tidningsprenumeration i julklapp

Veckorevyn läste jag hemma hos en kompis när jag var runt 13-14, den var ganska lagom då. Men inte nog intressant för att jag själv skulle vilja prenumerera, och jag skulle inte köpa en prenumeration på den eller Frida, eller Julia till barn som jag inte vet verkligen vill ha dom. Dom är ju lite som, vad ska man säga... Aftonbladet?

Jag ville ha Min Häst som yngre och senare "riktiga" hästtidningar. Även Illustrerad Vetenskap var högt uppskattad hos mig. Runt 15 började jag köpa hem/prenumerera på Elle och Bon just för klädtips.

Fast innehåller inte Veckorevyn ganska mycket sexrelaterat?
När man är 13 känns det som att det är ett enkelt sätt att få kunskap och inblick i hur kroppen funkar. Många flickor har ju börjat komma i puberteten vid både 11 och 13 år och det finns mycket grejer som är enklare att läsa om istället för att fråga tex mamma.

Vi träffar en familj ofta med två tjejer som är just 11 och 13. Därav mitt tips. Smink, pubertet, mens, killar, mode osv är en stor del av deras liv. Samtidigt som de tävlar i gymnastik och spelar fotboll. Jag skulle inte köpa Julia till en 11 åring. Det är nästan bamse status på den.

Mvh Miks

veckoreyvn är nog lite för hög ålder på då de själva skriver såhär på deras hemsida (dock gäller de mest själva hemsidan och inte tidningen men det ger ju en klar hint om att 11 och 13 år allt för ungt..)
"Vilken målgrupp riktar ni er till - och vilken är er medelålder?
Vi har ett snitt på 24 år. Vi når köpstarka, trendiga, nätshoppande, dagligen uppkopplade, karriärsugna tjejer och kvinnor i åldern 18 - 30 år i hela Sverige."

Frida är nog mera en tonåringstidning som skulle passa den på 13.
Kollade hemsidan och den var betydligt mera ungdomlig

Julia http://www.tidningskungen.se/barn-och-ungdom/julia Ålder: 9 - 14 år. Ser ut att vara harmlös och inrikta sig på smink och kändisar.

Frida http://www.tidningskungen.se/barn-och-ungdom/frida Ålder: 14 - 20 år. Lite mindre harmlös med mera inriktning på äldre tjejer, mera smink, mera kändisar.

VeckoRevyn http://www.tidningskungen.se/kvinna/veckorevyn?nosto=anst-product-related Ålder: 16 - 25 år. Smink, sex, alkohol, kändisar. Inte lämplig för barn/unga tonåringar i mina ögon...

Kamratposten var bra för att lära sig om puberteten, känslor och liknande. Julia verkar rätt "girlygirly" och inget jag skulle köpa åt en ung tjej. Frida har väl mer ett innehåll som också tar upp saker som KP gör på ett mer vuxet sätt. Mycket om kändisar vilket kan vara kul om man vill läsa/se bilder på sina idoler i den åldern. Om man har några men det verkar vanligt :) Veckorevyn skulle jag inte rekommendera i det här fallet.

Det gjorde den när jag var ung tonåring i alla fall. Personligen tyckte jag att det var ganska bra, jag lärde mig mycket om kroppen och snippan och mens och sånt som jag inte vågade fråga någon vuxen om.
Hmm när jag kikade på den minns jag mest att det var sexställningar och press på att ha just sex? (dvs ångestläsning om man var 16 och oskuld, men kanske inte så jobbig iofs om man var 14 och hade mycket sex) Men sist jag läste den var jag nog 21 och jag tror de gjort om tidningen helt och hållet sedan dess, till ganska trevlig modetidning.

Själv skulle jag velat ha Illustrerad Vetenskap! Men fick hålla tillgodo med att läsa Forskning och framsteg (som kunde vara lite seg när man var 13) och Tvärsnitt (ytterligare lite mer seg). Och så köpte jag själv hem Spindelmannen och Kalle Anka som mamma läste med stor behållning också och Min Häst (som hon inte alls läste).

Hmm när jag kikade på den minns jag mest att det var sexställningar och press på att ha just sex? (dvs ångestläsning om man var 16 och oskuld, men kanske inte så jobbig iofs om man var 14 och hade mycket sex) Men sist jag läste den var jag nog 21 och jag tror de gjort om tidningen helt och hållet sedan dess, till ganska trevlig modetidning.

Själv skulle jag velat ha Illustrerad Vetenskap! Men fick hålla tillgodo med att läsa Forskning och framsteg (som kunde vara lite seg när man var 13) och Tvärsnitt (ytterligare lite mer seg). Och så köpte jag själv hem Spindelmannen och Kalle Anka som mamma läste med stor behållning också och Min Häst (som hon inte alls läste).

Jag tror att föräldern i det här fallet måste avgöra vilken kategori barnet tillhör. Är det en lite mer "mogen" tjej kan Veckorevyn nog passa men annars är kanske Frida bättre. Julia hade jag som sagt var inte köpt ill någon alls utan i sådana fall satsat på Min häst eller någon annan serietidning. Illustrerad vetenskap tyckte jag också om i den åldern (var avundsjuk på en kompis som hade den). Av tidningar som finns idag hade jag nog tyckt om exempelvis Populär historia.

Jag tror att föräldern i det här fallet måste avgöra vilken kategori barnet tillhör. Är det en lite mer "mogen" tjej kan Veckorevyn nog passa men annars är kanske Frida bättre. Julia hade jag som sagt var inte köpt ill någon alls utan i sådana fall satsat på Min häst eller någon annan serietidning. Illustrerad vetenskap tyckte jag också om i den åldern (var avundsjuk på en kompis som hade den). Av tidningar som finns idag hade jag nog tyckt om exempelvis Populär historia.

Mmm Populär historia är nog inte alls så dum (om man redan läst om företeelserna är de inte lika kul så vi slutade prenumerera, men annars jättetrevlig.).

Senast ändrad:
Julia http://www.tidningskungen.se/barn-och-ungdom/julia Ålder: 9 - 14 år. Ser ut att vara harmlös och inrikta sig på smink och kändisar.

Frida http://www.tidningskungen.se/barn-och-ungdom/frida Ålder: 14 - 20 år. Lite mindre harmlös med mera inriktning på äldre tjejer, mera smink, mera kändisar.

VeckoRevyn http://www.tidningskungen.se/kvinna/veckorevyn?nosto=anst-product-related Ålder: 16 - 25 år. Smink, sex, alkohol, kändisar. Inte lämplig för barn/unga tonåringar i mina ögon...

Just Julia verkar ju dumt att aktivt själv köpa till en nioåring om de inte önskat sig den om man samtidigt skulle tycka att nioåringar helst inte ska sminka sig i skolan och ta hål i öronen osv. (Nu har jag ju inte dotter men jag skulle nog vara extremt motsträvig när det gäller smink utom för skoldisko för en nio-tioåring och helt mot hål i öronen för allergirisk.) Det är lite mer för moster eller så att ge bort då eftersom man annars själv ger motstridiga budskap. -Det här tycker jag att du ska läsa, och så här vill jag att du ska se ut och detta ha som intresse men jag tänker inte tillåta det.

(jag snabbkikade på deras hemsida och det var mest bara smink och kläder.)

Jag ha för mig att ts tidigare helst inte ville ha böcker som tog upp saker för lite äldre barn tex.

(Frida verkade mer kroppsrelaterad-hur känner du dig när du har mens osv och Vecko Revyn är väl för sin ålder.)

Ja, kanske! När jag var tonåring minns jag visserligen att det stod en hel del om sex och sånt men inte alls på ett pressande eller obehagligt vis. Jag var nog tolv-tretton första gången jag kom över VeckoRevyn så vi snackar mitten på nittiotalet. Jag minns ingen ångest över det som stod utan snarare att det var spännande att bli vuxen - om man bara hade fått slippa mensen då ;)

Det jag minns från första gången jag läste VeckoRevyn var att det stod om könshårsfrisyrer :o Fast det var ett tag sedan ...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka