna blandade och medelmåttiga.
När det kommer till diskussionen här så fann jag det lite otydligt om man tyckte det mest var bra att restaurangens hänsyn till rödlistning eller om maten faktiskt var riktigt bra. Det var därför jag frågade - för att jag ville veta vilket som åsyftades - det ena eller det andra eller bägge.

eller är det ordet för svårt att förstå enligt dig eftersom PK-tema är ett enkelt ord

Ska jag verkligen bemöta detta? Hade du gjort det?

(Och ett PS i all välmening, det heter gourmet-mat).

Ja det finns ett ord som heter gourmetmat och det finns även ett ord som heter gourmésynpunkt, iaf används det i syfte att uttrycka en synpunkt utifrån gourmetsmak. Dock stavas det gourmetsynpunkt.

Benämningen "PK" är inte värdeneutral.

PK (politiskt korrekt) används av både kända och okända, på forum och av media. Både för att påtala ett (politiskt korrekt) tillstånd och då både i positiva och negativa ordalag samt neutralt.
Jag träffade senast idag Håkan Juholt som använde sig just av PK för att förklara ett tillstånd, och det i neutrala ordalag.

Oavsett, även om du vill göra det enkelt för dig i ditt tolkningsföreträde så är det praktiskt att ha i åtanke att det inte behöver finnas en negativ agenda vare sig i PK eller annan (icke PK) benämning.

Men det gör ofta det och begreppet används flitigt på nedsättande vis. Kan vara bra att ha i åtanke det också.

Men det gör ofta det och begreppet används flitigt på nedsättande vis. Kan vara bra att ha i åtanke det också.

Ja, det är precis det jag skriver förutom att jag påpekar att det finns tre olika möjligheter, inte bara den enda ursprungliga.

Från början användes väl PK enbart nedsättande (?) men det verkar som fler läger kommit fram till att det finns ett användningsområde och nu uppfattar iaf jag att det reviderats.

Maria Sveland är en person jag minns hetsade ihjäl sig över ordet PK för några år sedan men som idag verkar accepterat det som en del i hennes vardagliga vokabulär.

Men jisses, det finns väl bara en sak att göra om det nu är så viktigt för dig. Åk dit, ät, bilda dig en egen uppfattning. Som tidigare sagt är ju smaken delad så vilket beröm vi än ger/vilka recensioner du än läser kvittar det ju om du sen inte gillar det :) Precis som jag kan säga att många recensioner på haket i Örebro du tipsade om var medelmåttiga.

Ja det finns ett ord som heter gourmetmat och det finns även ett ord som heter gourmésynpunkt, iaf används det i syfte att uttrycka en synpunkt utifrån gourmetsmak. Dock stavas det gourmetsynpunkt.
Ordet Gourmésynpunkt på google ger NOLL träffar förutom denna tråden ;) Gourmetsynpunkt ger åtta träffar, gourmetmat ger 495 000 st träffar..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Mat Jag ska till Göteborg om några veckor på ett evenemang och jag och sällskapet vill äta sushi innan. Det måste finnas en del göteborgare...
Svar
2
· Visningar
213
Senast: Lingon
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 919
Senast: Mabuse
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
659
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 257
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama