Tidigare fritillång till hö.

T

trullslitenmedtuff

Hej.
Min ponny, som kommer till helgen, har tidigare haft fri tillgång till blött hö, men det kna hon inte ha i detta stalet, då skulle resternade ponnyer dö i övervikt:angel: men hur skulle ni ha gjort nu i mitt fall ?
hade tänkt att göra såhär; får väll se om ni har bättre ider att komma med :)

Morgon: 5 kg hö , 1 dl. minerlaer , 5 dl kornkross
Middag (innan ridning.) 1 kg hö, 1 dl kornkross
Kvälssmat: 5 kg hö och 5 dl. kornkross

eller vet ni något bättre ide? tacksam för svart.

Sv: Tidigare fritillång till hö.

Du tar reda på vad analysen på höet i det tidigare stallet har visat, och så räknar du ut totala MJ hästen fått, kollar mot hullet, sen tar du hösilageanalysen på ditt hö, och räknar ut en bra foderstat baserad på så mycket grovfoder som möjligt och lägger till det kraftfoder som behövs - räknat i kilo.

Får de morgonhöet ute i ditt exempel? I så fall tippar jag på att du med en ponny är ganska nära fri tillgång, då det lär ta hela förmiddagen för den att äta upp de fem kilona morgonhö.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 079
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 311
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 238
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka