Tidiga stygnflugor????

Sv: Tidiga stygnflugor????

vad är det för utomjordingar till styngfluge ägg du har isåfall? allt man behöver göra med ryktstenen är ju att gnugga lite löst med små rörelser, så vips är alla borta? :crazy:

Gick och köpte en ryktsten i går, men det spelade ingen roll hur jag gnuggade och gned, det gick inte bort... det gick snabbare att plocka dom ett och ett. Även om det tog hur lång tid som helst:eek:
Hoppas att det inte kommit några nya idag när jag åker ut...

Nu har dom j-larna vaknat till liv o lakerat mina pollars ben!
Suck o stön.
OM dom nu redan kommit, när ska man i så fall ev. avmaksa?? Nån larv lär ju säkert slinka ner i maggen!
Jag brukar avmaska mot stygnflugorna i okt/nov. Kanske man ska göra det redan i sept??
Tips?

Vi hade ju styngflugorna förra året (skrev i tråden då med) och nu minns jag inte exakt när vi avmaskade, men det var när det intre längre kom fler ägg på hästarna. Innan dess är det ju lönlöst.

*håller tummarna för att vi ska slippa skiten i år*

OM dom nu redan kommit, när ska man i så fall ev. avmaksa?? Nån larv lär ju säkert slinka ner i maggen!
Jag brukar avmaska mot stygnflugorna i okt/nov. Kanske man ska göra det redan i sept??
Tips?

Nej, inte så tidigt som september utan vänta tills frosten kommit - när styngflugan slutat att flyga runt för annars riskerar du bara att det kommer nya ägg på hästens kropp som den sedan slickar i sig.

Här nere där jag bor brukar det vara för tidigt i okt. :)

*KL*

Fick tips en gång i tiden om pälsglans på benen så kan dom inte fästa äggen :)

Kanske värt att prova :idea:Mvh Mia

vart i sverige bor ni med alla fluglarver , här i mälardalen eskilstuna/strängnäs har vi inte sett några ännu...

Hel klipp hästen så har de svårt att hitta något att fästa sina ägg i. skrapa medhårt med en morakniv går utmärkt att ta bort dem

:banana:Hel klipp hästen så har de svårt att hitta något att fästa sina ägg i. skrapa medhårt med en morakniv går utmärkt att ta bort dem

Vi har inte börjat få stygnflugor än men vi hade extremt förra året i slutet av augusti, vi använde luskam när vi tog bort äggen och det fungerade faktist ganska bra.

Säljs överallt här.
Går snabbt och enkelt att ta bort äggen.

Fråga hos din ridsportbutik om de inte kan ta hem åt dig. :)

ok, ska höra me börja på måndag, men ja får väl se om de går med rakhyvel fram tills dess!
sambon lyckades ha ihjäl flugfan som flög runt benen. Sedan dess har de inte blitt mer ägg.
Finns alltså inte så många??? Är de deras ända sätt att födas? Genom hästens kropp alltså?
Lägger dom på älgar o rådjur med?

Jag såg såna på min valack för första gången nånsin förra veckan. Han hade massa på bogen med. :confused: Det var skitsvårt att få bort.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
975
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit