tidningsprenumeration i julklapp

ameo

Trådstartare
Moderator
Skulle vilja ge mina döttrar varsin tidningsprenumeration i julklapp, men det är så himla svårt att veta vilka tidningar som är avsedda för vilken åldersgrupp.
Jag skulle vilja ha tips på tidningar som kan vara av intresse för flickor som är 11 respektive 13 år. Den yngre av dem är hästintresserad, den äldre friidrottar. Och i övrigt har de allmänna intressen och är väl som tjejer är mest.

Och eftersom jag brukar bli idiotförklarad när jag föredrar åldersanpassade böcker, så ska jag förtydliga lite bättre vad jag menar:
Jag söker något som ligger mellan Bamse och Hemmets Journal, eller mellan Barbie och Sköna Hem, eller liknande. Alltså inte för barnsligt och inte för "vuxet", för då är det ju inte intressant för dem...

Vi har haft Julia till 11-åringen, det är väl lite som Frida fast för 9-14-åringar.

Sen finns ju en som heter Glitter, men den har vi inte provat.

Vill man inte ha fullt så mycket om smink, Justin Bieber och sånt brukar ju Kamratposten vara bra!

Jag hade köpt Julia till 11-åringen och Frida till 13-åringen!
Julia har jag aldrig läst själv, men Frida uppskattade jag mycket när jag var ~13 (är 21 nu), men kan tänka mig att en 11-åring är lite liten för den än (eller så är det jag som blivit gammal) och jag tror att Julia är "typ samma" fast anpassat för lite yngre.

Kamratposten är ju alltid bra, men känns inte fullt så mycket "nöjesläsning" som ovan nämnda tidningar.

@ameo Antagligen en väldigt korkad fråga men du kan inte fråga dom vad dom vill ha?

Det kan ju bli jättefel annars. Jag brukade också få prenumerationer i julklapp (både tidningar och böcker) sen jag i princip kunde läsa.

När jag var 12 så ville jag ha tidningarna Illustrerad Vetenskap och Min Häst. Det sistnämnda är väl inget konstigt men när jag sa att jag ville ha IV så trodde mina föräldrar att jag skämtade först :D

(Prenumererade på IV i över 20 år sedan)

Vi har haft Julia till 11-åringen, det är väl lite som Frida fast för 9-14-åringar.
Åh vad bra med en recension av Julia. På Fridas webplats stod en ålder angiven men på Julias stod inget och då blir det ju svårt.

Och nej just nu vill jag inte fråga utan överraska.

Säger också Kamratposten, det är i stort sett den enda tidningen som är reklamfri, och dessutom funkar den både för 11-åringar och 13-åringar så de kan låna av varandra.

Jag vet att mina yngre systrar prenumererade på Julia i 8-12-årsåldern ungefär (måste varit när den tidningen var precis ny??) och gillade den väldigt mycket! Själv hade jag Kamratposten och MinHäst.

Håller med @Tora , fråga? Jag läste Frida och Julia i betydligt tidigare ålder än vad andra talar verkar göra. Så det är individuellt!

@ameo Antagligen en väldigt korkad fråga men du kan inte fråga dom vad dom vill ha?

Det kan ju bli jättefel annars. Jag brukade också få prenumerationer i julklapp (både tidningar och böcker) sen jag i princip kunde läsa.

När jag var 12 så ville jag ha tidningarna Illustrerad Vetenskap och Min Häst. Det sistnämnda är väl inget konstigt men när jag sa att jag ville ha IV så trodde mina föräldrar att jag skämtade först :D

(Prenumererade på IV i över 20 år sedan)

Åh vad bra med en recension av Julia. På Fridas webplats stod en ålder angiven men på Julias stod inget och då blir det ju svårt.

Och nej just nu vill jag inte fråga utan överraska.
Fast man kan ju klura ut det lite utan att fråga rakt ut.

Tex låta dom välja varsin tidning i affären eller så.

Jag tyckte tex att Kamratposten var ganska tråkig.

Däremot var Story och Okej roliga att läsa (tror inte dom finns längre).

Jag tycker att prenumerationer är en jättebra julklapp. Älskade att få dom. Fick då för ett helt år till nästa jul.

Finns det inget som heter Tidningskungen eller så där det finns hur många tidningar som helst att välja mellan? Har ingen koll på utbudet dock. Men annars ett presentkort där så att de kan välja själva.

Jag avgudade Kamratposten. Min Häst slutade jag dock läsa som typ tolvåring (hade väl prenumererat för länge, fick börja läsa den lagom till att jag lärde mig läsa :p). Julia läste jag som tolvåring typ, men i ett val mellan den och KP skulle jag välja KP alla gånger. Julia var, åtminstone för tio år sedan, väldigt könad. Har man ett barn som gillar sådant så visst, men jag föredrog KPs approach :)

Förr vet jag också att det fanns någon slags musik-poster-tidning som hette ... eh ... någonting (något på I?). Den läste jag som tonåring.

Jag läste både Min häst o Kamratposten länge, min mamma slutade prenumera på kp för hon trodde jag blivit för stor till min sorg, min häst läste jag pinsamt länge.

Jag hade gått upp en åldersklass.

Veckorevyn till 13 åringen
Frida till 11 åringen

Kamratposten slutade vi läsa i mellanstadiet.

Mvh Miks

Jag håller med här, generellt vill de flesta läsa sådant som riktar sig till de som är ett snäpp äldre. Men med tanke på TS ursprungsinlägg så kanske det inte är aktuellt. Själv läste jag nog Frida och KP parallellt :) Och Min häst men den kan jag läsa fortfarande. Julia tycker jag är lite väl plastig och könad (som någon annan också skrev) så den hade jag inte gett bort till någon alls. Det kan man visserligen tycka om både Veckorevyn och Frida också men jag tycker att de ändå är på ett annat sätt. Kan någon serietidning vara aktuell?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka