tigerräkor i sushi

Sv: tigerräkor i sushi

Jo självklart förstår jag ju att man kan välja bort den biten. Men jag undrade mest om det var så att det var tigerräkor som används i sushi? Det är min fråga.
På de ställen jag har ätit på har folk bara sagt att det är räka, inte tigerräka så det var därför jag undrade.

Räka större än vanligt är en tiger/jätteräka, är inget som brukar specificeras. Alla sushi och thairestauranger jag besökt har haft jätteräkor i sina räkrätter, väldigt synd...

Ah, då fortsätter jag att byta det mot något annat. Tack för svaret!

*kl*

Vet inte om västkustsräkorna förtjänar en egen tråd, men tiger/jätteräkan har ju man fått de flesta att inte äta eftersom den är rödlistad.
Tror ni rödlistningen av västkustsräkorna kommer innebära att "alla" nu slutar äta dom, eller är de mer ok eftersom "vi ju alltid har ätit dom"?

Jag tycker att en ser jätteräkor ta mig fanken överallt. Det känns som att det var mer snack om det och mer "inne" att låta bli dem för några år sedan.

Och med tanke på att folk inte ens förmår hålla sig borta från ål; nä jag tror inte att rödlistning av västkusträkor kommer ge önskad effekt tyvärr.

Intressant fråga! Jag misstänker tyvärr att motståndet är större för att få igenom en verksam bojkott av västkusträkorna. Men förhoppningsvis med tiden, och helst då innan det är alldeles för sent, att det ska bli "fult" att sätta i sig sådant som alla vet är rödlistat?

Jag kände i alla fall själv att jag blev mer sorgsen av beskedet om "de vanliga" räkorna och saknar redan goda räkmackor med majonnäs och ägg och dill och ett glas vitt vin till. Det blir liksom ett större hål att fylla, inte minst när man som jag redan är någorlunda restriktiv med köttätandet och har haft räkor och fisk som alternativ för att festa till det med ibland.

Jätteräkorna har aldrig känts som en enorm uppoffring att avstå eftersom jag redan från början bara ätit dem någon gång ibland och strukit dem helt när det blev allmänt känt hur miljöskadliga de är.

*kl*

Vet inte om västkustsräkorna förtjänar en egen tråd, men tiger/jätteräkan har ju man fått de flesta att inte äta eftersom den är rödlistad.
Tror ni rödlistningen av västkustsräkorna kommer innebära att "alla" nu slutar äta dom, eller är de mer ok eftersom "vi ju alltid har ätit dom"?

Jag tror att det blir ramaskri och att förståelsen i allra högsta grad är/blir bristfällig! Eftersom folk har så förbenat svårt att ens släppa jätteräkor eller typ vad som helst från röda listan, tror jag det blir ännu svårare att få folk att fatta att även vanliga räkan bör avstås från. Framförallt västkustbor som anser det vara basföda. Själv ser jag inte att det kulinariska värdet i räkan är såpass att jag kommer sakna den alls på menyn.

Jamen, rödlistningen baseras INTE på att man vet hur många/få räkor det finns, utan att man inte är säker på hur många det finns. Det kan alltså finnas hur många som helst men eftersom man (WWF) inte vet hur läget är så väljer man att rödlista.
Samma sak med stenbitsrommen.
Inte seriöst i mina ögon! Då vore det bättre med en lista "Vi vet inte hur det ligger till så det kanske kan vara så att ... är i fara".

Rå Epok är himmelriket i sushivärlden! Liksom Saiko i Malmö, vid St Knuts torg. De har inte jätteräkor men hur det är med rödlistade arter är jag inte hundra på.. de har mest udda sushi-ingredienser som sill och bläckfisk :d
Det är min största sorg om jag flyttar från Skåne att jag måste lämna Rå Epok bakom mig! :D
Jag köper inte sushi någon annanstans längre, även om jag iofs är sugen på att testa Saiko också. Men det är skönt att kunna äta sushi med gott(!) samvete.

Que?? Du citerar två helt olika sushirestauranger.

Fjädern: I knooow! Det är SÅ gott, försöker äta där varje gång jag är i Lund. Kom till Malmö med så tar jag med dig till Saiko :D

Que?? Du citerar två helt olika sushirestauranger.

Fjädern: I knooow! Det är SÅ gott, försöker äta där varje gång jag är i Lund. Kom till Malmö med så tar jag med dig till Saiko :D

Rå Epok i länken - det är väl en kedja som finns på tre ställen eller liknande?

Ingen aning, jag vet bara om den i Lund. Reagerade på att du citerade hela stycket om Saiko men länkade till Rå Epok så jag fattade inte vad du ville säga om vilken av dem.

Ingen aning, jag vet bara om den i Lund. Reagerade på att du citerade hela stycket om Saiko men länkade till Rå Epok så jag fattade inte vad du ville säga om vilken av dem.

Jag orkade inte radera bort texten om Saiko utan tänkte att Rå Epok-länken kanske skulle förtydliga vilken av restaurangerna jag syftade på ;)

Frågan kvarstår dock.
Är RE en kvalitativ sushirest eller är den medelmåttig med pk-tema?

Rå Epok i länken - det är väl en kedja som finns på tre ställen eller liknande?
Kedja kan man nog knappast kalla det :)
Det startade i Lund 2010 (tror jag) men blev så populärt att de startade upp i Hbg också i fjol.
Jag är kanske ingen sushikännare, men för mig är Rå Epok den ultimata sushin. Utöver att den känns "schysst" så är det lagom stora bitar, råvaror efter säsong och ofta spännande smakkombinationer. Ja, och GOTT också då. Jag och sambon köper minst en gång i månaden och det är ofta nya blandningar i makin t.ex. Dessutom trevlig personal!

Inser att det låter som om jag får betalt för att skriva det här :o kan dock intyga att så inte är fallet, jag gillar bara deras sushi :D

VLMF: det låter grymt! har hört mycket bra om saiko, vi får ta en sushidejt snart :)

Håller helt med dig i beskrivningen om Rå Epok! Extra plus är att de inte serverar den "obligatoriska" miso-soppan utan en fisksoppa, som är mycket mycket godare (håller inte med om att den har en framträdande sesam-smak). Jag upplever att Rå Epok har mycket fräschare smaker så att säga och plus för att bitarna inte är "stabbiga", svårt att förklara. Innan de öppnade hade jag bara ätit på de andra sushi-ställena i Lund en gång vardera och insett att det inte var så god sushi. Men man kanske måste ha upplevt det själv, inte lätt att förklara för andra som inte ätit där, och till syvende och sist är smaken delad ;)

PK-tema? Det är väl skitbra att restauranger tänker till lite när de köper in råvaror. Varför förlöjliga både det och folk som rekommenderar stället?

Jag gillar också Rå Epok. Och jag äter veganskt så jag bryr mig inte om fisken. De har en riktigt god algsallad dessutom!

Jamen, rödlistningen baseras INTE på att man vet hur många/få räkor det finns, utan att man inte är säker på hur många det finns. Det kan alltså finnas hur många som helst men eftersom man (WWF) inte vet hur läget är så väljer man att rödlista.
Samma sak med stenbitsrommen.
Inte seriöst i mina ögon! Då vore det bättre med en lista "Vi vet inte hur det ligger till så det kanske kan vara så att ... är i fara".

Ehh..nej? Sa jag att det var så då? Avstå kan vi ändå, det handlar fortfarande om miljöresurser, och finns det ens antydan till osäkerhet så kan vi faktiskt avstå, vi är trots allt högt medvetna om att vi har en livsstil som tar kål på både oss själva, och allt annat på jorden. Vad skulle en "Vi vet inte hur det ligger till så det kanske kan vara så att ... är i fara"-lista göra för nytta tror du mer än låta somliga puckon ta eget beslut om att det inte är någon fara med just den på kanske-listan upptagna produkten?

PK-tema? Det är väl skitbra att restauranger tänker till lite när de köper in råvaror. Varför förlöjliga både det och folk som rekommenderar stället?

Jag gillar också Rå Epok. Och jag äter veganskt så jag bryr mig inte om fisken. De har en riktigt god algsallad dessutom!

Varför skulle jag förlöjliga konceptet? För att jag skrev pk-tema?
Jag valde ordet för att de flesta förstår innebörden.
Självklart anser jag att medvetna kök är suveränt, och nästintill självklart, men inte om det är på bekostnad av smak och njutning.

Prio 1: Riktigt bra/god mat från medvetet kök
Prio 2: Riktigt bra/god mat

Att äta på en restaurang, även om det är en eko-krav, som serverar medelmåttig mat är inte ett alternativ om jag har möjlighet att välja/välja bort.

Men skit i att äta där? Så slipper du utsättas för mat som eventuellt inte kan leva upp till din standard. Resten av oss kan väl få utforska och äta mat som är bra för samvetet. För visst vill jag helst också äta god mat. Men INTE på bekostnad av vissa arters möjlighet att överleva. Då väljer jag medelmåttig utan att blinka.

Liknande trådar

Mat Jag ska till Göteborg om några veckor på ett evenemang och jag och sällskapet vill äta sushi innan. Det måste finnas en del göteborgare...
Svar
2
· Visningar
213
Senast: Lingon
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 919
Senast: Mabuse
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
659
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 257
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama