Tidig introducering för stallmiljö = allergi?

Sv: Tidig introducering för stallmiljö = allergi?

Min son och dotter födda -90 resp. -92 var med i en studie när de var små om just allergier. Dottern är dessutom född för tidigt med de hudproblem det kan medföra att ligga i kuvös och att sola och astmatiska problem med luftvägarna så hon var extra intressant.

Enligt den undersölkningen så visade det sig att barn som utsattes tidigt för allergener klarade sig bättre än barn som inte gjorde det. Barn till rökande föräldrar och barn som bodde i storstäder utvecklade oftare astmatiska besvär jämfört med barn till ickerökande föräldrar och barn som bodde på landet.

Tyvärr har jag ingen länk till den men den gjordes i västragötaland om det kan vara till hjälp.

Vi hade inga djur hemma förren barnen var tre och fem år då vi blev med katt och ett år senare med hund. Hästarna kom på allvar in i deras liv när de var sex och åtta år. Vi har sedan dess haft dessa allergener i hemmet.

Sonen född -90 har allergier mot gräs och pollen och hade förkylningsastma när han var liten. Han kan tyvärr inte vara i stallet längre någon längre stund men reagerar inte på stallkläder om de inte är fulla med hö.
Dottern född -92 hade inga allergier som barn men har nu som artonåring utvecklat allergisk astma, än så länge enbart mot gurka. Hon blir också snuvig av gråbo.

Jag hade allergi mot citrus, äpplen och katt som liten, jag hade eksem och utvecklade i tonåren astma. Jag är idag allergisk mot pollen, timotej, klöver, gråbo, krusbär i större mängd och kiwi. Jag tål inte heller vissa hundar och egentligen inte katter men det fungerar vettigt ändå. Min astma försvann när jag blev gravid.

Rekomendationerna när mina barn var små var att inte utsätta barn med eksem för djur alls och "friska" barn skulle inte utsättas för pälsdjur före tre års ålder i hemmet. Idag vet man att det är fel, ju tidigare barn utsätts för saker desto bättre bygger de upp sitt imunförsvar.

Jag tror att du lugnt kan ta med din bebis till stallet, huvudsaken är ju att man använder sitt sunda förnuft.

*Delvis kl*

Svarar alla i ett inlägg.
Era erfarenheter stämmer med vad jag har hört och läst. Ett undantag visserligen men ingen regel utan undantag.
Vår bebis lär få följa med i stallet och få både frisk lantluft och lite hästallergener i sig. Påpekandet om att stadsluft måste vara farligare håller jag definitivt med om! Det lär iaf vår bebis till stor del slippa, vi bor på landet och varken jag eller sambon vill springa i stan med bebisen.

Tack för att ni berättat era erfarenheter :bow:

Bara det faktum att personen ifråga sammankopplade allergi med dofter känns ju lite snett. Nog för att vissa kan få astmaliknande problem av starkare dofter, rök etc men det är en helt annan sak.

Vi pratar mer (läkarutbildningen) om hygienhypotesen isf som redan nämnts här, att för rent är dåligt.

Sen finns det säkert vissa som säger att "Jamen mitt barn var med i stallet o är allergisk mot hästar" men vad säger att det barnet inte hade varit allergiskt ändå? Ska man gå på rådande teorier så finns ingen anledning att hålla ungen i kliniskt rena miljöer. Däremot håller jag helt med dig om det där med prommisen i storstan.. Hade alla gånger hellre tagit en prommis med barnvagnen i stallmiljö än på Hornsgatan i Sthlm.

phpvpedke.jpg

Herregud så sött!! :love:

Det enda som min BM talade om för mig var att flimmerhåren inte är riktigt utvecklade när bäbisar föds, därav att man inte ska ta in dom i stallet med allt damm som finns där, innan de utvecklats. Kommer inte ihåg hur länge med kanske 3-4 veckor? Går säkert att googla upp.

Jag är själv allergisk mot hö, pollen och katter. Har hästar, katter (utekatter), hund o naturligtvis hö! Ju mer jag utsätter mig för det desto bättre går det. Sjukast var jag när jag bodde i USA o inte hade några djur alls....:cool:

Jag tror snarare på motsatta teorin att barn blir allergiska p.g.a. sterila och kliniskt rena miljöer. De utsätts helt enkelt inte för damm/kvalster/djur eller vad det nu må vara och bygger således inte upp ngt försvar.

Förr i tiden bodde majoriteten av befolkningen på en bondgård med häst, gris, ko, katt och fågeldjur och lite skit i hörnen. Vet ingen över 80 som är allergisk.

Mvh JV

kl

Jag har för mig att det finns någon undersökning som visar att barn i familjer som haft djur från det att barnen varit små får färre allergier.

Lite ot kanske och inte direkt riktat till jerseyko, men när vi ändå är inne på katter, det är rätt otäckt att hitta katten i barnvagnen. På barnet. Det finns de barn som dött av kvävning på så sätt.

Umgås med djur men ha helst nät över vagnen. Även om man håller stenkoll. För det har även hänt att en katt här har klöst ner nätet.

Det ska jag komma ihåg att fråga om, redan imorgon isf :laugh: Glömmer jag det får jag fråga min vanliga BM eller mina låtsassyskons mamma. De vet säkert.

Att inte ha djur måste helt enkelt vara skadligt ;)

Den äldre generationen hade nog inte uppfunnit allergin ;) Skämt åsido, jag förstår vad du menar och jag håller med dig. Lite lagom rent/smutsigt hemma och så lite frisk luft på det funkar nog finfint :laugh:

Hygienhypotesen verkar rimlig tycker jag som lekman.
Här där vi bor passerar inga bilar förutom de som tillhör oss som bor här så trafiken är lugn. Skönt att slippa avgaser och trafik, för både barn och vuxna :laugh:

Tror inte att barn som vistas tidigt i stall har större risk att utveckla allergi mot häst eller andra pälsdjur, kanske tvärtom, de får vänja sig med allergener tidigt, redan under tiden då de har ett visst skydd under pågående amning.

Generellt har man konstaterat att stallmiljöer med djur är skyddande för utveckling av allergier. Den här artikeln är från 2006 och beskriver hur man utsatt stackars möss för stalldamm samtidigt som man försökt göra dem allergiska. Jämfört med kontrollgruppen, som alltså inte fick nåt stalldamm, så kunde man se mindre allergiska problem. Stalldamm skyddar då i alla fall möss mot att utveckla allergi.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16244088

Bland referenserna finns en artikel som beskriver att stalldamm verkar skyddande mot allergiutveckling på människa.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11597666

Man har sedan gått vidare med olika komponenter i stalldamm för att utröna om det finns något specifikt, det man tror mest på är protein som tillverkas av olika bakterier. Man har hittills inte lyckats hitta exakt vad som triggar en allergi eller vad som absolut skyddar. Troligtvis handlar det om flera faktorer som samverkar.

Jag tror inte att det kommer att komma något "anti-allergi" piller som förebygger utvecklingen. Däremot tror jag att vi kommer att hitta nya sätt att påverka immunsystemet och "programera om det", vilket i så fall skulle kunna bota både allergier och autoimmuna sjukdomar. Men det är än så länge science fiction, men det har mycket av den medicin vi tar för givet idag också varit för inte allt för länge sedan.

Jag tror dig.;) De trissar varandra.
Om man är oallergisk är det underbart att ha djur nära omkring sig när man är barn. (Och när man är vuxen).

Hihi, jo. Fråga mina föräldrar varför de fick tapetsera om i hallen :angel: (Katten klöste och sen tog jag tag i strimlorna och drog. Det blev jättebra :D )

Åh, tack snälla snälla :bow: Det där verkar ju helt perfekt som motargument!

Oj. Då skulle mina bara vara hyperallergiska vid det här laget eftersom de var i stallet i vagnen flera ggr/dag från att de var nyfödda. De är de inte utan de är helt utan allergier båda två. Uppvuxna med katter och hund dessutom. Tvärtom tror jag på de som menar att det är bra att växa upp i sådana miljöer så att kroppen får en chans att utveckla antikroppar för att de inte ska få allergier.

Jag tror på lagoma doser, man behöver ju inte gnugga in allergenerna i bebisen;)!
Har oftast valt att använda babyvakt och har bebin i vagn utanför stallet/i köksdelen, vi har katt (en ragdoll som alltid hänger med barnen) som ligger mkt bredvid bebisen men vagn och spjälsäng är absolut förbjudna områden.

Min son var med i stallet två dagar gammal och med på veterinär kliniken fem dagar gammal.....han lever fortfarande:D

....att vänta i sex månader lät väldigt larvigt..!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka