Tidigare utflytt/inflytt hyreslägenhet - skriva kontrakt?

Hoppelhase

Trådstartare
Skulle behöva lite tankar och tips kring detta så allt blir rätt. Min lägenhet är uppsagd till sista oktober men jag kommer flytta redan denna vecka och nästa hyresgäst vill gärna flytta in tidigare. Hyresvärden säger att det är en överenskommelse mellan mig och den nya och inget de lägger sig i. Det vore toppen att få tillbaka hyran för sista veckorna, men jag vill såklart inte riskera att det blir något strul eftersom det fortfarande är jag som står på lägenheten och jag har dessutom fått ett "knepigt" intryck av personen.

Tips på hur man kan utforma ett kontrakt? Blir det ett andrahandskontrakt i 3 veckor eller snarare typ inneboende? Det jag tänkt bör stå med är att hen tagit över en nyckel (de andra 2 lämnas till hyresvärden) samt att hen övertar ansvaret för flyttstädning eller liknande. Hen ska också köpa flertalet av mina möbler vilket jag vill ha skriftligt på så hen inte plötsligt säger att jag lämnat kvar grejer i lägenheten (som sagt, knepig), kan man skriva det i samma kontrakt? Något annat jag bör tänka på?

Det låter jätte konstigt att hyresvärden överlåter uthyrningen till dig det har jag aldrig varit med om. För min del har det alltid varit så att när jag flyttar ut så kommer hv och besiktigar lägenheten, kollar städningen och tar in alla nycklarna som de sen lämnar över till ny hg.
Jag antar att du kommer flyttstäda lägenheten innan du flyttar ut och då får hg godkänna den städningen helt enkelt, låter konstigt om denne ska komma med klagomål en månad senare när kontraktet med hv går in.

Det lär ju bli en andrahandsuthyrning under den tiden hen hyr lägenheten av dig så jag hade köpt ett färdigt hyreskontrakt (brukar finnas på bokhandeln tex), fattas någon del du vill ha med så lägger du till den på baksidan och ser till att både du och hg skriver på med datum under varje punkt. Ang möblerna så hade jag skrivit ett kvitto och tagit betalt för dem separat.

@Piek Jättekonstigt tror jag inte att det är. Jag har nästan alltid fått tillgång till hyreslägenheter tidigare (och kommer även få i min nya) och vet många andra som gjort så. I de fallen har tidigare hyresgäst helt enkelt bara lämnat över nycklarna tidigare och sen är det klart, men eftersom jag som sagt upplever nästa hyresgäst som lite svår att ha att göra med vågar jag inte riktigt göra så (har t.ex. ändrat sig flera gånger ang. att köpa mina möbler).

Jag kommer inte flyttstäda, det är en del av dealen att hen får tillgång till lägenheten tidigare. Det jag nojjar över är alltså att hen då den 31/10 skulle kunna säga att här är ju inte flyttstädat (såklart eftersom hen bott här i 3 v) och här står massa möbler kvar vilket då skulle vara på mitt ansvar eftersom jag står på kontraktet (det sista är kanske överdrivet nojjigt eftersom hen ju då betalat för möblerna och inte borde vilja bli av med dem, men...). Tidigare hyresvärdar har också haft det tydligt utskrivet att om överlämning sker tidigare har nya hyresgästen inte rätt att klaga på flyttstädningen (eftersom hv inte kan kontrollera den) men denna har inte sagt något sådant.

Jag vet inte, det kanske är enklare att bara inte överlämna lägenheten förrän månadsskiftet, men samtidigt känns det dumt när det egentligen vore bättre för båda parter att göra det tidigare.

@Hoppelhase Nä, att få tillgång tidigare är inte konstigt alls men jag har då aldrig hört tala som att det ska skötas av hyresgästen? När jag har lämnat en lägenhet tidigare till ny hyresgäst så ordnas det med hyresvärden så att den nya blir dennes hyresvärd direkt, inte min liksom.

Tror också att det är vad @Piek menar.

@niphredil Ja, jag förstod att det var så @Piek menade men den versionen har jag faktiskt aldrig varit med om. Uppenbarligen är det olika hos olika hyresvärdar. :) Kanske beror på hur lång tid det handlar om också, det här blir ju bara 2, max 3 veckor tidigare. Jag tror inte ens min hyresvärd skriver kontrakt med start/slut annat än i månadsskiftet, så i så fall hade nya personen behövt få tillträde redan vilket inte har varit en möjlighet.

@Hoppelhase Jaha, ja men då tar jag min trötta hjärna och går nån annanstans och slutar förklara saker som inte behöver förklaras :o :up: :D

@Hoppelhase när jag flyttade från min lägenhet (privat hyresvärd) så ville tjejen som skulle ta över ha lägenheten tidigare än min uppsägningstid.

Helt ok med mig och jag skötte det hela, hyresvärden kollade inte ens flyttstädningen utan sa att vi fick ta det själva. Så inte superovanligt kanske? :)

@Emtherlia Nej, precis, inte ovanligt enligt min erfarenhet. :) Skillnaden mot tidigare gånger för mig är att jag tycker att nya hyresgästen är lite obehaglig/konstig och helst vill säkra upp så mycket som möjligt och samtidigt se till att jag behöver ha så lite som möjligt med denne att göra.

Möblerna är väl bara att skriva kvitto på eftersom personen ändå betalar för dom.

När jag flyttat in tidigare har hyresvärden varit mellanhand så har inte så mycket att råda med där.

@Hoppelhase Nä, att få tillgång tidigare är inte konstigt alls men jag har då aldrig hört tala som att det ska skötas av hyresgästen? När jag har lämnat en lägenhet tidigare till ny hyresgäst så ordnas det med hyresvärden så att den nya blir dennes hyresvärd direkt, inte min liksom.

Tror också att det är vad @Piek menar.

Det var precis så jag menade :)
@Hoppelhase Det blir ju inte krångligare för hyresvärden att flyttbesiktiga din lägenhet och göra klart den delen bara för att du flyttar ut tidigare men det kanske är det administrativa som blir bökigt IOM att det är mitt i månaden. Då borde du ju ändå kunna bli av med ditt ansvar för själva lägenheten?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 911
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 632
Äldre I januari är det dags att formellt flytta in till killen (egentligen har jag mer eller mindre "bott" där sedan en tid tillbaka och...
12 13 14
Svar
264
· Visningar
38 957
Senast: Nethril
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 336
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama