tigerräkor i sushi

stjarnhimmel

Trådstartare
Att man inte ska äta tigerräkor har jag hört och läst många gånger. Men nu var det någon som sa att dessa används i sushi? Har googlat runt men inte hittat något bra svar..
Jag älskar sushi :d men om det är tigerräkor måste jag ju strunta i den... och äta annat istället..

Sv: tigerräkor i sushi

Det är ju bara att välja de sushibitarna som inte har räkor i sig och gärna påtala det till de som gör/säljer sushin varför man gör det.

Sushi är ett ganska brett begrepp... Går utmärkt att äta sushi utan tigerräkor, man väljer bara bort de rätterna som innehåller räkor. ;)

Har du inte sett bitarna med ris och räka? Det är tigerräkor.
Vill du vara helt säker på att inte äta dem så välj bort dem i sushi-mixar och dubbelkolla vad som är i rullarna.
Det finns ju massor av alternativ om du inte vill äta räkor :)

Att man inte ska äta tigerräkor har jag hört och läst många gånger. Men nu var det någon som sa att dessa används i sushi? Har googlat runt men inte hittat något bra svar..
Jag älskar sushi :d men om det är tigerräkor måste jag ju strunta i den... och äta annat istället..

Det enklaste är ju att köpa sushi på ett ställe som inte använder rödlistad fisk. På så sätt behöver man inte tänka på allt själv.

Jo självklart förstår jag ju att man kan välja bort den biten. Men jag undrade mest om det var så att det var tigerräkor som används i sushi? Det är min fråga.
På de ställen jag har ätit på har folk bara sagt att det är räka, inte tigerräka så det var därför jag undrade.

Senast ändrad:

Jo självklart förstår jag ju att man kan välja bort den biten. Men jag undrade mest om det var så att det var tigerräkor som används i sushi? Det är min fråga.
På de ställen jag har ätit på har folk bara sagt att det är räka, inte tigerräka så det var därför jag undrade.

Jag tyckte din fråga var rätt uppenbar så varför du fått svaren ovan fattar jag faktiskt inte.

Jag undrar samma sak så hoppas nån kan svara :) Jag väljer alltid bort räkan när jag äter sushi, för säkerhets skull liksom.

Ja bland annat har Naturskyddsföreningens Anti Scampi mycket bra information, tex Sushirapporten från 2011 där de kollar sushiutbudet med avseende på ohållbart fiskade & odlade fiskar & skaldjur (det är ju inte bara jätteräkan/scampi/tigerräka som är dåligt att äta).

Jag tyckte din fråga var rätt uppenbar så varför du fått svaren ovan fattar jag faktiskt inte.

Jag undrar samma sak så hoppas nån kan svara :) Jag väljer alltid bort räkan när jag äter sushi, för säkerhets skull liksom.

Jag kan inte svara på frågan, men jag har läst mig till i ett utskick jag fick från naturskyddsföreningen, att det inte bara är räkan man ska ifrågasätta på sushibaren, utan även fisken. Kan stället inte garantera att de inte använder produkter upptagna på röda listan rekommenderar naturskyddsföreningen att man helt enkelt går till ett ställe som kan garantera att de inte har produkter från röda listan.

Förutsatt att tigerräkor är samma sak som jätteräkor, så är det samma sak. Och det är alltså det som jag kallar för jätteräkor som man vanligen använder på sushi. Min strategi är att be om något annat än räka (vilket ibland tolkas som att jag är allergisk mot skaldjur).

Kakis förslag är ju trevligt, men jag känner inte till något sushiställe som inte säljer sushi med rödlistad fisk. (Snarare tror jag att nästan allt utom laxen är rödlistat på vanliga sushiställen, men jag har inte orkat kolla upp det.)

Kakis förslag är ju trevligt, men jag känner inte till något sushiställe som inte säljer sushi med rödlistad fisk. (Snarare tror jag att nästan allt utom laxen är rödlistat på vanliga sushiställen, men jag har inte orkat kolla upp det.)

Du får flytta till Skåne ;) Jag har nöjet att ha ett bara ett sådant bara par hundra meter hemifrån www.maguro.se Deras sushi är dessutom helt exceptionellt god, nu blev jag jättesugen på det :d Finns dessutom Rå Epok i Lund och Helsingborg.

Trevligt vet jag inte om det är rätt ord, snarare vettigt. Man kan ju avstå färdig sushi, om man inte hittar alternativ liksom.

Du får flytta till Skåne ;)

Att flytta för sushin känns som overkill, men jag ska lägga Rå Epok på minnet då jag besöker Lund ibland. Tack för tipset!

Som det är nu, äter jag väldigt sällan sushi, vilket är synd för jag gillar det.

(Snarare tror jag att nästan allt utom laxen är rödlistat på vanliga sushiställen, men jag har inte orkat kolla upp det.)

Lax finns ju både rödlistad och icke rödlistad så det beror ju på.

Mitt sushiätande varierar väldigt mycket i perioder, jag brukar köra vegetarisk sushi (som är jättegod på de ställen jag brukar köpa) och ibland lite lax.

Numera finns det jätteräkor (eller vad de nu heter, de som aldrig var ok förr) på bla coop som tydligen ska vara ok.

Är nog MSC-märkta kungsräkor från Australien.

Naturskyddsföreningen säger om dom (juni -12): Vi har förtroende för MSC och tycker att deras kungsräka är ok. Dessa kungsräkor (Melicertus latisulcatus) inte är tropiska och odlade som Anti Scampi-kampanjen handlar om. Kungsräkan är vildfångad utanför Australien och tillhör inte de arter som vi avråder från. Haken är att den MSC-märkta kungsräkan bottentrålas, precis som nordhavsräkor. Det är ett fiskesätt som inte är bra ur klimatsynpunkt och även medför stora bifångster. Vi försöker påverka både MSC och Krav att de ska utesluta bottentrålning som godkänd fiskemetod.

Tigerräka, jätteräka och scampi är samma sak. Och ja, det är med största sannolikhet den som din suchirestaurang använder.
Väljer alltid bort den biten, likaså när det gäller friterade räkor.
Försök att alltid få varningsklockorna att ringa när du hör detta tre namn och välj något annat eller be om vanliga räkor! :)

Du får flytta till Skåne ;) Jag har nöjet att ha ett bara ett sådant bara par hundra meter hemifrån www.maguro.se Deras sushi är dessutom helt exceptionellt god, nu blev jag jättesugen på det :d Finns dessutom Rå Epok i Lund och Helsingborg.

Rå Epok är himmelriket i sushivärlden! Liksom Saiko i Malmö, vid St Knuts torg. De har inte jätteräkor men hur det är med rödlistade arter är jag inte hundra på.. de har mest udda sushi-ingredienser som sill och bläckfisk :d

Liknande trådar

Mat Jag ska till Göteborg om några veckor på ett evenemang och jag och sällskapet vill äta sushi innan. Det måste finnas en del göteborgare...
Svar
2
· Visningar
213
Senast: Lingon
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 919
Senast: Mabuse
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
659
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 257
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama