Tidsplan en tävlingsdag?

Hoppiloppan

Trådstartare
Hur gör ni med tidräkningen när ni tävlar? Ska snart tävla för första gången och är lite orolig för detta... :crazy:

Om vi säjer att första start är 08:30 och man skulle ha oturen att vara första start, och färden från hemstallet till tävlingsplats tar 45 minuter, hur tidigt ska man starta?
När jag räknar på det verkar det bli så att man får vara i stallet klockan fem, FEM liksom! Det är ju fullständigt galet! Haha, och jag som är så morgontrött... :D

Hur gör ni, hur ser eran tidsplan ut på en tävlingsdag? Tid för uppvärming, gå till sekteriatet osv...

Sv: Tidsplan en tävlingsdag?

Om det är en tävlingsplats jag känner till brukar jag vilja vara på plats ca 1½ timme innan första start, om jag inte varit där förrut så gärna en kvart extra.. Men om man startar först har man inte mycket val - då får man ju vara där när sekretariatet öppnar - oftast en timme innan :) Jag är ofta på plats i alldeles för god tid, men hellre det för jag vill inte riskera att bli stressad.
Jag brukar gå och anmäla mig, sen kollar jag om tidsplanen stämmer, går och kollar tävlingsbanan, kollar läget på framridningen och så. Typ en timme innan start brukar jag ta fram hästen för att göra i ordning i lugn och ro, skrittar fram för hand och sitter upp ca en halvtimme innan start.

Jag brukar vara i stallet ca en timme innan vi ska åka och det brukar också vara mer tid än vad jag behöver men som sagt - hellre det. Ibland har ju inte hästen hållit sig så ren och då kan man ibland behöva tid för att tvätta fläckar eller tvätta svansen en gång till t ex.

Om jag rider så tidigt som 8.30 en tävlingsdag så skulle jag börja i stallet senast halv fem. Helst strax innan fyra. Eftersom du rider såpass tidigt måste hästen hinna få i sig frukost innan man börjar lasta. Sen en sak också om du har fixat flätorna kvällen innan? Om du är i stallet 04.30 ger hästen frukost. Låter den äta minst 45 min i lugn och ro det tycker jag är otroligt viktigt speciellt om det är tävling. Sedan fixa ordning för transporten. Och lasta, har du en snäll häst så går det ju givetvis fortare, men ha alltid god marginal. Jag skulle nog räknat med 1h och 15 minuter. Då är klockan 05.45. Därefter 45min transport. Har du tur anländer du till tävlingen 06.30 och har två timmar på dig innan tävling. Väl där lasta ur hästen och låta den stå en stund i boxen. vid 07.00 är det dags att börja göra iordning hästen, lindor, hovolja, fixa dig själv, allt sånt tar andå lite tid. Även om man har hästskötare så måste man ha kontroll över allt själv(åtminstonde jag, jag gör alltid iordning mina hästar tillsammans med hästskötaren och sen får jag hjälp med hår och sånna saker av min chef). Sedan vill jag ha en timme på hästen, även om det innebär 20 min skritt. Jag märker på mina hästar, speciellt de med mycket nerver att de blir mycket, mycket lugnare när jag låter de skritta runt en lång stund. Dessutom med god tid på framridningen kan man alltid hålla sig till sin plan. Och det gör inget om man måste ändra till plan b.
Men det är ju givetvis individuellt hur mycket tid man vill ha. Men jag som i vanliga fall är tidsoptimist har alltid gott om tid på tävlingen.
/Lisa

start 08:30
rida fram 08:00
göra i ordning 07:45
vara där 07:30
åka från stallet 06:45
på med transport kläder / lasta 06:30
knoppa 06:00
fodra 05:00

medan hästen käkar packar du trailer och bil. bortsar av hästen osv.
du själv kanske kan hugga en macka eller en skål gröt.
om du behöver rida fram längre än 30 min så blir det givet vis så att du får flytta fram tidsschemat.

kanske 30 min för marginal... vara i stallet 04:30?
eller så ger du halva frullen till hästen i boxen och resten i trailern?

Ofta har jag ju två hästar med mig men inte alltid.

Ska jag starta 08.30 så vill jag vara på tävlingsplatsen senast 07.30, tar det 45 min att åka dit skulle jag då lasta vid 06.30. Ska jag ha två hästar med mig vill jag vara i stallet vid 05.00, har jag en häst med mig räcker det med 05.15. Det betyder att jag behöver gå upp 04.00 om jag har två hästar eller 04.15 om jag har en häst.

Det blir ofta att gå upp vid 04.00 eftersom man ofta får starta först om man har två hästar samt att vi alltid har minst 1 timma att åka.

Det beror ju också på om du är ensam eller om du har hjälp? Har du hjälp kan ju en fixa hästen och en packa tex. Jag brukar räkna...Göra iordning hästen 1 timme innan start, vara där 1,5 timme före start + 45 min körtid, då ska du ju åka hemifrån 6.15. Sen beror det ju på hur mycket mat får hästen till frukost, tar det lång tid att äta? Och om du dessutom har medhjälpare går det ju fortare. Men det är skönt att ha gott om tid, inte bara för att det är första gången, men det värsta är att behöva stressa. Men din plan verkar ju bra!

Håller med andra om tidsschema, vill bara tillägga att det är lika bra att räkna med att det ÄR tidiga morgnar när man tävlar. Om man berättar för andra som inte håller på med hästar att man går upp kl. 4, åker från stallet kl. 5 för att åka i tre timmar, så tror de inte att man är riktigt klok (och det kanske man inte är heller...).

Haha det roliga är också att man inte fattar det själv, iallafall inte jag. Ofta när jag är på väg upp runt 6 innan tävling så står det bilar på parkeringen till golfbanan precis intill stallet, då tycker man att dom är störda, fast egentligen är det ju samma sak...tihi

Om man tvingas stiga upp innan halv fem så skiter jag i att knoppa... Man ska inte offra en halv natts sömn för några fjuttiga knoppar... Visserligen tar det ju inte jättelång tid att knoppa, men ändå... Är det hoppning blir det garanterat inga knoppar, men vid dressyr är det ju trevligt med knoppar... Ja ett litet dilemma faktiskt, sova eller knoppa, haha!

Smart där! Alla knep, för att få sova en liten stund till, är välkomna.

Kvällen innan brukar jag knoppa, göra iordning svansen som jag sedan flätar så den är lätt att reda ut, jag putsar allt och packar trailern med saker och hö. På morgonen när jag kommer dit är det bara att ge kraftfodret. Min förra hade definitivt ingen ro att äta hö så tidigt på morgonen när han visste att något var på G så hö fick han alltid i trailern. Får se hur det blir med den nuvarande.
När jag kommer på morgonen behöver jag i princip bara rykta, sätta på transportskydden och hänga på trailern. Allt det tar max en halvtimma. Jag brukar vilja vara framme på tävlinsplatsen 1½ h om jag inte startar allra först 1h om man startar först eftersom sekretariatet ändå inte är öppet.

Min ena häst han måste få gå ut i hagen på morgon å äta sin frukost där, får han itne det så blir han odräglig...

Så jag brukar kliva upp å gå å släppa ut dom å sen gå in å äta och fippla på inne tills dom har ätit och rört sig lite i hagen, minst 1 timme gärna 2 vill han vara ute... så det blir rätt tidiga mornar för oss när det är tävling.

Tkr det är svårt att planera tid osv överlag för tävlingar, oftast brukar jag vara ute i jättegod tid men ändå känna mig stressad... :O

Jag förbereder allting kvällen innan annars blire drygt som fasen på morron :S

När jag jobbade (arbetslös 1 april) så fick hästarna gå ut 4 på morgonen.

om det skulle bli så tidigt att jag måste släppa ut han kl 3 på morgonen så skulle jag nog skippa tävlingen med just den hästen och rida nån av dom andra som klarar att åka iväg på en gång.
Men kl 4 ser jag inget problem med att släppa ut dom, men då kankse dom får gå in lite tidigare på kvällen bara för att få en sammanhängande vila.

Försök göra så mycket som möjligt kvällen innan. Beroende på hästens nattliga vanor kan man knoppa kvällen innan (på sköthästen går det inte då han verkar ligga på rygg och sova...). Ordentlig rykt och eventuell dusch kan man också göra kvällen innan. Täcke på under natten och extra noggrann mockning. Ha i glansspray och fläta svansen så slipper man mer trassel än nödvändigt. Putsa utrustningen, förbered transporten, lägg fram allt som behövs så att man slipper springa runt och leta.

Ett hett tips är ju att packa precis allt man ska ha med sig kvällen innan så slipper man springa runt på morgonen och komma ihåg vad det är man ska ha med sig och slipper ta dyra minutrar till att bära utrustning fram o tillbaka.

Se till att ha exakt koll på var du ska innan du ger dig av (jag har varit hästskötare och vi har ibland ödslat tid på att köra fel avtagsvägar osv)

Skulle vara på plats minst 1,5 timme innan start, gärna 2 timmar för att verkligen inte behöva stressa och ha marginaler ifall något strular (allt är oförutsägbart med dessa djur...)

Liknande trådar

Hundträning Första start är kl 08:30, totalt är det 15 ekipage som ska gå den stora internationella finalbanan med dubbelhämt (2 olika flockar med...
Svar
6
· Visningar
1 265
Senast: Migo
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 587
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
1 374
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka