Tidig kastrering -goda erfarenheter?

Sv: Tidig kastrering -goda erfarenheter?

Kastrera honom liggande då? Hellre än skicka honom på hingstbete iom att du ändå vill göra honom till valack. Om han är så hingstig redan så skulle jag INTE låta honom växa på sig som hingst på ett hingstbete. Man får inte glömma att någon ligist är värst och den som bossar de andra ligisterna på betet. Så istället för att få hem en lagom tam liten hingst som lärt sig veta lite hut kan man få hem den som anser den är en kung och lärt alla andra att veta hut :S

Så, jag skulle boka tid för liggande kastrering på klinik om ni inte lyckas ta dem hemma nu på det försöket du bokat. Det borde inte vara några större problem liggande då "den andra" kulan om vet kunnat känna den ju ligger så till att den är lätt nedplockningsbar. Dvs den är inte uppe i buken utan borde ligga i kanalen?

Håller tummarna stenhårt det lyckas imorgon, låter inget kul alls det där!

Ja, det har du antagligen rätt i... Ska prata med vet imorgon!

Problemet för mig är ju att jag inte har en endaste valack att sätta honom med ens några dagar... (annars hade jag ju förstås gjort det), att box-förvara en lösdriftshäst på 11 månader någon längre tid är inte någon hållbar idé, om jag säger så... Så jag behöver en lösning NU, köra iväg honom är därför det desperata alternativ jag tänkte på.

Svårt att beskriva hur desperat man blir här... Tro mig att man tänker på alla möjliga konstiga utvägar ur den här sitsen.

Jag håller verkligen tummar för att vi lyckas imorgon. Annars blir det boxförvaring tills en klinik kan ta emot då.

Inget kul läge alls det här...!

Om du har problem med box, kolla lite hur det är med konv på de olika klinikalt som finns. När jag kollade två olika ställen så ena var det 14 dagar boxvila med promenader vid hand och på den andra var det ut i hage, men liten hage om de härjade.

Sen finns det kanske för dig mellanalternativ? Stänga av en boxstor del av lösdriftshallen och stänga honom där eller så, om det skulle krävas?

Kanske kan vara ide sen när han är kastrerad att boxträna lite, ifall han skulle drabbas av något annat som skulle kräva boxvila t ex. Är alltid skönt om man vet de klarar det.

Men för läget nu-nu, jag hoppas såklart de får fatt i båda kulorna imorgon, men om inte - kan du inte ställa honom själv i väntan på klinik då? (Du har ingen valack han kan gå med). Eller spränger han stängslet no matter what då?

Min förra häst åkte ena kulan upp och ner på,den andra kulan kände vi inte alls,men vet tyckte vi skulle avvakta då han var så fruktansvärt snäll och lugn,och visade inget intresse alls mot stona. Han var endå 2 år,men sen när våren kom på riktigt var det som att vända på en hand, kom till stallet på morgonen och skulle släppa ut,han som normalt var lugn och väntade alltid på sin tur höll på att riva stallet när jag tog ut stoet! :meh: När hon väl var ute så lugnade han ner sig betydligt,men jag märkte att han var mer på tårna än vad han brukade vara.

Ut med han i hagen,och han sket fullständigt i höet,bara stog och glodde,åkte hem för att äta frukost,bodde så pass nära så jag såg hagarna från huset,och efter nån timme så vandrade han fram och tillbaka längst hela långsidan av hagen,stirrandes på stona som stog en bit bort, valde då att ringa veterinären direkt och vi fick komma in redan 2 dagar senare. Den ena kulan kom ner,men den andra satt fast i kanalen,så vart en liggande kastration,kostade ca 6000:-,två veckors boxvila skulle han ha och 20 min X 2 promenader om dagen,men han var väldigt svullen innan promenaderna,och jättefin efter,så i samråd med veterinär så fick han gå i hage dagtid efter 5 dagar,så länge han höll sig lugn,och det gjorde han,var inget brall eller något alls,då rörde han sig nog mer inne på boxen där han var lite nervös.

Allt gick iaf jättebra,och han var tillbaka till sitt lugna jag nästan direkt. :)

Kommer aldrig göra om samma misstag igen,för fy vad nervös jag var dom 2 dagarna innan vi fick komma in!

Nuvarande pållen är kastrerad som 9 månaders,ej i min ägo då,så kan inte uttala mig om hur han var som hingst,men han går med ston i dag utan problem. Dock är han väldigt tanig och har ingen massa alls,ingen mat fastnar öht,så han hade nog kanske blivit liiiite snyggare om man hade låtit han vara hingst ett tag till,däremot är han riktigt dumsnäll,suuuuuperlugn,och är som en gammal farbror,trots sina blyga 4 år,och det är ju ganska trevligt det istället! :p

Ah, jo, boxtränad är han faktiskt, har stått inne på nätterna tillsammans med sin mamma under flera månader (av andra skäl som hade med mamman att göra), men jag menade mer att förvara honom där flera dygn... De hann bli ganska rastlösa och stirriga bara över en natt när de är vana att få vara ute hela tiden.

Ja, går det inte imorgon är det ju inte mycket att välja på... Då blir han förvarad i en "låda" tills vi hittar lösning.

Åh, två år... Det hade jag också önskat mig att han hann bli innan han fattade nåt :)

Nu inatt går han med de två andra stona, som än så länge inte brunstar och tycker att han är ett lågt stående djur som ska ha en avhyvling om han ens tänker nåt... Hans brunstiga mamma får gå i paddocken eftersom jag just häromdagen öppnat hagarna så att de kan gå iväg längre bort där man inte ser dem från stallet. Från paddocken ser man alla ställen dit de kan gå. Övervägde att ställa in honom och mamma i varsin box över natten men eftersom jag inte har galler mellan vågade jag inte riskera att han försökte klättra över.

Fy f---n för det här läget!! Risken är förstås att han lyckas med något av de andra stona inatt, men jag kunde inte räkna ut ett bättre alternativ, jag kommer hur som helst att spruta alla, vågar inget annat.

Åh, jag sätter mitt hopp till en lyckad kastrering imorgon!!!

Han har aldrig varit utan flocken, även mamman springer av och an i paddocken, men hon lugnar sig eftersom hon varit tvungen att stå där själv längre perioder tidigare. Vill inte skapa en staketsprängare nu också:)

Han verkar ha hållit sig lugn inatt, inga av de andra visar nån brunst.

Och nu till det bästa:
Kastreringen gick bra idag!!! Ahhhh....

Sprutar alla om en vecka och bokat ultraljud på alla.

Vet rekommenderade att jag skulle hålla honom borta från stoet under hennes nästkommande par brunster för att han "skulle glömma bort sådana ideer", verkar som en bra plan... Ja, det skadar ju inte iaf. Om det gör någon nytta får ju framtiden utvisa...

Kan bara förbanna mig själv att det blev så här, om och om igen. Det SISTA jag ville var att skapa en betäckande valack!!

Har nu målat upp hela skräckscenariot att jag blir tvungen att sälja honom etc för att han inte kan gå med stona.... :crazy: Jag är rätt bra på vara orolig, så jag försöker lugna mig lite... Om nån har en lyckosam historia om 10 månaders hingst som lyckats betäcka, kastrerats och sedan aldrig mer kommit på tanken att betäcka, så bli jag jäääätteglad för att höra den!! :)

Härligt dte gick bra! Men du vet att han om han redan är fertil kan fortsätta vara det ungefär en månad efter kastreringen med va?

Japp.... Har inte riktigt löst det problemet... Några dagar nu kan jag spärra av så han går på minilösdrift med en utebox intill de andras lösdrift, där har han gått med mamma innan, så det är han van vid.

Men sen... Jag klurar för fullt.

Nu är kanske risken att en sån liten knatte ÄR fertil i någon högre mån är liten, så det är nog inte jättestor fara även om du inte kan lösa kanske. Men du är ju iaf medveten om problemet. Kan du inte låna in nåt sällskap nån/några månader? En äldre valack som kan sätta lite på plats med, så ökar chansen han är lite spakare när han kommer tillbaka till stona? =)

Har man inga planer på o ha hingst tkr ja man kan kastrera tidigt. Jag har en 1års hingst o en 2åring. Ingen av dom e hingstig på minsta vis.

Tja, kanske inte... Men vem vågar chansa nu...? Efter detta?:crazy:

Om ett par dagar har ju iaf stoet brunstat klart för den här gången hoppas jag, vi får väl se vad han är på för humör då... Men det känns ju viktigt att verkligen ha koll nu, sprutar jag och ultraljudar, så vill jag ju verkligen veta att de är tomma! Inte att han lyckats igen innan han hunnit bli infertil:(

Just nu står han o skriker efter mamma i boxen, detta är inte lätt... Hon står utanför och de andra i lösdriften några meter bort, men tydligen är han ändå alldeles ensam i världen. Har uteboxar utan överdörr, höga dörrar, det är precis så han får över mulen över dörren, men han lyckas ändå klättra upp med ett framben över dörren. Jag vågar inte åka hemifrån ens för att handla just nu...

Har ställt frågan om valack-lån till bekanta, men problemet är att jag bara har en ligghall, måste göra nya hagar m.m. praktiska problem. Vi får se, känns som att jag försöker ta timme för timme just nu....

Tja, kanske inte... Men vem vågar chansa nu...? Efter detta?:crazy:

Om ett par dagar har ju iaf stoet brunstat klart för den här gången hoppas jag, vi får väl se vad han är på för humör då... Men det känns ju viktigt att verkligen ha koll nu, sprutar jag och ultraljudar, så vill jag ju verkligen veta att de är tomma! Inte att han lyckats igen innan han hunnit bli infertil:(

Just nu står han o skriker efter mamma i boxen, detta är inte lätt... Hon står utanför och de andra i lösdriften några meter bort, men tydligen är han ändå alldeles ensam i världen. Har uteboxar utan överdörr, höga dörrar, det är precis så han får över mulen över dörren, men han lyckas ändå klättra upp med ett framben över dörren. Jag vågar inte åka hemifrån ens för att handla just nu...

Höj stängslet runt paddocken och släpp honom där?

Tack för tips! Men för en stund sen krävdes det ett spö för att hålla honom inne i boxen, mitt äldsta och suraste sto (not interested liksom) kom för nära och då skulle han klättra ut och betäcka... Herregud, han har helt spårat ur här...

Så: nu har jag stängslat överdelen av den öppna delen av boxväggen och boxdörren med eltråd (med el), så det inte går att klättra på väggar och dörrar längre. Han får bli där inne tills hormonerna lagt sig lite, just nu är han bara farlig och ohanterlig. Särskilt ont av kastreringen verkar han inte ha...O_o

Jag säger då det... Den här dagen trodde jag INTE skulle komma:crazy: herrejisses....

Fast att han är tossig i box behöver inte betyda att han är det i paddock. Om de kan röra sig och se kan göra underverk. (Naturligtvis finns ingen garanti).

Du kan ju inte ha honom nykastrerad på box hela tiden tänker jag, de ska ju röra sig så mycket som möjligt - och jag antar han inte är helt tam att promenera med/longera/etc just nu?

Jobbigt läge hursom =/

Han står så att han hör och ser andra hela tiden, flocken har lösdriften bara några få meter från hans utebox, så han ser dem hela tiden. Har spärrat av hagen idag så att de bara kan röra sig i den delen som man ser från uteboxen, de är max 40 meter från honom hela tiden.

Var inne och pratade lite med honom, nu kände man nästan igen honom igen :) lugnare nu på kvällen. Puh...

Har pratat med vet som också tyckte att han fick stå kvar inne tills imorgon, sen får han väl ut lite imorgon, vi ser hur humöret är... Han rör sig mycket i boxen som är på 15 kvm (o han är ju en liten en, 10 månaders islänning liksom, en liten skit:)), så stilla är han inte.

Nä, så värst hanterad vad gäller leda/longera etc är han inte, så vi får nog hitta lösningar efter hand.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Då ni varit så hjälpsamma tidigare så provar jag att göra ett till inlägg. Min hund är nu 1 år och 1 månad gammal. Han är en kul...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 355
Senast: Johdan96
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 635
Hästhantering Hej! Jag har en snart 1 år gammal hingst som jag funderar på hur jag ska hålla framöver då han inte ska kastreras i nuläget. Han är...
2
Svar
22
· Visningar
2 659
Senast: mackan
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 713
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar