Tidig kastrering -goda erfarenheter?

Ishest

Trådstartare
Hej!

Jag skulle gärna vilja höra om era erfarenheter, ni som behållit hingstarna hemma, kastrerat tidigt och låtit dem gå kvar med mamma i flocken som valacker!

Bakgrunden är att jag har fyra hästar, olyckligtvis i det här sammanhanget är tre ston... Det är en super-tajt liten familj med två äldre ston med varsin avkomma med ett års mellanrum, småhästarna busar och mammorna har kollen på läget, tydlig rangordning och stabil flock. Jag har för avsikt att behålla alla.
Av dessa skäl samt att jag vill hantera och ha uppsikt över mina unghästar så vill jag gärna behålla dem hemma, men nu är ju den yngsta hingst och det ställer ju till det lite... :)

Jag tycker inte om tanken att ta honom från hela den trygga värld han känner med hästfamilj och plats och skicka iväg honom, funderar därför på att kastrera tidigt. Han SKA bli valack, har inte den minsta tanke på att behålla honom som hingst. Han är nu 7 månader, kulorna var nere när han föddes men nu står de inte att finna... Inget hingstbeteende alls, ännu.

Det finns ju hur många skräckhistorier som helst om tidiga betäckningar, att de blir hingstar över en natt etc och många har den bestämda uppfattningen att hingstbete minst en sommar är det enda rätt, men jag skulle gärna vilja höra från er som gjort ett annat val, kanske t.o.m. flera gånger i avelsverksamhet, gällande sådana som helt klart inte ska sparas som hingstar, dvs kastrerat tidigt och behållit dem hemma!

Hur har ni resonerat med tillväxt, trygghet, flock/familj, tidpunkt för kastration?

Tacksam för era erfarenheter!

Sv: Tidig kastrering -goda erfarenheter?

Min kastrerade när han var 10 månader och inte märkt något nackdelar.
Även om han kastrerades så tidigt har han ett stort här kommer jag attityd.

Jag har fått lära mig att de snarare växer mer om de kastreras, så tillväxten lär inte bli ett problem.
Grannen här gjorde som du beskriver med sin lilla hingst, gick hur bra som helst och han är några år nu.

Jag skulle tippa på att det lär vara lugnt över vintern, och när våren närmar sig så kommer kulorna ner och känslorna vaknar. Så snart kulorna visar sig är det bara att skära honom tycker jag.

Har inte precis någon erfarenhet av småhingstar, men jag har svårt att tro att man inte skulle märka några tecken på vaknande känslor INNAN han är kapabel att genomföra en betäckning..

Nu gick ingen min unghäst med sin mamma eftersom jag köpte honom som 7 månaders föl hingst, 3 sto och 2 valacker + han som hingst gick tillsammans. När våren kom och han var 10-12månader började han en dag och försöka betäcka 1 av stona så särades dem. Igentligen finns det bara en vinterhage så han och en valack fick gå ut till en sommarhage och rätt omgående ringde vi upp veterinären som kastrerade honom och efter några veckor gick han ihop med de andra hästarna igen och har inte visat några tendenser att försöka betäcka någon av stona. Han är idag 2,5 år. Jag har inte märkt något negativt på att kastrera tidigt, eftersom han inte skulle vara hingst oavsett.
Så kastrera du din häst nu tidigt i vår om båda kulorna är nere och innan det blir för varmt. "Rötmånad" svårare att läka och kan bli komplikationer.

Jag har en vän som valde att kastrera vid sex eller sju månader. Gick kalasbra :)

Kl
Efter en kastraktion kan de betäcka en stund efter då? För det var några med brunstiga ston som ville att jag skulle sätta min 2.5 åriga nyblivna valack i en av sjukhagarna så han inte skulle hoppa över stängslet och betäcka stona, och det var då 1 månad efter han blivit kastrerad.
Om han visar väldigt hingstigt beteende skulle jag inte se några nackdelar med att kastrera tidigt, för desto tidigare man kastrerar desto lugnare blir de i temperamentet, har jag hört;) ända nackdelen är väll att de sätter mer muskler när de är hingstar och även om de inte tränas så leker de en del i hagen och kan då få lite extra muskler tills ridningen börjar;)
Min ena valack på 5 år blev kastrerad som ettåring och det var tuur att de tar tidigt för det hingstigt sitter kvar än...:banghead:
Hoppas det går bra!

Kl
Efter en kastraktion kan de betäcka en stund efter då? För det var några med brunstiga ston som ville att jag skulle sätta min 2.5 åriga nyblivna valack i en av sjukhagarna så han inte skulle hoppa över stängslet och betäcka stona, och det var då 1 månad efter han blivit kastrerad.
Om han visar väldigt hingstigt beteende skulle jag inte se några nackdelar med att kastrera tidigt, för desto tidigare man kastrerar desto lugnare blir de i temperamentet, har jag hört;) ända nackdelen är väll att de sätter mer muskler när de är hingstar och även om de inte tränas så leker de en del i hagen och kan då få lite extra muskler tills ridningen börjar;)
Min ena valack på 5 år blev kastrerad som ettåring och det var tuur att de tar tidigt för det hingstigt sitter kvar än...:banghead:
Hoppas det går bra!

En valack, oavsett ålder eller tidpunkt vid kastrering, kan betäcka (även om det inte blir ett föl av det).

Vi har kastrerat min 1,5åring tidigt när han var precis 1år gammal. Han var inte hingstig alls, men det var min kära mor som blev kinkig och tyckte inte alls han skulle få vara hingst längre. Han växer desto mer vad jag har hört, men han har behållt sin mjuka attityd. Dock är han ändå väldigt våldsam med kompisarna i hagen och rätt ranghög redan så.

Det du kanske ska tänka på är att kastrera så fort du har möjlighet, alltså när kulorna är nere. Sedan så låter du honom inte gå med stona på 2veckor sa vet. Eftersom de fortfarande kan ha spermierkvar i små säckar snackade han om så han kan genomföra en betäckning och göra ett sto dräcktig trotts att kulorna är borta. Om han nu visat intresse för att betäcka innan kastreringen.

Vi har ett skräck exempel där en av våra gamla travare som vi födde upp betäckte sin egen mamma vid 6månaders ålder. De särades på såklart och mamman fick abortspruta eller vad det heter. Han blev en riktigt hingstig, men han fick också vara hingst tills han var 3,5år. Väldigt snäll emot oss familjemedlemmar, men kände man honom inte hittade han på mkt hyss med en. Kastrerades sen och han tappade allt intresse av att betäcka så han gick med ston sen, men han blev aldrig valack direkt. Han visade gärna upp sig hade mycket hingstfasoner kvar, riktigt snygg som valack ^^

Hade samma konstellation, två ston med varsin jämnårig avkomma varav ett sto och en hingst. Kastrerade hingsten vid 10-11 månader och det gick alldeles utmärkt. Unghästarna gick då ihop ett tag tills de var avvanda, sedan bytte vi så de gick med 'fel mamma' två och två när de blev äldre.

*KL*

Min ena är kastrerad som 10 - 11 månaders (strax innan jag köpte honom). Har inte inneburit minsta problem på något vis, och gissar folk gissar de snarare att han är sent kastrerad pga utstrålning osv.

Tack alla för era svar!

Mitrolle -varför satte du dem två och två med fel mamma sen, för avvänjningens skull eller?

Jag känner väl mest oro för att att han ska bli omogen på något sätt om man kastrerar för tidigt? Liksom barnslig? Har aldrig hört detta, det är bara min egen fundering/farhåga...

Jag känner ju till att de ofta växer lite mer på höjden om man kastrerar tidigt, och i gengäld blir lite mindre "biffiga"... Tycker det känns väldigt svårt att värdera detta dock, hur mycket/litet det påverkar och kanske framförallt är det ju intressant om det är negativt på något sätt, som att skelettet
/muskulaturen/hästen i stort skulle bli svagare på något sätt?

Inser att jag inte skrivit någonstans att det är fråga om en islänning, om det nu spelar någon roll.

Hittills pekar det mesta dock på att tidig kastration är det rätta.

Tack alla för era svar!

Mitrolle -varför satte du dem två och två med fel mamma sen, för avvänjningens skull eller?

Jag känner väl mest oro för att att han ska bli omogen på något sätt om man kastrerar för tidigt? Liksom barnslig? Har aldrig hört detta, det är bara min egen fundering/farhåga...

Jag känner ju till att de ofta växer lite mer på höjden om man kastrerar tidigt, och i gengäld blir lite mindre "biffiga"... Tycker det känns väldigt svårt att värdera detta dock, hur mycket/litet det påverkar och kanske framförallt är det ju intressant om det är negativt på något sätt, som att skelettet
/muskulaturen/hästen i stort skulle bli svagare på något sätt?

Inser att jag inte skrivit någonstans att det är fråga om en islänning, om det nu spelar någon roll.

Hittills pekar det mesta dock på att tidig kastration är det rätta.

Nu är det ju jättesvårt att veta, men min jag skrev om, han är inte på minsta vis tanig eller så. Mycket karaktär med, både allmänt och könskaraktär. Kanske hade han blivit maffigare om han kastrerats senare, men det är i så fall inget jag ser som ett plus.

Rejält stor blev han, men det är ju även där veta hur det blivit om man inte kastrerat. Han är welshponny, sek B, och de ska eg inte vara över ca 137 cm. Min herre är 145+. MEN, det stod klart redan som liten att han inte skulle "stanna inom måttet" utan att han skulle bli antagligen maxad C/liten D. Nu blev han stor D - men om det berodde på kastreringen eller ej är ju omöjligt veta.

MIN erfarenhet är att det här med växa mer, barnslig etc är mer relevant när det gäller hundar än hästar, det händer i normalfallet på en normalutvecklad häst inte något speciellt alls med kastrering kring året. Ja förutom möjligen då att de inte får de där rejäla hingstnacken då.

Hingstnacken bryr jag mig inte om... Då är det verkligen långt viktigare att få en snäll och lätthanterlig kille, så att det inte blir en hingst-wanna-be som tror att han är något annat än en valack...

Eftersom min plan är att behålla honom och förhoppningsvis få en trevlig ridhäst, så är inte utseendet det allra viktigaste utan som sagt, lynne, hanterbarhet och framförallt såklart att han ska få vara frisk och stark i sin kropp.

Det är ju så svårt att veta hur det påverkar för det finns ju inte två individer som är lika. Jag har också bara haft ston förut, brukar tycka att valacker ofta är lite mer avtrubbade än ston (kanske är en fördom, det finns ju klart undantag), så jag har inte så stor erfarenhet av vad som är "normalt" för en valack och vad som kanske skulle kunna ses som extra barnsligt eller avtrubbat pga av att utvecklingen avstannat?

Hingstnacken bryr jag mig inte om... Då är det verkligen långt viktigare att få en snäll och lätthanterlig kille, så att det inte blir en hingst-wanna-be som tror att han är något annat än en valack...

Eftersom min plan är att behålla honom och förhoppningsvis få en trevlig ridhäst, så är inte utseendet det allra viktigaste utan som sagt, lynne, hanterbarhet och framförallt såklart att han ska få vara frisk och stark i sin kropp.

Det är ju så svårt att veta hur det påverkar för det finns ju inte två individer som är lika. Jag har också bara haft ston förut, brukar tycka att valacker ofta är lite mer avtrubbade än ston (kanske är en fördom, det finns ju klart undantag), så jag har inte så stor erfarenhet av vad som är "normalt" för en valack och vad som kanske skulle kunna ses som extra barnsligt eller avtrubbat pga av att utvecklingen avstannat?

Tja, tänk dig helt enkelt hur en unghäst är? Skulle utveckling avstanna har du en liten busig sak med glimten i ögat. Så kan de för all del bli om de kastreras som 10-åringar med.

Jag har haft både sent och tidigt (tidigt = upp till 2-årsåldern) kastrerade, och helt ärligt så generellt har man INTE kunnat titta på dem och säga vilka som hör till vilken grupp. Däremot, och här är en viktig synpunkt - många (inte alla) av de sent kastrerade har INTE kunnat gå med ston. Alla av mina tidigt kastrerade har kunnat gå med ston utan problem.

Avtrubbade tycker jag absolut inte de varit, men beror ju lite på vad du menar med det ordet. Jag har aldrig haft några valacker utan egna åsikter och integritet. Men det är ju himla individuellt med.

Därför att valacken bråkade med det jämngamla stoet så de kunde inte gå ihop. Lösningen var att han endera gick med sin mamma (gammalt sto) eller sin syster som är ganska dominant, eller själv (vilket jag inte ville). Eftersom han behöver stimulans fick han gå med sin syster som sätter honom lite på plats och det yngre stoet fick gå med sin gamla mormor.
Vi hade alltså alla fyra tillsammans 6 månader efter avvänjningen när unghästarna inte längre fick snutta. Detta gick dock inte pga att valacken bet och drog i täcken på ungstoet.
Provade även med en äldre valack som varit hingst längre (ca 4 år) men den var för hårdhänt och välte omkull våran, så det gick inte.

Senast ändrad:

Ja, det där med lynne/"barnslighet" verkar inte finnas något svar på om det påverkas, har letat men inte hittat några vetenskapliga belägg för varken det ena eller andra (antagligen väldigt svårt/omöjligt att studera).

Jag menar nog inte busighet och glimten i ögat, jag har ett 16årigt sto som har det där:) Utan... Hmm.. Svårförklarat... Obetänksam och lite valpig, lite sämre omdöme, liksom. Föl och unghästar hamnar ju i en massa situationer pga av obetänksamhet/okunskap, de lär sig t.ex. att krafsa på vattenbaljan kan sluta med att man får ner hela benet i den. En äldre häst sätter ju ihop sina erfarenheter och kommer att kunna avväga hur mycket krafsande som kan göras utan att något sånt obehagligt händer. Jag tycker mig ha sett på andra tidigt kastrerade djurslag att de blivit lite omogna i avväganden, inte lika "kloka", både vad det gäller omvärlden och det sociala mellan djur, "känna av läget". Dock ingen aning om detta skulle stämma in på hästar (eller om det förövrigt är sant, det kan ju vara så att just de individerna skulle varit sådana även om de inte kastrerats tidigt...)

Jag har samma erfarenheter att sent kastrerade ofta inte kan gå med ston. Det ÄR ju en jätteviktig del i detta, för jag har ju bara dessa fyra, så tanken är ju att han ska gå med de tre stona.

Ja, det där med lynne/"barnslighet" verkar inte finnas något svar på om det påverkas, har letat men inte hittat några vetenskapliga belägg för varken det ena eller andra (antagligen väldigt svårt/omöjligt att studera).

Jag menar nog inte busighet och glimten i ögat, jag har ett 16årigt sto som har det där:) Utan... Hmm.. Svårförklarat... Obetänksam och lite valpig, lite sämre omdöme, liksom. Föl och unghästar hamnar ju i en massa situationer pga av obetänksamhet/okunskap, de lär sig t.ex. att krafsa på vattenbaljan kan sluta med att man får ner hela benet i den. En äldre häst sätter ju ihop sina erfarenheter och kommer att kunna avväga hur mycket krafsande som kan göras utan att något sånt obehagligt händer. Jag tycker mig ha sett på andra tidigt kastrerade djurslag att de blivit lite omogna i avväganden, inte lika "kloka", både vad det gäller omvärlden och det sociala mellan djur, "känna av läget". Dock ingen aning om detta skulle stämma in på hästar (eller om det förövrigt är sant, det kan ju vara så att just de individerna skulle varit sådana även om de inte kastrerats tidigt...)

Jag har samma erfarenheter att sent kastrerade ofta inte kan gå med ston. Det ÄR ju en jätteviktig del i detta, för jag har ju bara dessa fyra, så tanken är ju att han ska gå med de tre stona.

Jag tror inte du kan jämföra hästar och andra djur så, ang risken de "fastnar" i den utvecklingsfas de är i och liknande. Nu är det ju främst katter och i viss mån hundar som är aktuella att jämföra med. Katter blir väl aldrig vuxna "mentalt" i och för sig ;) Men där kastreras ju rutinmässigt tidigt - och kastrerade djur blir inte sämre råttjägare, ramlar ner i toalettstolen oftare eller så. Hundar är enligt mig lite knepigare, där upplever jag personligen risken större att de t ex "fastnar" i utvecklingsfas de var i, blir tanigare (mindre massa) och växer för mycket på ett negativt vis. Samtidigt kan det gå jättebra med - och det finns vuxna hundar som är allt det där.

Men hästar, betänk att majoriteten av handjuren kastreras någon gång. De flesta av dessa innan de är vuxna (skulle tro att 99% av de kastrerade kastreras senast som 4-åringar). Och så funderar du på hur många valacker du mött som är sådär som du är rädd att de kan bli?

Socialt språk får ju hästar redan lära sig som små, unga djurs testande av gränser och sina egna vingar påverkas inte så mycket av könsdrift - det är i min mening framförallt just det testosteronstyrda beteendet som påverkas. Och det är ju i det mesta oönskat (och anledningen till rutinmässig kastrering av hingstar).

Ta min äldre welsh och min yngre förmåga. Lillhingsten är som sagt snart 3 år. Stora welshen är snart 8 år, kastrerad innan han var året. Nu bor min lillhingst med bara boys så finns inga flickor att impa på. Men i övrigt, så jag ser bara EN skillnad i hur de är, om jag jmf hur den äldre var i samma ålder. Det är att hingsten klättrar en hel del i lek, och har ett mer sexuellt orienterat lekbeteende ( t ex bita i manken/backen, som inför en bestigning, även om han inte fattar att det är det han gör så att säga).
Men i övrigt, det är lika busigt och lekfullt, det är lika kaxigt, det är ungefär samma bemötande från vuxna djur, det är samma nyfikenhet på världen etc. Samma reaktioner på omvärlden osv.
Det ENDA jag kan se skiljer dem emellan, och det enda jag kan se skiljer från de de ston jag haft i samma ålder det är just det testosteronkopplade.

Tack för ditt resonemang, det låter onekligen vettigt!

Jag kan inte heller påstå att jag har något som helst belägg för att de effekter man (eventuellt) kan se på tidigt kastrerade hundar o katter skulle gälla för hästar. Men det är klart att man tänker tanken.

Nå, slutsatsen får väl ändå bli att tidig kastration sker i många fall och att det inte tydligt går att se någon mognadsskillnad mellan tidigt och sent kastrerade utom vad det gäller rent hingstbeteende, och som du så riktigt påpekar: det är ju just det beteendet man vill slippa.

Äh, det är väl bara för mig att sluta vela nu och försöka hålla utkik efter kulorna:) :)

Vi kastrera vår shettis när han var 10 månader.
Kulorna var nere och han var hingstig.
Ett par veckor senare blev han lugn och har vart det sen dess.
Han är stor och kraftig trots kastreringen.

Alltid roligt att uppdatera sin gamla tråd... (eller inte i detta fall...):(

Jag säger bara: Don't try this at home!
Detta var en fruktansvärt dålig idé... :rage:

Strax innan 10 månader börjar han skafta ut och visa lite hingstidéer med krafsande/grävande etc. Bokar tid för kastrering direkt. Känner ofta den ena kulan, den andra är ibland halvvägs nere men sällan helt (känner varje dag).
Vet kommer ut och sederar, inga kulor dimper ner... Efter ca 30 min kommer ena kulan ner, men den andra känner vi bara ena änden av. Efter 50 minuter lägger vi ner projektet, vet vågar inte kastrera, rädd för att den svåra kulan skall halas upp mitt under ingreppet, så att man inte kan klippa ordentligt.

Två dagar senare får den lille skiten idéer så det räcker, försöker betäcka mamma. Jag känner då bägge kulorna tydligt men 5 minuter senare inte en enda... Skiljer dem åt, bokar ny tid tre dagar senare. Han lugnar ner sig igen och efter två dagar utan mamma är han lugn och änglalik igen. På den bokade dagens morgon är jag ute tidigt och kan inte känna en enda kula, han är hur lugn och föl-ig som helst. Avbokar tiden, då jag inser att det inte går att få tag på kulorna -igen.

Nu är han hur lugn som helst... Busar med sin äldre "syster" och far runt, men inte besvärande hingstig. Släpper ut mamma igen. Fortsätter känna efter kulor, konstant bara en helt nere, han är lugn. Tills i förrgår (ca 2,5 veckor från förra försöket) då det tar hus i helvete över en natt... (läs stoet brunstar igen gissar vi). Totalt enveten tokhingstig och betäcker allt vad han kan från alla håll på mamma, vilket jag upptäcker på morgonen när jag kommer ut... Undersöker stoet och jag är rätt övertygad om att den lille skiten lyckats.

F---n.... Kastrationen är nu bokad imorgon, håller alla tummar att det går vägen nu, annars blir det akut transport till närmaste hingstbete.

Alla tre stona får sprutas, ska prata med vet imorgon om lämplig tidpunkt. Jag tänker inte chansa en sekund här.

Men det som retar mig allra mest är att hela min idé var att klippa honom tidigt för att slippa ha en valack som hingstar och betäcker! :banghead:
Nu har jag en knappt elvamånaders som redan vet hur man gör... Kommer de idéerna att bestå?? Hilfe.... Blir isåfall helt ohållbart med mina tre ston... Damn damn damn...:banghead:

Nå, läs och lär säger jag bara... om det är fler som har samma "goda" idé som jag... Detta gör jag aldrig om!!!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Då ni varit så hjälpsamma tidigare så provar jag att göra ett till inlägg. Min hund är nu 1 år och 1 månad gammal. Han är en kul...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 355
Senast: Johdan96
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 635
Hästhantering Hej! Jag har en snart 1 år gammal hingst som jag funderar på hur jag ska hålla framöver då han inte ska kastreras i nuläget. Han är...
2
Svar
22
· Visningar
2 659
Senast: mackan
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 713
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar